لیبرالیسم و کمونیسم در کانون نظام سلطه قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم نقطه مقابل گفتمان مقاومت را گفتمان سلطه دانست و گفت: لیبرالیسم و کمونیسم در کانون نظام سلطه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل هاشم» عصر امروز در همایش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کشورکه با موضوع «عزت، اقتدار و پیشرفت در پرتو گفتمان مقاومت» در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تقابل گفتمان مقاومت و گفتمان لیبرالیسم و کمونیسم در طول چهل سال گذشته به خوبی قابل مشاهده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر گفتمان مقاومت را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی بپذیریم که به نظر واقعیتی است که در مقابل دیگر گفتمان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در مرکز بُعد سلبی گفتمان مقاومت، سلطه‌ستیزی قرار دارد، ادامه داد: مهم‌ترین عنصر سلبی گفتمان مقاومت، نفی سلطه و سلطه‌ستیزی است و دوم، نفی استکبار و استبدادستیزی است. 

آل‌هاشم با اشاره به این‌که نفی استبداد تنها یک بُعد انقلاب اسلامی بوده است، گفت: مهم‌ترین وجوه اثباتی و ایجابی گفتمان مقاومت که در مرکز این گفتمان قرار دارد، عدالت‌خواهی و حق‌طلبی، اسلام‌خواهی، صلح‌طلبی، عزت‌طلبی و اقتدار، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی، معنویت‌گرایی، حکمت و عقلانیت‌گرایی، مصلحت‌گرایی و آرمان‌گرایی و واقع‌بینی‌ است.

نماینده ولی فقیه در استان نقطه مقابل گفتمان مقاومت را گفتمان سلطه دانست و خاطرنشان کرد: کانون گفتمان سلطه، سلطه‌گری و نظام سلطه است که زیاده‌خواهی، توسعه‌طلبی، نابرابری و بی‌عدالتی، تبعیض و خشونت ساختاری و استانداردهای دوگانه‌ ظلم و زور را در در درون خود دارد. 

امام جمعه تبریز با بیان این‌که لیبرالیسم و کمونیسم هم در کانون نظام سلطه قرار دارد، تصریح کرد: عنصر اساسی و شعار اصلی انقلاب اسلامی ایران و گفتمان مقاومت «نه شرقی و نه غربی» است.

وی تشریح کرد: معنای ظاهری «نه شرقی نه غربی» نفی سلطه‌ شرق و غرب و رابطه با آنان است، ولی بیشتر به معنی نفی گفتمان این دو، یعنی نفی گفتمان لیبرالیسم و نفی گفتمان کمونیسم است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: از زمان انقلاب تاکنون که جهان دچار دگرگونی‌های سیاسی مختلفی شده و دنیای دو قطبی به جهان تک قطبی تبدیل شده مقاومت در مقابل قطب کمونیسم و هم لیبرالیسم مطرح بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته تقابل گفتمان مقاومت یا انقلاب اسلامی ایران با کمونیسم و لیبرالیسم به شکل یک مثلث بود اما اکنون یک ضلع این مثلث از بین رفته است و معارضه به صورت خط درآمده است، یعنی ما مستقیم در برابر گفتمان لیبرالیسم ایستاده‌ایم که رأسش آمریکا است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به این‌که سابقه‌ گفتمان مقاومت از قبل انقلاب اسلامی ایران بوده و علما و نخبگان و اساتید در برابر استعمار شرقی و غربی، کمونیستی و لیبرالیستی و انواع مکاتب فکری مقاومت کرده‌اند، گفت: با وقوع انقلاب اسلامی ایران یک تفاوت اساسی در نوع مقاومت پدید آمد و برای اولین ‌بار یک عالِم بزرگ و یک مرجع تقلید مفهوم مقاومت را عوض کرد. 

امام جمعه تبریز با بیان اینکه با وقوع انقلاب اسلامی مقاومت در اذهان مسلمانان به‌‌ویژه شیعیان از انتظار سلبی و انفعالی به یک انتظار ایجابی تغییر یافت، افزود: اگر تا پیش از آن می‌گفتیم که ظلم و بی‌عدالتی و اجحاف بد است، از آن پس گفتیم که این کافی نیست، بلکه باید برای اقامه‌ عدل قیام کنیم.

وی تصریح کرد: امام خمینی برای نخستین ‌بار دین را با سیاست یکی ‌دانستند که حرکتی عمومی شکل ‌گرفت و امام همراه با مردم حرکت ‌کرد و مبانی معرفتی حکومت اسلامی را پی‌ریزی کردند.

آل‌هاشم در ادامه با بیان اینکه در حوزه‌ گفتمان روابط بین‌الملل، ما یک نظریه یا گفتمانی تحت عنوان گفتمان مقاومت نداریم، تصریح کرد: امروز ما در روابط بین‌الملل گفتمان‌ها و نظریه‌هایی داریم که شباهت‌هایی با گفتمان مقاومت یا بعضی از عناصرش پیدا می‌کند.

کد خبر 867093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha