شیوع کرونا در گلستان از نگاه خبرنگاران/ نمره پایین فعالان رسانه ای استان به شفافیت در آمار

برخی از فعالان رسانه ای استان گلستان معتقد هستند که کرونا مسئولان را غافلگیر کرد و شرایط میدانی با آمارهای ارائه شده همخوانی ندارد.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ همپای پزشکان و پرستاران، بسیاری از فعالان رسانه ای استان گلستان هم در صف مقدم مبارزه و مقابله با شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

 

گرچه گاهی ناملایمت هایی نسبت به خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان گلستان در انجام کار اتفاق می افتد ولی فعالان رسانه ای استان تلاش کردند با صداقت با مردم صحبت کنند.

 

اگر امروز صحبت از شکست کرونا در جامعه می شود زور بازوی رسانه است که پشت همت بلند مردم برای مقابله با این ویروس چینی قرار گرفته است.

 

با توجه به شرایط خود قرنطینگی و محدودیت های به وجود آمده در جامعه، فضای مجازی به بستری برای انتشار خبرهای ضد و نقیض کرونا تبدیل شده است.

 

از موضوعات مطرح شده در فضای مجازی می توان به تعداد بالای فوت شدگان در بیمارستان ها بر اثر سندرم حاد تنفسی، احتکار و کمبود امکانات مواد بهداشتی و ماسک، خبرهای ضد و نقیض از میزان مبتلایان به کرونا در استان اشاره کرد.

 

این خبرهای ضد و نقیض باعث شده برخی از بیماران بیان کنند با وجود بیماری های دیگر حاضر هستند درد را به جان بخرند اما به کلینیک های درمانی و بیمارستان مراجعه نمی کنند تا به کرونا مبتلا نشوند.

 

به سراغ فعالان رسانه ای استان گلستان و فضای مجازی رفتیم تا شرایط شهرستان های استان گلستان را از این منظر بررسی کنیم.

 

«اسماعیل البرزی»، یکی از خبرنگاران استان گلستان است که در غرب استان فعالیت چشمگیری داشته و مردم شهرستان های گمیشان، بندرترکمن، کردکوی و بندرگز به خوبی وی را به خاطر گزارش های میدانی و اثرگذار می شناسند، در گفتگو با شبستان می گوید: با توجه به اینکه فعالیت ویروس کرونا در  دو هفته نخست در استان پنهان بوده در این ایام شاهد آن هستیم که تقریبا میزان بیماران مشکوک به کرونا رو به افزایش است.

 

وی می گوید: اگر از گذشته اطلاع رسانی دقیق صورت می گرفت و در نخستین روزهایی که علائم ظاهر شده بود از طریق  رسانه ها، حساسیت های مردم افزایش پیدا می کرد بار مبتلایان به بیماران تنفسی کاهش می یافت.

 

این فعال رسانه ای در غرب استان گلستان ابراز کرد: امروز خوشبختانه با اطلاع رسانی خوبی که انجام شده مردم تردد کمتری در خیابان ها دارند و نسبت به شیوع ویروس کرونا حساس تر شدند و این مهم می توانست در هفته های گذشته اتفاق بیفتد.

 

البرزی تاکید کرد: برای تهیه گزارش وقتی به بیمارستان ها مراجعه می کنیم مردم می گویند که کادر پزشکی و پرستاران با تمام وجود برای درمان بیماران تلاش می کنند ولی احساس می شود در دارو کمبودهایی وجود دارد و همچنین در تهیه ماسک و مواد ضدعفونی مردم با مشکل رو به رو هستند و در داروخانه ها یافت نمی شود.

 

*صحت آمار باعث می شود مردم خود را در کنار مسئولان ببینند

وی بیان کرد: در حال حاضر صحت و صداقت در اطلاع رسانی و ارائه آمارها می تواند کمک بسیار بزرگی به جامعه کند تا مردم خود را در کنار مسئولان ببینند.

 

این فعال رسانه ای استان گلستان ابراز داشت: به دلیل ارائه آمارهای غیر واقعی و عدم ارائه آمارهایی که شاید منجر به التهاب در جامعه می شود مردم تصور می کنند اتفاق خاصی نیفتاده و کرونا آنقدر هم مهم نیست و این مهم منجر به آن می شود که ترددهای مردم افزایش پیدا کند.

 

البرزی متذکر شد: ارائه آمار شفاف مهمترین موضوعی است که مسئولان باید به آن توجه کنند و مردم نیز باید در نقطه مقابل بپذیریند که این ویروس یک مهمان ناخوانده است و شرایط کشور ما به گونه ای بود که آمادگی 100 درصدی برای مقابله با این ویروس را نداشت و باید در برابر کمبودها سعه صدر داشته باشند.

 

وی افزود: به عنوان یک خبرنگار فضای مجازی را رصد می کنم اخبار کذب و نادرست زیادی در فضای مجازی می بینم و گاهی اوقات مجبور می شوم این موضوعات را پیگیری کنم و متاسفانه 95 درصد ارائه آمارها در فضای مجازی از کانال های غیر رسمی، کذب و اشتباه است.

 

فعال رسانه ای استان گلستان تاکید کرد: آن دسته از افرادی که به دنبال دریافت آمار هستند از مراجع اصلی اعم از صدا و سیما و رسانه های معبتر و رسمی آخرین اخبار را دریافت کنند.

 

البرزی با بیان اینکه در حال حاضر سواد رسانه در بمباران اخبار به کار شهروندان می آید که بتوانند خبر درست را از غلط تشخیص دهند، ابراز داشت: از مردم درخواست داریم هر خبری را که در فضای مجازی رو به رو می شوند ابتدا منبع آن را بررسی کنند و از صحت و  دقت خبر آگاه شوند.

 

*از تناقض آمار مبتلایان به کرونا با تعداد بیماران بستری تا همت خیران برای مقابله با ویروس چینی در شرق گلستان

 

در شرق استان گلستان«مهدی باقریان» یکی از فعالان رسانه و فضای مجازی است که در خصوص مشکلات و دغدغه های فعالان فضای مجازی برای مقابله با کرونا سخن می گوید.

 

باقریان تاکید کرد: متاسفانه نگاه دولتی نسبت به مدیریت بحران آنگونه که باید نگاه نافذی نیست.

 

وی افزود: بیمارستان شهرستان گنبدکاووس محل بستری بیماران هفت شهرستان شرق استان است و ظرفیت بیمارستان تقریبا پر شده و در بیمارستان تامین اجتماعی گنبدکاووس در حال پذیرش بیماران هستند و حجم مراجعات افزایش یافته است.

 

فعال رسانه ای شرق استان گلستان ادامه داد: کادر پزشکی و درمانی صادقانه در حال تلاش هستند ولی در حوزه مدیریت با مشکل رو به رو هستیم و از چهار روز گذشته که شورای سلامت برگزار شده مجدد جلسه ای نداشته است.

 

باقریان افزود: در این شرایط باید شورای سلامت هر روز جلسه داشته باشد و در حوزه بخش های دولتی باید به شدت مدیریت بحران اتفاق بیفتد.

 

وی گفت: در بخش های مردمی و خصوصی مثل بسیجیان، هیئت های مذهبی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پای کار آمدند و شاهد گندزدایی معابر هستیم و این افراد به کمک دستگاه های امدادی شتافتند.

 

فعال رسانه ای شرق استان گلستان از حمایت خیرین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: خیر نکونام گنبدکاووس حاج آقای شهرکی چهار هزار ماسک و کیت تشخیص تهیه کرده است و بسیاری از خیرین مثل حاج آقای طاهری و هیئت های مذهبی پای کار آمدند.

 

*عدم تجربه و غافلگیری مدیریت بحران در مقابله با کرونا

باقریان ابراز داشت: مدیریت بحران به نظر می رسد در مقابله با کرونا با یک غافلگیری و عدم تجربه روبه رو شده است و  این مهم نیز منجر به آن شده که شرایط در گنبدکاووس آنگونه که باید مدیریت شده نباشد.

 

وی با بیان اینکه با خبر شدیم که رئیس شبکه بهداشت گنبدکاووس نیز دچار بیماری شدند و این مهم نیز فضا را تشدید کرده است، افزود: به مسئولان توصیه می کنیم که فضای قرنطینه جدی تر گرفته شود و با مردم با صداقت صحبت کنند.

 

 این فعال رسانه ای استان گلستان افزود: آمارهایی که امروز بیان می شود با  تعداد بیماران و فضایی که می بینیم تناقض دارد و این مهم شاید به خاطر کاهش میزان استرس و ترس مردم باشد و یا اینکه از هفت شهرستان بیماران به گنبدکاووس مراجعه می کنند.

 

باقریان خاطرنشان کرد: آمارهایی که امروز از کرونا مطرح می شود باعث می شود که مردم موضوع را جدی نگیرند و اعتقاد دارم که اگر صادقانه آمارهای بیماران مبتلا به کرونا ارائه شود مردم موضوع را جدی تر خواهند گرفت.

 

*کمبود داروهای بیماران مبتلا به کرونا در گنبدکاووس

وی متذکر شد: متاسفانه برخی از داروهایی که برای بیماران مشکوک به کرونا و افرادی که تست آنها مثبت اعلام شده تجویز می شود تنها از مراکز بهداشت و برخی از مسئولان می توان آن را تهیه کرد و متاسفانه در داروخانه های سطح شهر پیدا نمی شود.

 

فعال رسانه ای استان گلستان افزود: آمار بهبودیافتگان در شهرستان گنبدکاووس خوب است و باید نقطه قوت شرایط فعلی نیز در نظر گرفته شود.

 

باقریان تاکید کرد: در حوزه اطلاع رسانی مسئولان  همکاری داشتند و صدر اخبارهای رسانه های ما در رسانه های رسمی و فضای مجازی به کرونا اختصاص یافته است.

 

وی گفت: به صورت میدانی برخی از خبرنگاران به موضوع کرونا وارد شدند ولی متاسفانه گاهی بیان می شود که برخی از آمارها و اطلاعات از سوی رسانه مطرح نشود و یا برخی از سیاست ها و جلسات به خبرنگاران اطلاع داده نمی شود.

 

*آستین همت مردم آزادشهر برای تولید ماسک

آزادشهر یکی از شهرهایی بود که بیان می شد در ابتدای ماجرای شیوع ویروس کرونا مردم موضوع پیشگیری را آنگونه که باید جدی نگرفتند، به سراغ «سید مصطفی میر عرب» یکی از خبرنگاران با تجربه و میدانی این شهرستان رفتیم تا در خصوص وضعیت این شهرستان با وی گفتگو کنیم.

 

میرعرب در گفتگو با شبستان تاکید کرد: خیابان های سطح شهر آزادشهر تقریباً خلوت تر شده است و حساسیت های مردم نسبت به کرونا افزایش یافته ولی متاسفانه هنوز برخی از اقوام مسائل پیشگیرانه را رعایت نمی کنند.

 

وی متذکر شد: مردم که با کمبود ماسک رو به رو شدند آستین همت را بالا زدند و امروز بسیاری از خیاطی ها در حال تولید  ماسک هستند و این مهم نشان می دهد که مردم آزادشهر مسئله را جدی گرفتند و اگر همینطور پیش برود به زودی شاهد ریشه کن شدن زنجیره انتقال کرونا خواهیم بود.

 

فعال رسانه ای استان گلستان افزود: متاسفانه خبر فوت چند بیمار حاد تنفسی در رامیان در فضای مجازی مطرح شد و پس از انتشار این اخبار مردم آزادشهر با احتیاط بیشتری نسبت به موضوع کرونا وارد عمل شدند و لذا می بینیم که خیابان ها خلوتر شده است.

 

میرعرب بیان کرد: رسانه ها و فضای مجازی به موضوع کرونا می پردازند ولی هنوز کمبود ماسک و برخی اقلام بهداشتی وجود دارد.

 

*ارائه گزارشاتی مبنی  بر بی اعتنایی در خصوص دستور استاندار گلستان به شرکت های خدمات رسان در علی آبادکتول

 

«محمد میر دیلمی » یکی دیگر از فعالان رسانه ای علی آباد کتول است که در فضای مجازی شهرستان علی آباد کتول تلاش خوبی داشته  تا مردم را نسبت به مخاطرات ویروس کرونا آشنا کند.

 

 میر دیلمی در گفتگو با شبستان می گوید: با همکاری دیگر رسانه تلاش کردیم  تا شرایطی را فراهم کنیم که در جهت مقابله با این ویروس مردم در منازل بمانند و همواره تاکید شده که یکی از راه های مقابله شستشوی دست ها و دوری از تجمعات است.

 

*همت کشاورزان برای ضدعفونی کردن معابر و خیابان ها

وی تصریح کرد: مردم و مسئولان علی آباد کتول به این درجه از فهم رسیدند که با این ویروس مقابله کنند و تلاش خوبی صورت گرفت و خیرین شهرستان مبالغ زیادی برای تهیه اقلام بهداشتی و ماسک کمک کردند و همچین کشاورزان ادوات خود را به منظور ضدعفونی و گندزدایی معابر  شهرها و روستاها به کار گرفتند.

 

این فعال رسانه ای استان گلستان در شهرستان علی آباد کتول افزود: در خبرها داشتیم که این ویروس و مشکلات حاد تنفسی  منجر به فوت چند نفر در شهرستان علی آبادکتول شده است.

 

میر دیلمی متذکر شد: از مسئولان تقاضا داریم که در مسیر ضدعفونی بهتر گام بردارند، کوچه ها و محله هایی هستند که هنوز ضد عفونی نشدند.

 

وی بیان کرد: گرچه از سوی استاندار گلستان مطرح شد که در این ایام شرکت های خدمات رسان نسبت به قطع آب، برق و گاز مردم اقدام نکنند ولی تماس هایی از سوی مردم در این خصوص داشتیم که به آنها بیان شده در صورت عدم پرداخت قبوض، گاز یا تلفن آنها قطع می شود.

 

* نمره پایین فعالان رسانه ای استان به شفافیت در آمار

حرف های فعالان رسانه استان نیز بیانگر آن است که در مرکز کنترل فضای مجازی و انتشار آمار و اخبار کرونا در گلستان نیاز به سواد رسانه و به کار گیری افراد خبره و توانمند در این امر است.

 

آن چیزی که از وضعیت اطلاع رسانی و مغایرت های به وجود آمده مطرح است بیانگر آن بوده که افرادی که خود را متخصص سواد رسانه ای در استان معرفی می کنند توانمندی لازم را برای مدیریت بحران کرونا در گلستان نداشتند.

 

از سوی دیگر به نظر می رسد فعالیت کمیته اطلاع رسانی در خصوص کرونا در استان گلستان خارج از میدان مشورت با رسانه ها به جلو می رود که چنین ابهامات و یا مغایرت هایی در شهرستان ها به وجود آمده است.

 

با توجه به گسترش فضای مجازی و بحران به وجود آمده از کرونا قطعا فضای همدلی در جامعه با صداقت  و  شفافیت شکل می گیرد و مردم از رسانه ها نیز اینگونه انتظار دارند.

 

از سوی دیگر در برخی از موارد در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که مسئولان بار اشتباهات خود را گردن رسانه ها انداختند و قطعاً این اقدام تبعات خطرناکی را برای جامعه به وجود می آورد و باید متذکر شد که بی اعتمادی مردم به رسانه های رسمی منجر به هرج و مرج در جامعه می شود.

 

کد خبر 902094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha