ضرورت تعریف انسان تراز تمدنی با الگو گیری از شخصیت سردار سلیمانی

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی با اشاره به شخصیت تراز تمدنی حاج قاسم سلیمانی گفت: ما بر این اساس داریم تأمل و پژوهش می‌ کنیم تا در نهایت به انسان تراز تمدنی برسیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، هم اندیشی علمی با موضوع «مقاومت و تدوام انقلاب اسلامی» شامگاه چهارشنبه(25دی) از سوی پژوهشکده علوم و اندیشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

حجت الاسلام «حبیب الله بابایی» در این نشست با اشاره به تشییع جنازه بی نظیر حاج قاسم سلیمانی بیان داشت: تئوری و نظریه ای را سراغ نداریم که بتواند چنین پدیده ای را تحلیل کند و برای این بهتی که در اندیشه نخبگان پیش آمده بیانی داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی ابراز کرد: یک رخدادی که در کمتر از 24 ساعت در جامعه ایران اتفاق افتاد یک ذلت فی النفسی بود که در درون مردم اتفاق افتاد چون همه کم و بیش خودشان را در برابر چنین شخصیتی احساس کوچکی کردند که نمونه های این مسأله را در کشور دیدیم.

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که تحول نفسی و آورده های معنوی زیادی از شهادت این سردار بزرگ در کشور پدید آمد، تأکید کرد: آن چیزی که ما داریم دنبال می‌ کنیم و فعلا مسأله آن را بررسی کرده ایم این بود که در مباحث تمدنی خودمان، افراد و نظریه پردازان در ارتباط با نسل تمدن ساز تأمل می‌ کنند.

 

حجت الاسلام بابایی تصریح کرد: ما بر این اساس داریم تأمل می‌ کنیم تا در نهایت به انسان تراز تمدنی برسیم و منظور ما از انسان تراز انسانی چند فرهنگی، چند زبانی، چند بعدی و حتی قابل ارائه نظر چند مذهبی و چند دینی و در مقیاس جهانی است تا بتواند گفتمان خودش را ارائه کند.

 

وی با اشاره به شخصیت تراز تمدنی حاج قاسم سلیمانی ابراز داشت: به نظر می‌ رسد این انسان تراز تمدنی در برخی از ادبیات تمدنی که اتفاقا غربی ها نوشته اند، بیش از آن که بر حیات آن تأکید کنند بر مرگ تأکید دارند و می‌ گویند برخی از مرگ ها بیش از حیات ها تأثیر دارد و بیش از مرگ، نحوه مردن اهمیت دارد.

 

این پژوهشگر مطالعات تمدنی افزود: ما در ادبیات خودمان مرگ انسان تراز را در قالب های ثارالله و خون خدا مطرح می‌ کنیم که البته این کار به صورت جامع نیازمند پژوهش جامعه شناسی در خون شهید دارد.

 

وی در ادامه عنوان کرد: دوگانه شهادت و مقاومت نیز قابل توجه است و همینطور انسان های تراز واقعی با انسان های تراز مجازی و فیک را باید مجزا کنیم و قلمرو اثرگذاری این ها را مشخص کنیم.

کد خبر 881475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha