جهش تولید زمانی اتفاق می افتد که بانک ها را پای کار بیاوریم

سعیدی با تاکید بر جلوگیری از قاچاق کالا گفت: جهش تولید زمانی اتفاق می افتد که بانک ها را پای کار بیاوریم.

خبرگزاری شبستان - گروه سیاسی - مریم رضازاده: قطعا رونق تولید و در نهایت جهش تولید زمانی اتفاق می افتد که تمامی حمایت ها و امکانات لازم برای بخش تولید و سرمایه گذاران در میدان تولید فراهم باشد. جلوگیری از قاچاق کالا، حمایت از صادرات، ارایه تسهیلات بانکی، جلوگیری از قاچاق کالا، ممانعت از واردات از جمله مولفه هایی است که برای حمایت از تولید لازم است. «محمد اسماعیل سعیدی»، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی رابطه با چگونگی تحقق شعار سال (جهش تولید) در ذیل پاسخگویی سوالات ما است.

 

1. جهش تولید چگونه و چه زمانی اتفاق می افتد؟

جهش تولید لوازم، ملزومات و ملاحظاتی دارد از جمله این لوازم و ملاحظات این است که بالاخره موانعی که باعث شده است تولید داخلی آن گونه که باید جان نگیرد و آن انتظار محقق نشود، این موانع شناسایی و برطرف شود. بخشی از این موانع به مقررات و نظامات بر می گردد که دولت باید اینها را حل و فصل کند، بخشی نیز به اصلاح قوانین بر می گردد که این در حوزه تخصصی مجلس است. مجلس باید یا با اصلاح قوانین و یا وضع قوانین جدید و نظارتی که بر اجرای قانون دارد در این زمینه اقدام کند. مجلس باید وظایفش در حوزه تقنین و نظارت را برای حمایت از بخش تولید به خوبی اجرایی کند البته نظارت های مجلس خودش ضمانت اجرای قانوت و مقررات است.

 

2. رکن اصلی جهش تولید حمایت از تولیدکننده و سرمایه گذار است. در کشور ما تا چه اندازه از سرمایه گذار و تولیدکننده حمایت شده است؟

قطعا بدون حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ما نمی توانیم جهش تولید داشته باشیم. حمایت های شعاری از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خیلی اتفاق افتاده است و حرف و حدیث های بسیاری در این زمینه گفته شده است اما در حوزه عمل هیچ گاه ما حمایت جدی از سرمایه گذار و تولیدکننده نداشتیم. گام های عملی در حوزه ارایه تسهیلات، معافیت های مالیاتی و سایر حمایت ها از تولیدکنندگان نداشتیم؛ هیچ گاه نتوانستیم جلوی قاچاق کالا و واردات بی رویه کالاها به داخل کشور را بگیریم، در این زمینه جدی عمل نکردیم، کمر تولیدات داخلی را در سال های گذشته با واردات بی رویه کالا و قاچاق آن شکستیم. لوازم خانگی، پوشاک و برخی اقلام دیگر که در داخل تولید می شوند با قاچاق کالا تولیدات آنها را ضعیف کردیم. بسیاری از کارگاه ها تعطیل شده اند، کارخانجات آسیب جدی دیده اند و تولیدکنندگان بی انگیزه و بی رمق شده اند.

 

در هر کشور دنیا مشوق های صادراتی برای حمایت از تولید امری متداول و طبیعی است و کشورهایی نیز که پیشرفت کرده اند از جمله برخی کشورهای همسایه که الان بازار عراق و سوریه و منطقه را گرفته اند با ارایه مشوق های صادراتی به تولیدکننده و سرمایه گذار موفق به این پیشرفت شدند.

 

3. به بحث مشوق های صادراتی اشاره کردید، چرا در کشور ما این مشوق ها هیچ گاه به تولیدکنندگان ارایه نشد و یا اگر نیز ارایه می شد، مقطعی و بسیار کمرنگ بود؟

در کشور ما یک سیاست گزاری درست از سرمایه گذار و تولیدکننده اتخاذ نشد. همواره مقطعی تولید و تولیدکننده مورد حمایت قرار دادیم. اگر تسهیلات بانکی به تولیدکننده ارایه دادیم از آن طرف واردات کالا را به داخل داشتیم و یا اگر تولیدکننده را تشویق به صادرات کردیم از آن طرف تسهیلات بانکی به وی ارایه ندادیم تا تولیدکنندگان به زمین خوردند.

 

البته باید توجه داشت که کیفیت کالا و استانداردسازی نیز بحث مهمی است که باید تولیدکنندگان ما آن را رعایت کنند. دستگاه های مسئول و سازمان استاندارد باید وظایف خودشان را به دقت انجام دهند چرا که کیفیت کالاها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

4. از جمله مشوق های بخش تولید برای تولید کالای با کیفیت حمایت های بانکی است. بانک ها تا چه اندازه پای کار آمده اند؟

جهش تولید زمانی اتفاق می افتد که بانک ها را به میدان بیاوریم و حمایت های معقولی از سرمایه گذار و تولیدکنندگان داشته باشند. در دنیا متداول است که بانک ها به سراغ سرمایه گذار و تولیدکننده می روند و از آنها حمایت می کنند. سود تسهیلات بسیار پایین و اندک است ولی در کشور ما حداقل سود تسهیلاتی که به سرمایه گذار تعلق می گیرد، 18 درصد است که در شرایط فعلی با موضوعات دیگر که ادغام می شود به 22 الی 23 درصد می رسد و همین سود تسهیلات جان تولید را می گیرد و اجازه نمی دهد که تولید رونق بگیرد. ما معتقدیم نظام بایستی همکاری و همراهی لازم را با تولیدکنندگان چه در بحث ارایه تسهیلات بانکی و چه در وضع نظام مالیاتی داشته باشد. قطعا اگر اینها همراهی نکنند، جهش اتفاق نمی افتد.

 

هدف گذاری برای جهش تولید و نظارت بر اینکه تمامی خدمات، حمایت ها و تسهیلات در جهت تقویت این هدف باشد، نکته بسیار مهمی است. همه باید دست به دست هم دهیم تا جهش تولید اتفاق بیفتد. در سال های گذشته حمایت هایی تحت عنوان حمایت از تولید اتفاق افتاد ولی متاسفانه طبق آمار و تحقیقات هیچ کدام برای تولید اختصاص نیافت. خیلی از افراد و مجموعه ها آمدند و با لطایف الحیل تسهیلاتی را که قرار بود به بخش تولید اختصاص یابد برای اهداف دیگر هزینه کردند و همین باعث شد که تولید ما ضربه بخورد./

کد خبر 912999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha