۸۷ درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شود

رحمانی با بیان این‌که تبریز از قطب های صنعتی کشور است، گفت: صنعت کشور به علت وجود ظرفیت و زیرساخت های مهم صنعتی در تبریز نیازمند صنعت این شهر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رضا رحمانی» امروز در مراسم رونمایی از دو موتور خودروهای سنگین در تبریز اظهار داشت: صنعت کشور به علت وجود ظرفیت و زیرساخت های مهم صنعتی در تبریز نیازمند صنعتگران این خطه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در راستای توجه به صنعت خودرو در تبریز، ایجاد خوشه خودرو در این شهر مطالعه شده و تنها شهرک فناوری خودرو و قطعات در تبریز وجود دارد به طوری که بر اساس مطالعات چند سال گذشته ۸۷ درصد قطعات خودرو در استان آذربایجان شرقی تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار مصرف تشنه تولیدات جدید است بر ضرورت تولید محصولات جدید در صنایع خودرو کشور تاکید کرد و افزود: تک محصولی پاسخگوی تقاضای مشتریان نبوده و بازار مصرف کشور با کمبود تولید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه مواجه است.

رحمانی با اشاره به برنامه ریزی در حوزه صنعت خودرو در دوران پساکرونا گفت: با وجود بروز مشکلات متعدد در پی شیوع ویروس کرونا در جامعه، در حوزه صنعت فرصتی ایجاد شده و باید از این فرصت برای افزایش ساخت تولید و کاهش قیمت محصول استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که قیمت تولید قطعه در داخل به طور میانگین حداقل نصف قیمت قطعه وارد شده است، گفت: سال گذشته با کار جهادی و راه اندازی نهضت ساخت در وزارت صمت، در بخش خودرو قرار بود که حدود ۲ میلیارد دلار محصول در داخل ساخته شود که بیش از سهمیه مشخص شده و ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ساخت داخل شد.

وی با اشاره به این‌که در کشور ۲ نوع نیاز واقعی و مقطعی در صنعت خودرو وجود دارد، اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۶ میلیون تقاضای خرید از ۲ خودروساز کشور ثبت شده است در حالی که تولید آن ها حدود یک میلیون دستگاه است و مصرف واقعی کشور نیز این تعداد نبود.

رحمانی با بیان ین‌که متقاضیان بنا به دلایلی مانند حفظ ارزش پولی و سرمایه گذاری مبادرت به خرید خودروهای اضافی می کنند، تصریح کرد: ظرفیت تولید سالانه خودرو در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که در عمل تولید ما کمتر است و باید با برنامه ریزی، پاسخگویی نیازها باشیم.

کد خبر 923340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha