توافق اولیه با عربستان برای برقراری دوباره عمره صورت گرفته است

موسوی گفت: با توجه به روابط زیارتی که ما با عربستان داریم باید گفت که موضوع حج یکی از مسائل مهم بوده و در دستور کار هر دو کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدعباس موسوی» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تبریز برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر روند مذاکرات صورت گرفته با دولت سعودی مبنی بر برقراری دوباره سفرهای عمره اظهار داشت: با توجه به روابط زیارتی که با عربستان داریم، باید گفت که موضوع حج یکی از مسائل مهم بوده و در دستور کار هر دو کشور قرار گرفته است. 

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع حج تمتع حل شده است، درخصوص موضوع عمره نیز امسال بارایزنی‌هایی انجام گرفته و در دستور کار است و در مرحله اول به توافقات اولیه خوبی رسیده‌ایم. 

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار شبستان مبنی بر حضور مقتدی صدر در کشور و اوضاع حاکم بر کشور عراق خاطرنشان کرد: ایشان میهمان کشور بوده و رفت و آمد دارد و حضور وی در ایران، ارتباطی به اوضاع سیاسی و داخلی کشور عراق ندارد.

موسوی با اشاره به سفرهای زیارتی عتبات عالیات عراق نیز گفت: چند اطلاعیه مسافرتی و توصیه مسافرتی از سوی وزارت امور خارجه ایران صادر و اعلام شده که با توجه به شرایط فعلی حاکم در عراق تا حدی که امکان دارد، مردم سفر خود را به تعویق بیاندازند، اطلاعیه جدیدی نیز هنوز صادر نشده است.

​وی در خصوص اقدام اشرار در حمله به کنسولگری ایران در نجف اشرف گفت: ما اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردیم و همان موقع اعتراض کردیم که دولت عراق موظف است به عنوان کشور پذیرنده هیات‌های دیپلماتیک، حفاظت و امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را فراهم کند که به دلایل مختلفی ظاهرا نتوانستند انجام دهند.

موسوی افزود: ما پیگیری‌های حقوقی انجام دادیم و امیدواریم دولت عراق نسبت به جبران این امر اقدام کند و مسببان آن را مجازات کند، هنوز منتظر دریافت گزارش نهایی و رسمی دولت عراق هستیم. 

وی در بخش دیگی از سخنان خود با بیان این‌که سیاست خارجی در این دو دوره فعال و متوازن بوده است، اظهار داشت: ۱۵ کشور همسایه داریم که همه آنها برای ایران اهمیت زیادی دارند، برخی همسایگان در اثر توهمات و مشکلات؛ احساس دوری یا نزدیکی می‌کنند ولی برخی کشورها در ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. 

موسوی با بیان این‌که سفر رئیس جمهور به ژاپن در راستای توسعه روابط است، خاطرنشان کرد: ژاپن کشوری مهم در شرق آسیا بوده و ایران کشوری مهم در غرب آسیاست، ما مراودات تاریخی و سنتی با این کشور داریم، قبلا مشتری ثابت نفت ما بود ولی به خاطر فشارها دست از خرید برداشته است که البته کارشان برای ما قابل قبول نیست.  

وی ادامه داد: ژاپن به عنوان کشوری دوست است که با حسن نیت پیشنهاد می‌دهد تا منافع همه در منطقه تضمین شود که البته اقداماتی شروع شده و ما از آن استقبال می‌کنیم، ژاپن پیشنهاداتی برای کاهش تنش داده که از روی حسن نیت بوده و امید است در سفر ریاست جمهوری برخی اقدامات رو به جلو باشد تا به نتیجه ‌مطلوب برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری با بیان این‌که شهر تبریز از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان قطب در مراودات با کشورهای همسایه نقش‌آفرینی کند، گفت: دستور کارهای متعددی برای این استان‌ها در نظر گرفته شده که گسترش صادرات و واردات جزو برنامه‌های اصلی ما با کشورهای همسایه است.

وی در رابطه با انتخابات اخیر در کشور انگلستان نیز گفت: مسائل داخلی در کشورها ارتباطی به ما ندارد و ما مداخله‌ای نداریم، امیدواریم دولت انگلیس با توجه به شرایطی که دارد همراه با اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین بر تعهدات خود  پایبند بماند و اقدامات عملی برای بازگشت به برجام انجام دهد.

موسوی ادامه داد: بعد از آزادی دانشمند ایرانی در آمریکا، آقای ظریف پیشنهاد نقل و انتقال به‌صورت پکیجی را در توئیت خود داد و الان هم بعد از مبادله ما آماده هستیم تا همه گروگان‌هایی که ما در آمریکا داریم در قالب یک پکیج مبادله کنیم و الان هم توپ در زمین آمریکاست.

وی یادآور شد: آمریکا همیشه از ترفند فشار استفاده کرده ولی این ما هستیم که باید مصون‌سازی در مقابل فشارها را داشته باشیم و روند وزارت امورخارجه نیز بر همین مبناست و البته به برخی کشورها اعلام کردیم که استقلال خود را حفظ کرده و درگیر فشار و موضوعات بیهوده نشوند.

موسوی ادامه داد: آمریکایی‌ها همیشه ادعا داشتند که مسائل انسانی جزو تحریم نیست ولی عملاً همیشه راه اقلام دارویی و غذایی به ایران را بستند و همیشه ادعاهایشان روی کاغذ بوده است.

وی تصریح کرد: وقتی شرکتی در ایران  اقدام به تهیه اقلام غذایی و دارویی می‌کرد عملا با مشکلات نقل و انتقال بانکی روبه‌رو می‌شد و اخیرا هم بانک مرکزی ما را با تحریم روبه‌رو کردند تا بانک مرکزی هم نتواند اقدام به پرداخت برای هزینه های دارویی و غذایی کند از این‌رو اینها از دید جمهوری اسلامی ایران تروریسم اقتصادی بوده و جنایت علیه بشریت می‌کنند.

موسوی ادامه داد: آمریکایی که در آشوب‌های اخیر سنگ مردم را به سینه می‌زدند با این اقدامات جنایتی علیه مردم ما زدند و ما را با مشکل روبه رو کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا مدعی است که ایران مسؤول حملات اخیر در کشورهای منطقه است، خاطرنشان کرد: بی‌جا کرده است این ادعاها را می‌کند. فرافکنی و اتهام‌زنی کاری ندارد و اگر اظهارات دبیرکل سازمان ملل را دنبال کرده باشید به صراحت گفته است که جمهوری اسلامی هیچ نقشی در حمله به آرامکو نداشته است.

موسوی افزود: در همین جا ابراز نگرانی از آزمایش اخیر موشکی ایالت متحده آمریکا کرده و اعلام می‌کنم که خروج این کشور از پیمان آی ان اف روسیه به صورت یکجانبه و انجام چندین آزمایش موشکی باعث بی‌ثباتی در جهان خواهد شد و ما آنها را به رعایت مقررات دعوت می‌کنیم همانطور که برای آنها ادعای آزمایشات موشکی غیرمتعارف جمهوری اسلامی ایران نگران‌کننده است. 

موسوی متذکر شد: برای ما قابل قبول نیست که هر روز شاهد افزایش تنش و رقابت‌های موشکی و تسلیحاتی در جهان باشیم از این‌رو ما این اقدام جدید دولت آمریکا را محکوم کرده و ابراز نگرانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان یک کشور مهم در معادلات منطقه‌ای است، گفت:  یکی از راه‌های گسترش ارتباطات، کاهش موانع در سفر اتباع به دو کشور است و ما هم سعی کردیم تا از طرف خودمان این حسن‌نیت نشان را دهیم و تاکنون با جمهوری نخجوان لغو روادید را داشتیم و مذاکرات در رابطه با اینکه این موضوع به کشورهای همسایه دیگر گسترش یابد، ادامه دارد.

 

کد خبر 867700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha