ضرورت کاهش سود سپرده گذاری و تسهیلات بانک ها برای کمک به تولید

حجت الاسلام شفیعی نژاد با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تأمین مالی و ساختار بانک ها برای تحقق «جهش تولید» بر ضرورت کاهش سود سپرده گذاری و تسهیلات بانک ها برای کمک به تولید تأکید کرد.

حجت الاسلام دکتر «عباس شفیعی‌نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، اصلاح نظام بانکی را لازمه «جهش تولید» دانست و اظهار داشت: ما هفت درصد منابع طبیعی کل دنیا را در اختیار داریم و در عوض تنها یک درصد جمعیت جهان هستیم، پس می توانستیم بهتر از این عمل کنیم، ولی یکی از موانع آن نظام بانکی فعلی است.

 

عضو هیأت مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم افزود: ما از استعداد و نیروی انسانی در سطح بالایی برخورداریم پس مشکل کجاست؟ مشکل ما نظام تأمین مالی است یعنی به عبارت دیگر بانک های ما باید حمایت قوی از تولید داشته باشند به این صورت که تسهیلات کم سود با راه تنفس در اختیار تولید کنندگان قرار بدهند ولی فعلا ما چنین چیزی را شاهد نیستیم.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر بانک های ما به دلیل این که باید سود سپرده های مردم را تأمین کنند با اعسار مالی مواجه هستند، چراکه تأمین 360 هزار میلیارد تومان سود در یک سال برای تأمین سود سپرده ها امکان ندارد مگر با تورم ساختگی.

 

حجت الاسلام شفیعی نژاد با تأکید بر لزوم کاهش سودهای سپرده گذاری خاطرنشان کرد: وقتی این سودها کاهش پیدا کند طبعا سود تسهیلاتی که باید در اختیار ساختار تولیدی کشور نیز قرار بگیرد، پایین می آید و قشر متمول جامعه و ثروتمندان نیز از این طریق کنترل می شوند.

 

وی بیان داشت: برخی اشکال می گیرند که اگر این سودها کاهش پیدا کند، سپرده گذاران وارد بازارهای غیر مولدی شبیه سکه و ارز و مسکن می شوند، پس بهتر است که حداقل این پول ها درون بانک ها بماند، در حالی که چنین سخنی درست نیست و ما این اشکال را می توانیم از طریق وضع مالیات بر عائده سرمایه حل کنیم.

 

این کارشناس اقتصاد اسلامی یادآور شد: وقتی یک فرد ثروتمند متوجه شود که اگر بخواهد وارد بازار سکه و ارز شود باید 80 درصد مالیات بدهد، هیچگاه این کار را نمی‌کند و حاضر است با سود کمتر نیز سپرده گذاری بانکی کند بنابراین مشکلی در این جهت به وجود نمی آید البته اگر قانون مالیات بر عائده سرمایه تصویب شود.

 

وی با بیان این که بانک ها باید در دراز مدت فعالیت های مرتبط با بازار سرمایه را حمایت کنند، گفت: بانک ها همچنین در کوتاه مدت باید بازار پول را مورد حمایت قرار داده و به ساماندهی معاملات کوچک و سایر قراردادهای بازار سرمایه بپردازند.

 

حجت الاسلام شفیعی نژاد تصریح کرد: می‌توان با طرح های شرکت های دانش بنیان به اصلاح نظام تأمین مالی در کشور پرداخت تا در نهایت هر بخشی وظیفه خاص و صحیح خود را انجام بدهد و نظام بانکی ما به جای بنگاه داری به حمایت از قراردادهای محدود، بازار سرمایه و شرکت های اقتصادی خرد و کلان بپردازد و از سودهای بانکی خود چه در سپرده و چه در تسهیلات بکاهد.

کد خبر 920322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha