چرا وحدت حوزه و دانشگاه محقق نمی‌شود؟

استاد سطوح عالی حوزه گفت:جدی نگرفتن موضوع وحدت و عدم آگاهی ازمبانی وحدت، ازدلایل عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است. مابه دلیل عدم آگاهی از مبانی وحدت، هر سال تنها به دید و بازدیدها و سمینارها بسنده می‌کنیم و بس.

 

آیت‌الله روح الله قرهی، مدرس سطوح عالی حوزه، دکترای فلسفه غرب و مدیر و مؤسس حوزه علمیه امام مهدی (عج) در تبیین و تشریح موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و بررسی دلایل عدم تحقق این وحدت تا به امروز به خبرنگار شبستان گفت: مفهوم وحدت یعنی یکی شدن، اما این به معنای یکسان شدن مباحث حوزه و دانشگاه و تلفیق این دو با یکدیگر نیست. منظور و مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت فکری این دو نهاد علمی است.

وی افزود: حوزه و دانشگاه هر دو در راه علم فعالیت می‌کنند و در عین حال ملاک آنها دین است، بنابراین می‌بایست با در نظر گرفتن وحدت دینی، مباحث را دنبال کنند. به عبارت دیگر هم حوزه و هم دانشگاه در تمامی مباحث چه علوم انسانی و چه علوم تجربی باید در جهت اعتلای دین گام بردارند.

این مدرس سطوح عالی حوزه، اشتراکات فکری و اندیشه ای را از جمله راهکارهای تحقق این وحدت دانست و تصریح کرد: برای تحقق وحدت ابتدا باید فکرها و نوع اندیشه‌ها یکی باشد. یعنی اعتقاد به اینکه نظام ما، چه در حوزه و چه در دانشگاه یک نظام دینی است و مباحث و مطالب علمی را می‌بایست در راستای این نظام دینی، عملیاتی کرد.

 

آیت‌الله قرهی در ادامه عدم وجود و تشکیل یک دبیرخانه دایمی برای پی‌گیری مسئله وحدت و برنامه‌ریزی در این راستا را یکی از عوامل عدم تحقق این وحدت تا به امروز برشمرد و گفت: اگر گروهی متشکل از افراد خوش‌فکر حوزوی و دانشگاهی هم از میان اساتید و هم از میان دانشجویان و طلاب تشکیل شده و راهکارهای حقیقی و عملی وحدت حوزه و دانشگاه را بررسی و تحلیل کنند، ما به سرعت به سمت نقطه مطلوب پیش می‌رویم. اما تا زمانی که فعالیت‌ها جنبه شعاری و نمادین دارد و تنها به دید و بازدیدهای اساتید و علمای حوزه از دانشگاه یا حضور اساتید دانشگاهی در حوزه و برپایی همایش و سمینار اکتفا می‌شود، مفهوم وحدت محقق نخواهد شد.ما نیاز به تشکیلات و دبیرخانه دایمی داریم.

وی همچنین در تشریح دلیل عدم تحقق این موضوع با گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل این عدم تحقق، جدی نگرفتن موضوع وحدت است و دیگر دلیل آن اطلاع نداشتن از مبانی وحدت. مابه دلیل عدم آگاهی از مبانی وحدت، هر بار و هر سال تنها به دید و بازدیدها و سمینارها و همایش‌ها بسنده می‌کنیم و هر سال چه در حوزه و چه در دانشگاه یا حتی صدا و سیما و رسانه‌های کشور فقط تا حد صحبت پیش می‌رویم و در همین مقدار باقی می‌مانیم، در حالی که نیاز امروز ما رایزنی علمی و فرهنگی میان این دو بال پرواز فرهنگ ایران اسلامی ما است.

 

آیت‌الله قرهی تصریح کرد: دلیل اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، بازخوردها و نتایج حاصل آن است. حوزه و دانشگاه دو گروه علمی تأثیرگذار در جامعه هستند که می‌توانند عاملی برای وحدت ملی کشور نسبت به مسایل عمومی و ملی باشند. اگر وحدت حوزه و دانشگاه به معنای واقعی کلمه تا امروز در جامعه ما محقق شده بود، قضایای فتنه 88 رخ نمی‌داد یا حداقل حجم اخلال‌ها و مشکلات کمتر بود چرا که مردم تابع این دو مرکز بزرگ علمی در کشور هستند و عالمان حقیقی جامعه نیز در این دو جایگاه مهم حضور دارند.

وی تقویت و ترویج دیدگاه امام و امت در جامعه و اطاعت محض از رهبری را همچنان که در زمان حیات حضرت روح‌الله (ره) در جامعه ما جاری و ساری بود از دیگر برکات و نتایج وحدت حوزه و دانشگاه برشمرد و افزود: موضوع و مسئله دیگر در اهمیت‌بخشی به این وحدت، موضوع دشمنان، تهاجم فرهنگی به کشور و تلاش همه‌جانبه آنها برای عقب راندن ایران است. دشمن امروز از هر وسیله‌ای برای ایجاد خلل در پیشرفت کشور استفاده می‌کند و وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند عاملی باشد در جهت پیشرفت کشور در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی.

پایان پیام/
 

کد خبر 91944

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha