لزوم التزام حکومت اسلامی به عدالت و حق طلبی در کلام مولای متقیان

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: رجوع به کلمات نورانی امیرالمؤمنین(ع) نشان می‌ دهد که منظور اسلام از حسن تدبیر، بلکه ضابطه تدبیر مناسب، رفتار بر محور عدالت و حق طلبی است.

حجت الاسلام والمسلمین «سید سجاد ایزدهی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به سالروز میلاد با سعادت امام علی(ع) به تبیین سخنانی از ایشان در ارتباط با بحث عدالت در حکومت و سیاست اسلامی پرداخت.

 

دانشیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت هایی نظیر «كَفَى‏ بِالْعَدْلِ‏ سَائِسا» اظهار داشت: طبق این حدیث راى سیاست و تدبیر كارها همان عدالت كافى است؛ با توجه به تأکید اسلام بر ضرورت اتخاذ تدبیر در سیاست، باید دانست تعریف رابطه مستقیم مفاهیمی چون عدالت و سیاست، نیازمند شناخت حدود و ثغور این مفاهیم بر اساس تعریفی اصولی و صحیح و جامع است.

 

وی تصریح کرد: باید پذیرفت یکی از چالش های جوامع بشری، اختلاف بر سر مفاهیم و معانی عباراتی است که مورد پذیرش عموم قرار گرفته است. به طور مثال همه جوامع بشری خواهان آزادی هستند و این شعار را در رأس مطالبات اجتماعی وسیاسی خود بارها تکرار کرده اند، همه حکومت ها هم مدعی التزام به اصول آزادی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی عنوان کرد: اما توجه به درک مفهوم از این واژه نشان می‌ دهد که ریشه اختلاف نظرها به تلقی افراد و گروه ها از مفهوم و محدوده لغات و تعابیر باز می‌ گردد که ناشی از ملاک ها و ضوابط حاکم بر آن هاست، بنابر این حسن تدبیر که اصلی خدشه ناپذیر برای یک سیاستمدار اسلامی است نیز ممکن است از نظر مفهوم و مصداق مورد مناقشه قرار بگیرد که طبیعتاً درک مناسب از آن، تابع ضوابط سیاست ورزی است.

 

وی در ادامه با اشاره به روایت «مِلَاكُ‏ السِّيَاسَةِ الْعَدْلُ» خاطرنشان ساخت: رجوع به کلمات نورانی امیرالمؤمنین(ع) نشان می‌ دهد که منظور اسلام از حسن تدبیر، بلکه ضابطه تدبیر مناسب، رفتار بر محور عدالت و حق طلبی است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: حضرت علی(ع) استیفا و احقاق حقوق آحاد ملت، دوراندیشی و نگاه رو به جلو و رسیدگی به امور ضعفا را از معیارهای اصلی سیاست ورزی برای حاکم اسلامی برشمرده شده اند.

 

وی با اشاره به این که حکومت مبتنی بر عدل از تضییع حقوق مردم چه توسط حاکمیت و چه به واسطه خود مردم جلوگیری می‌ کند، گفت: اقتضای محوریت عدالت در نظام سیاسی اسلام، پرهیز از هر نوع افراط و تفریط در همه امور است.

کد خبر 902787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha