لزوم اجرای آزمایشی طرح انتقال آب سیستان

دهمرده با اشاره به اینکه بر اساس طرح انتقال آب سیستان باید انتقال آب تا زمین، تغییر الگوی کشت، ایجاد کارخانه فرآوری و دستگاه بهره بردار معرفی و انجام می‌شد، گفت: باید بخشی از این طرح، آزمایشی اجرا می‌شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «حبیب الله دهمرده» شب گذشته (شنبه 3 خرداد) در برنامه گفتگوی ویزه خبری شبکه دو سیما به ارائه توضیحاتی درباره طرح انتقال آب سیستان پرداخت و با بیان اینکه  بر اساس این طرح باید انتقال آب تا زمین، تغییر الگوی کشت، ایجاد کارخانه فرآوری و دستگاه بهره بردار معرفی و انجام می‌شد، گفت: کشاورزان حتی درباره سهم آبشان نیز معترض هستند.

 

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی گفت: باید بخشی از این طرح، آزمایشی اجرا می‌شد تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

 

در ادامه این برنامه خبری «جمال محمدولی سامانی»، کارشناس آب و استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در برنامه ریزی‌ها به کشت دیم توجهی نکرده ایم و سیاستگذاری‌ها بر اساس کشت آبی بوده است، گفت: بر اساس ماده ۳۵ برنامه ششم توسعه برای افزایش بهره وری، ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت و کشت گلخانه‌ای کارنامه مناسبی نداشته ایم.

 

وی همچنین به موضوع نشست زمین در دشت‌های کشور به علت برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه دشت ورامین ۱۲ سانتی متر، دشت ساوجبلاغ و نظرآباد ۱۸ سانتی متر، جنوب تهران ۱۷ سانتی متر، دشت قزوین ۲۴ سانتی متر، دشت مشهد ۲۵ سانتی متر و تهران روزانه یک میلی متر نشست دارد./

کد خبر 931885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha