تفکر حاکمیتی در حوزه صنعت پاسخ‌گو نیست

پاشایی گفت: بهتر است از دولت بخواهیم دست از صنعت بردارد و تا زمانی که دست دولت در چرخه خودروسازی کشور باشد، پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

«رضا پاشایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز با اشاره به وضعیت صنعت خودرو و قطعه‌سازی استان اظهار داشت: متأسفانه وضعیت خودروسازی استان مناسب نیست، اکثر قطعه سازان و تولیدکنندگان این عرصه با مشکل نقدینگی مواجه هستند و این باعث شده تولید ضعیف شود و تعدادی از پرسنل هم کنار گذاشته شوند.

رئیس انجمن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با تأکید بر تأمین نقدینگی در عرصه تولید استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: دولت کنونی، چندان کارآمد نیست، چرا که از لحاظ رونق اقتصادی خیلی از طرح‌ها با شکست مواجه شده اند. اگر به خوبی نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که دولت برای صنعت برنامه خوب و منسجمی نداشته و نتوانسته دغدغه‌های این عرصه را حل کند.

پاشایی با انتقاد از روتد واگذاری‌ها به بخش خصوصی و اجرای اصل 44 قانون اساسی از سوی دولت گفت: دولت با اقدامی غیراصولی صنایعی که قبل از انقلاب اسلامی ایجاد شده بود را دچار مشکل کرد. به همین خاطر لازم است شرکت های دارای برند و تاریخچه را از ورطه ورشکستگی نجات دهند. اگر این صنایع مادر نتواند خود را سراپا نگه دارد، قطعاً صنایع دیگر هم از پا خواهد افتاد.

این تولیدکننده حوزه قطعه سازی کشور گفت: جالب است بدانید که خودروی سمند در تبریز تولید می‌شود، اما حتی پیچ ساده این ماشین یا قطعه مربوطه اش از تبریز تأمین نمی‌شود و طرح این مسائل باعث شده که معاون ایران خودرو ابراز علاقه مندی اش را جهت ایجاد یک سری از مجموعه‌های خودرو در شهر تبریز نشان دهد و تصمیم بر این شد که اولاً راه اندازی خط تولید جوشکاری، مونتاژ و رنگ بدنه سمند در شهر تبریز اتفاق افتد که الان در حال حاضر هم دنبال سرمایه گذار هستیم که مکاتباتی هم در این بخش صورت پذیرفته است.

وی افزود: توانستیم طی مذاکراتی با مقام عالی وزارت صنعت و مسؤولان استانی؛ توافقنامه ای میان ایران خودرو دیزل و ایدم بسته شود تا موتورهای دیزلی برای تریلی‌ها به تعداد ۳۰۰۰ دستگاه در ایدم تولید شود، به عبارت دیگر به دنبال احیای صنعت قطعه سازی در استان هستیم.

رئیس انجمن نیرو محرکه و قطعه سازان استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: وظیفه اصلی دولت بسترسازی برای صنعت و اقتصاد کشور است. قرار بود ۲۰ تا ۳۰ درصد هدفمندی یارانه ها را در حوزه صنعت هزینه کنند که انجام نگرفت، به همین دلیل هم است که صنعت روز به روز محکوم به شکست می باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید به تبع روش کشورهای توسعه یافته اروپایی وام‌های بی بهره یا کم بهره در اختیار صنعت بگذارد و برنامه توجیهی صنعت را بشنود و بررسی کند و در کنار آن‌ها کیفیت بالا با تکنولوژی روز دنیا را مطالبه کند. در غیر این صورت هیچ حالتی به سوی رشد اتفاق نمی‌افتد و هیچ گامی برای صنعت برداشته نمی‌شود چون راهی جز این نیست و این وظیفه دولت است که این راه را هموار کند و بستر لازم را برای صنعت فراهم سازد.

پاشایی افزود: اعتقاد بر این دارم که باید خودروسازان استان به دنبال آینده باشند؛ متأسفانه اگر در مورد صادرات بخواهیم صحبت کنیم؛ باید اذعان داشت که دانش تولید خودرویی موجود در کشور ما نسبت به سایر کشورهایی که صاحب تولید و فن آوری در عرصه خودروسازی هستند چند دهه پایین تر است. حتی ماشین آلات ما نیز نسبت به سایر کشورها پایین هستند.

وی با بیان این‌که با وضعیت کنونی خودروسازان کشور در هیچ حوزه ای چه از نظر کیفیت، چه ظرافت و قیمت توان رقابت ندارند، تصریح کرد: اولین گامی که باید برداریم این است که خودروهای تولید شده را نسبت به شأن و منزلت شهروندان خود از لحاظ کیفیت بالا ببریم که این اتفاق نیفتاده و تولیدات داخلی نیاز مشتریان داخلی را تأمین نمی‌کند و تا زمانی که در این باب، خودمان از محصولات تولیدی‌مان احساس رضایت نداشته باشیم،  فکر کردن به صادرات خودروهای داخلی، فکری بیهوده است.

پاشایی تصریح کرد: بهتر است از دولت بخواهیم دست از صنعت بردارد و تا زمانی که دست دولت در چرخه خودروسازی کشور باشد، پیشرفتی حاصل نمی‌شود تا زمانی که تشکل مافیایی یا تفکر حاکمیتی در روند کار قطعه‌سازان و خودروسازان باشد؛ هیچ‌گونه رشدی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید بسترسازی لازم توسط دولت برای صنعت در جهت تولید و اتکای کیفیت، اتفاق افتد، برای نجات از این وضعیت در بخش صنعت، این سه روش را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم: اوّل برد برد بودن قرارداد میان قطعه ساز و خودروساز، دوّم نحوه پرداخت به صورت سیستماتیک، راه اندازی ال سی‌های داخلی که پرداخت ها، منوط بر قوانین آن اعمال شود. سوّم بروز کردن قیمت قطعات و مجموعه هاست. دولت اگر این سه موردی رااجرایی کند، نتیجه مثبت خواهد بود.

کد خبر 879154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha