مساوات و مواسات دو توصیه مهم در شرایط کرونایی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مساوات و مواسات با مردم دو توصیه مهم در شرایط کرونایی است، گفت: مساوات به معنای یکسان دیدن خود با دیگران و مواسات به معنای مقدم داشتن دیگران بر خود است.

آیت الله «محمود رجبی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به طرح مسأله «رزمایش همدلی» از سوی رهبر معظم انقلاب جهت اجرا در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: هم در توصیه های دینی و هم آیات و روایات نسبت به این که مسلمانان به یکدگیر احساس مسؤولیت کنند به ویژه در مشکلات و سختی ها مطالب فراوانی داریم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته درجات مختلفی برای این توجه و احساس مسؤولیت ذکر شده است که اولین مرتبه آن سخن گرانسنگ نبی مکرم اسلام(ص) است که فرمودند: «مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لِلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی هر کس صبح کند و به امور مسلمانان همت نورزد، از آنان نیست و هر کس فریاد کمک خواهى کسى را بشنود و به کمکش نشتابد، مسلمان نیست.

 

وی بیان داشت: در جریان فعالیت های علمی و اجتماعی بزرگان دینی داریم که وقتی یکی از شاگردانشان کوتاهی از روی غفلت نسبت به رسیدگی به همسایگان داشتند، آنها را مورد عتاب و سرزنش قرار می دادند و وقتی شاگرد عذر آورد که من نمی دانستم، استاد گفته بود اگر می دانستی که مسلمان نبودی!

 

آیت الله رجبی بیان داشت: هرکس در محله خودش و حیطه توانمندی خودش کسانی که در جریان این ویروس دچار مشکل شده اند را به هرشکلی که می‌تواند رسیدگی کند و قبل از آن نیز اطلاع یابی کند، چراکه این وظیفه است و غافل نباشیم و کمک کنیم با همان قید رعایت کرامت انسانی و حفظ موقعیت و جایگاه افراد که امری مهم و حیاتی به شمار می رود.

 

قائم مقام مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: بالاتر از این حد رسیدگی، دو دیگر نیز توصیه داریم، یکی مساوات است یعنی انسان خودش را با دیگری مساوی ببیند به عبارت دیگر اگر خداوند به کسی امکاناتی داده و وضعیت معیشتی بهتری دارد، همسایه و فرد محله و شهر خود را به منزله یکی از فرزندان خود بدانند و چیزی که دارد را با آنها تقسیم کنند.

 

وی با اشاره به نمود مساوات در زندگی اهل معنا و اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی(ع) هر سال هرآنچه داشت تقسیم می کرد یعنی با این که در اوج قله معصومیت و عظمت بودند، ولی با این حال خود را هم ردیف مردم می دانستند و آنچه داشتند با دیگران تقسیم می کردند.

 

آیت الله رجبی بیان داشت: توصیه دوم مواسات است یعنی باید دیگران را مقدم بر خود بداریم که این را هم در زندگی اهل بیت(ع) داریم؛ در سوره انسان آمده است که اهل بیت(ع) سه روز روزه گرفتند و موقع افطار فقیر و یتیم و اسیر آمد، در این جا خمسه طیبه خودشان افطار نکردند و غذای خود را به دیگران دادند و آنها را برخودشان مقدم داشتند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر مساوات و مواسات در این شرایط برای افراد سخت باشد، باز هم وظیفه ساقط نمی‌شود بلکه هر فردی در حد توان خود از قلم و سخن و مال و جان باید برای مردم خرج کند تا بتواند روز قیامت پاسخگو باشد.

کد خبر 917091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha