مناطق آزاد کشور، مقاصد ارزشمند گردشگری محسوب می شوند

داداش زاده با بیان اینکه مناطق آزاد کشور به عنوان مقاصد بسیار ارزشمند گردشگری محسوب می شوند گفت: خوشبختانه همه مناطق آزاد نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند و انتظار می رود در نوروز ۹۹ نیز این مناطق به نقش ارزشی خود در زمینه گردشگری بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «یوسف داداش زاده» در نوزدهمین نشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی و سازمان های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور که با حضور معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق و معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی باید سبب توانمند سازی جامعه محلی مناطق آزاد شود، اظهار کرد: در بعدهای اقتصادی فرهنگ و هنر و مباحث اجتماعی باید کسب و کارهای نوین با رویکرد صنایع خلاق موذد توجه قرار گیرند چرا که یک جرقه بسیار خوبی برای مناطق آزاد است تا بتوانند در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری با نگاه اقتصادی برنامه ریزی داشته باشند و سبب توانمند سازی جامعه محلی شان شوند.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس شناخت در برنامه ریزی اوقات فراغت را مورد تاکید دانست و افزود: بحثی در رابطه با تغییر نظام آموزشی با محوریت کیفی سازی مدارس مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت که می تواند یک الگوی بسیار خوبی برای سرزمین اصلی نیز باشد.

 

وی به برنامه ریزی در بحث رویداد سازی منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: این منطقه در سال های اخیر در بحث رویدادسازی، برنامه ریزی های بسیار خوبی داشته که جشنواره تئاتر خیابانی ارس یکی از جشنواره های صاحب جایگاه در کشورمان شده و به دنبال سایر رویدادها هستیم که سال به سال تداوم داشته باشد تا ضمن جذب گردشگر، بیشتر سبب معرفی این دیار ارزشمند شود.

 

داداش زاده با بیان اینکه در حوزه صنایع خلاق به دنبال ساختار سازی در منطقه آزاد ارس هستیم ابراز کرد: مرکز رشد ارس به عنوان تنها مرکز رشد مناطق آزاد کشور مجوز صدور گواهی صنایع خلاق را از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کرده و امیدواریم با انتقال تجربیات میان مناطق مختلف بتوانیم نقش بسیار ارزشمندی را در مباحث مربوط به توانمند سازی محلی داشته باشیم.

 

وی از برنامه ریزی برای سفر گردشگران در ایام نوروز 99 در منطقه آزاد ارس خبر داد و اذعان داشت: با توجه به تغییرات نرخ بنزین که در کشور ما اتفاق افتاده بنابراین در بحث حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی برای جذب گردشگر به ویژه گردشگران داخلی باید موثر باشد، اکنون نیز ما در حال برنامه ریزی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی در ایام نوروز 99 هستیم.

 

معاون سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه انتظار می رود هفت منطقه آزاد کشور که اکنون به مقصد گردشگری تبدیل شده اند بتوانند این نقش را امسال نیز به خوبی ایفا کنند گفت: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز خود یک مرکز برای انتقال گرشگران است که هنوز به مقصد گردشگری تبدیل نشده، در حوزه گردشگری 7 منطقه ماکو، ارس، انزلی، چابهار، اروند، کیش و قشم همه به عنوان مقاصد بسیار ارزشمند در این حوزه محسوب می شوند که نقش شان را نیز به خوبی ایفا می کنند و انتظار می رود در نوروز امسال نیز این مناطق به نقش ارزشی خودشان در زمینه گردشگری بپردازند.

 

نشست های مشترک منجر به رشد مناطق آزاد می شود

«مرتضی شیخ زاده» نیز عنوان کرد: آنچه در منطقه آزاد قشم به طور اختصاصی در حوزه گردشگری اتفاق افتاده است، حل مسائل فرهنگی و اجتماعی و انتقال آن ها در سطح مساجد محلات است.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم از وجود 340 مسجد در سه شهر و 67 روستای جزیره قشم خبر داد و یادآور شد: جزیره قشم یکی از شهرهای کشور با بیشترین تعداد مساجد محسوب شده، از همین رو مسائل در مساجد طرح، بررسی، بحث و تبادل نظر و سپس راهکار ارائه می شود.

 

وی به کشف استعدادهای فرهنگی و هنری با کمک روحانیون مساجد در قشم اشاره کرد و اظهار داشت: در اطراف مساجد این منطقه فرزندان خانواده هایی که آنجا سکونت دارند را شناسایی و سپس به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم معرفی می کنیم تا در آنجا برایشان دوره های آموزشی برگزار شود و بر مبنای این دوره های آموزشی، استعدادها به درآمدزایی برای منطقه آزاد منجر شوند.

 

معاون منطقه آزاد قشم، توجه به زیرساخت ها با نگاه به پایداری توسعه را یکی از اقدامات بسیار خوب در حوزه گردشگری منطقه آزاد قشم خواند و بیان کرد: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم 16 پروژه بسیار کلان را به عنوان پروژه های آینده قشم در نظر گرفته اند که مناقصه آنها با رقمی بیش از سه هزار میلیارد تومان برگزار شده و در حال جذب پیمانکارانی هستیم که با یک فرمت خاص و با استفاده از منابع داخلی قشم پوشش داده می شوند و نگاه به توسعه پایدار می تواند به ما در جهت پایداری گردشگری کمک کند.

 

وی گردشگری در این منطقه را جزوی از آداب، سنن و رسوم مردم جزیره قشم دانست و تصریح کرد: گردشگری به طور صرف زیرساخت نیست بلکه گردشگری آداب، سنن و رسوم مردم بومی روستاهای قشم است که با یک تمدن چند هزار ساله به تمام کسانی که وارد این جزیره می شوند، پاسخ می دهیم.

 

شیخ زاده با بیان اینکه باید در حوزه بین المللی فعالیت خود را آغاز کردیم افزود: این روزها که اختلاف برابری قیمت ارز سبب شده تا ایران یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری باشد، به فکر افتادیم که در این محور نیز به طور جدی ورود کنیم، در همین راستا مکاتبه ای را با سازمان جهانی گردشگری داشتیم تا با شرکت های بین المللی که امکان سفر به ایران را دارند، تبادل گردشگر داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر موفق شدیم با یک شرکت در روسیه و یک شرکت در هلند وارد مذاکره شویم که امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد یک مراوده بین المللی در حوزه گردشگری به عنوان نخستین حرکت آن هم در سطح بین المللی در منطقه آزاد قشم باشیم.

 

قانون به صورت شفاف در مقررات مربوط به مناطق آزاد مباحث حاکمیتی را پیش بینی کرده  است

همچنین «مجید فاتحی» اظهار کرد: در قوانین و مقررات مربوط به مناطق آزاد، قانون به صورت شفاف مباحث حاکمیتی را به صورت یک رویکرد بسیار قوی پیش بینی کرده اما در مسیر اجرا بعضا موازی کاری هایی پیش می آید  که باید بتوانیم برنامه های لازم را به منظور رفع این موازی کاری ها اتخاذ کنیم و آنچه را که در ماده ۶۵ احکام قانونی به خوبی به آن اشاره شده، عملیاتی و اجرایی کنیم.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق آزادی است که در راستای ایفای ماموریت های محوله اش در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی و گردشگری برنامه های متنوعی را در دست اجرا دارد و یکی از این برنامه ها توسعه گردشگری است که به ایجاد زیرساخت های مناسب پرداخته است.

 

وی بیان کرد: هدف گذاری مان برای امسال جذب هشت میلیون گردشگر است که تاکنون 5.5 میلیون نفر جذب شده اند و تدابیر لازم برای جذب گردشگران در آستانه نوروز 99 نیز اندیشیده شده که در حال انجام است.

 

نشست های معاونت های فرهنگی مناطق آزاد باید به مصوبه تبدیل شوند

«اسلام نیک نفس» نیز با بیان اینکه منظقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نوپا است و حضور ما در نشست معاونین مناطق به دو دوره محدود می شود افزود: نوزدهمین نشست معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و صنایع خلاق مناطق آزاد کشور از خروجی خوبی برخوردار خواهد شد، زیرا  تبادل افکار، انتقال تجربیات و و رایزنی های انجام شده میان مناطق آزاد به شکل خوبی انجام شد و راهکارهای بسیار خوبی را پیش روی معاونان و مدیران فرهنگی برای برون رفت از مشکلات فرهنگی مبتلا به احتمالی قرار داده است

 

مدیر توسعه گردشگری منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه توسعه گردشگری متناسب با شرایط هر منطقه متفاوت است تصریح کرد: منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) زیرمجموعه این شهر فرودگاهی است و ارتباط آن چنانی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ندارد و توسط همان شهر فرودگاهی اداره می شود.

 

وی ابراز کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار واقع شده که از این میزان یک هزار و 500 هکتار آن مربوط به منطقه آزاد است بر همین مبنا برنامه های فرهنگی و گردشگری این منطقه با سایر مناطق متفاوت است، ما باید یک باز تعریف و نگاه دیگری به مقوله فرهنگی و گردشگری در این منطقه داشته باشیم.

 

نیک نفس ورود 84 درصدی گردشگران خارجی و داخلی از طریق این فرودگاه به کشور را یک مزیت مهم خواند و گفت: باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی بهره برداری کنیم بر همین مبنا به همکاران خودمان در سایر مناطق آزاد پیشنهاد دادیم که هر کدام از مناطق برای جذب گردشگر در حوزه سرزمینی خود در پایانه فرودگاه امام خمینی (ره) پاویون اختصاصی داشته باشند به طور مثال حتی مناطق آزاد قشم و کیش می توانند پروازهایی را به طور مستقیم از این فرودگاه به مناطق خود داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: در حوزه بین المللی برای انجام مراودات گردشگری میان این منطقه با سایر کشورها، پیشنهادات فراوانی ارائه شده اما تاکنون به صورت عملی اقدامی صورت نگرفته است.

 

مدیر توسعه گردشگری منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) عنوان کرد: با توجه به اینکه این فرودگاه محل تردد و حتی ماندگاری چند روزه گروه های مختلف از جمله گروه های مذهبی است، در صدد احداث مرکزی همچون مرکز اسلامی شهر هامبورگ در این منطقه هستیم.

 

بهبود روند اطلاعات با برگزاری نشست های مشترک مناطق آزاد

همچنین «ماهان مدون» منطقه آزاد کیش را قدیمی ترین مناطق آزاد کشور، نخستین و تنها مقصد گردشگری متمرکز گردشگری تفریحی در ایران دانست و تاکید کرد: رویکرد ما آن است که با تمرکز ویژه بر گردشگری بتوانیم هم گردشگران داخلی را به نوعی خدمات دهیم و هم خدمات رسان گردشگران بین المللی باشیم.

 

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به شرایط موجود جهانی و اقتصادی تمرکزمان در کیش بر جذب گردشگران خاص از کشورهای خاص است، ضمن اینکه در بحث گردشگری سلامت نیز هدف گذاری ما بر مبنای تندرستی است که امیدواریم بتوانیم نقش خاصی را در میان مناطق آزاد و شهرهای ایران برای کیش در نظر بگیریم.

 

وی با بیان اینکه در راستای کمک به گردشگری ورودی به ایران پتانسیل این را داریم که به عنوان یک مبداء ورودی برای گردشگران خارجی (تورهای ورودی) نقش خوبی داشته باشیم یادآور شد: شرایط خاص مناطق آزاد، عدم نیاز به ویزا، دسترسی راحت و آمادگی کامل برای پذیرش هر نوع گردشگر از هر کشوری ما را به مبداء ورودی بسیار مناسب برای گردشگران تبدیل می کند.

 

مدون افزود: اگر به طور خاص بخواهیم جزیره کیش را به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح کنیم، باید بازار هدفی را که در آن در حال رقابت هستیم نیز در نظر بگیریم، در بازار هدف داخل کشور می توانیم بگویم که شاید برخی از کشورهای همسایه شمالی ما بتوانند رقیب کیش به صورت فصلی باشند اما وقتی وارد بازار بین المللی می شویم آنگاه کیش در کنار سرزمین اصلی ایران قرار می گیرد و ما باید کل ایران را به عنوان یک عامل رقابتی مطرح کنیم، آنچه ما داریم تنوع فرهنگی، امکانات و از همه مهم تر ناشناخته بودن ما برای جامعه جهانی است که حس رقابتی بسیار بالایی دارد اما به تنهایی کافی نیست و باید بر روی آن سرمایه گذاری و کار تخصصی انجام دهیم تا به طور حتم رقیبی در این زمینه نداشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه این بدان معنا نیست که به تنهایی بی رقیب هستیم اذعان داشت: بی رقیب بودن یک مسئله است و تسهیل گردشگری موضوع دیگری است و این مسئله تخصصی است و نیاز به سرمایه گذاری های خاص دارد که این مهم تا امروز محقق نشده است.

 

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش عنوان کرد: اگر مناطق آزاد از طریق این نشست ها با یکدیگر مشارکت کنند و در بخش گردشگری سرمایه گذاری لازم و کارهای تخصصی انجام شود، در آینده ای نه چندان دور دروازه ها به روی کشورمان باز می شود که در این راستا مناطق آزاد نقش مهمی در تحقق جذب گردشگر دارند.

 

کد خبر 875649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha