۲۰ هزار کارگر ساختمانی در استان قم مشمول بیمه شده اند

شوکت با بیان این که ۲۰ هزار کارگر ساختمانی در استان قم مشمول بیمه شده اند، گفت: در کل کشور تا کنون یک میلیون نفر با هفت درصد پرداخت حق بیمه مشمول بیمه تأمین اجتماعی شده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «اکبر شوکت» در یکصد و چهل و دومین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر مقدس قم که عصر امروز (دوشنبه 15 اردیبهشت) در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به ساماندهی کارگران ساختمانی اظهار داشت: در گذشته کارگران ساختمانی در هیچ نهاد و مؤسسه و وزارت خانه حامی نداشتند و هیچ کس نمی توانست آنها را سامان دهی کند.

 

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی افزود: در همین راستا انجمن صنفی کارگران ساختمانی در سال 73 تأسیس شد و سال 85 انجمن صنفی کارگران ساختمانی قم تشکیل شد که بنده از ابتدا ریاست این انجمن را در قم برعهده داشتم و هم اکنون رئیس انجمن کارگران کل کشور هستم.

 

وی با بیان این که انجمن کارگران ساختمانی با 420 انجمن کارگری بزرگترین تشکل صنفی در کل کشور است، گفت: البته تمام انجمن های صنفی کشور مدیون کارگران ساختمانی استان قم هستند که با حق عضویت آنها هم انجمن قم اداره شده است و هم توانستیم کارهای مختلفی انجام بدهیم.

 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بیان داشت: ما سه قانون از مجلس گرفتیم که دو مورد برای بیمه بوده است، تا کنون یک میلیون نفر با هفت درصد پرداخت حق بیمه مشمول بیمه تأمین اجتماعی شده اند و یک قانون نیز در حوزه امنیت شغلی گرفته ایم که هنوز اجرایی نشده است.

 

شوکت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های آموزشی این انجمن تصریح کرد: دراستان قم از رشته برق ساختمان شروع کردیم و نزدیک به هزار نفر برق کار استان قم به صورت رایگان مباحث مهم این حوزه را آموزش دیده اند.

 

وی عنوان کرد: پنج هزار کارگر ساختمانی آموزش ایمنی دیده اند، چراکه میانگین سالی هزار نفر فوتی و هزار نفر قطع نخاع و قطع عضو را در بین کارگران ساختمانی داریم که از این نظر رکورد دار هستند.

 

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با بیان این که در استان قم حتی یک کارگر ساختمانی در نوبت بیمه نمانده است، یادآور شد: هرکس در دفتر انجمن صنفی مدرک گرفته باشد مشمول بیمه می‌ شود  و کمترین میزان تخلف را در کشور قم داشته اند که سوء استفاده زیادی در مشمول شدن حق بیمه صورت نگرفته است.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در استان قم نزدیک به 20 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، و از بین سه چهار هزار نفری که بیمه نشده اند به دلیل این بوده است که خودشان مراجعه نکرده اند.

 

شوکت با اشاره به اقدامات انجمن صنفی کارگران ساختمانی در ایام کرونایی یادآور شد: با کمک خیرین محترم حدود پنج هزار خانواده سبد غذایی که ارزش هرکدام حداقل 300 هزار تومان است را با رعایت اصول کرامت انسانی دریافت کرده اند.

 

وی با تأکید بر این که شهرداری قم در ساماندهی مشاغل وظیفه دارد، گفت: باعث و بانی خدماتی که در شهر صورت می‌ گیرد و ساخت و سازهایی که انجام می‌ شود و موجب درآمد زایی برای شهرداری می‌ شوند همین کارگران هستند، بنابراین جا دارد که شهرداری های کشور به ویژه شهرداری قم توجه بیشتری به این کارگران توجه داشته باشند.

کد خبر 924867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha