بیش از ۶۷ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان خراسان شمالی توزیع شد

فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی گفت: ۶۷ هزار و ۹۷۹ بسته معیشتی بین نیازمندان خراسان شمالی توزیع شد.

خبرگزاری شبستان- آرزو یوسفی؛ در طول سال های پیروزی انقلاب اسلامی، سپاه نقش بسیاری در ایجاد امنیت، سازندگی، برقراری آرامش و مقابله با انواع تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی داشته است. از هشت سال دفاع مقدس و جنگ با داعش گرفته تا فعالیت ها و مأموریت های رزمی، دفاعی و آموزشی در طول سال های انقلاب اسلامی، همچنین سپاه از حضور فعال در عرصه سازندگی کشور دور نمانده و در این زمان که جبهه مقابله با استکبار در سنگرهای اقتصادی و توسعه گشوده شده، آن ها نیز در این میدان مقدس حضور فعال و بسیار چشمگیری دارند.

 

امروز نیز در شرایط حساس جامعه نقش سپاه و خدمات بیشمار این نهاد در مقابله با بیماری کرونا بسیار پر رنگ است و از همان ابتدای اعلام ابتلای افراد و شیوع ویروس کرونا در ایران، توان جهادی و امکانات لجستیکی و درمانی نیروهای مسلح به ویژه سپاه و بسیج به خدمت مردم بود. همچنین در پی فرمایش فرمانده معظم کل قوا مبنی بر ایجاد رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه جهت رسیدگی به آسیب های ناشی از کرونا به اقشار متضرر و نیازمندان، پاسداران و بسیجیان این سرزمین بار دیگر با جان و دل به ندای رهبر خود لبیک گفتند و حماسه ای دیگر را رقم زدند که قطعا این ایثار و فداکاری ها در طول تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران ماندگار خواهد شد.

 

برای اطلاع از جزییات خدمات و فعالیت های سپاه استان در این راستا به سراغ «سردار ابوالقاسم چمن»، فرمانده سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی رفته ایم و در ادامه این مطلب صحبت های ایشان و سئوالات شبستان را می خوانیم.

 

*به نظر شما مهمترین دلیل حضرت آقا از صدور فرمان اجرای رزمایش مواسات و همدلی در کشور چیست؟ 

با شیوع ویروس کرونا مشکلات متعددی در جامعه اسلامی به وجود آمد، یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در سال‌های اخیر مورد عنایت مقام معظم رهبری و به عنوان یک راهبرد اساسی و برون رفت از مشکلات جامعه به ویژه در حوزه اقتصادی بود، بخش اقتصاد مقاومتی و راهبرد اساسی برای استقلال نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی است، مثل حوزه سیاسی.

 

با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که نظام استکباری علیه ایران اسلامی داشت و شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شد و فاصله‌گذاری اجتماعی برای حفظ سلامت افراد جامعه یکی از ضروری‌ترین مسائلی بود که در جامعه باید همه با اتفاق نظر به آن توجه می‌کردند، مشکلاتی را برای مردم به همراه داشت. بسیاری از مشاغل تعطیل شد، در حوزه معیشتی مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. همانطور که می دانید همیشه نائب امام زمان، مقام معظم رهبری با تدابیر ارزشمند و پیامبرگونه ای که دارند راه‌گشا هستند و مسیر سعادت و سلامت را برای بشریت تبیین می کنند.



با توجه به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان هم بودیم، مقام معظم رهبری فرمودند: «چه خوب است که رزمایش همدلی، مواسات و مومنانه ای را مردم ایران اسلامی داشته باشیم» و ایشان این فرمان را به صورت امر مولوی نداشتند و یعنی فرمان صادر نکردند و فرمودند، چه خوب است. همه مردم ایران اسلامی وقتی این فراز از فرمایشات نایب امام زمان را دریافت کردند، واقعاً هر آنچه در توان داشتند، در طبق اخلاص گذاشتند و این ناشی از بصیرت و دل‌دادگی مردم به کلام و بیان نایب امام زمان است. همانگونه که بارها در اعصار، مقاطع و در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، وقتی مقام معظم رهبری لب تر می کنند و یا انگشت اشاره به سوی مسئله‌ای قرار می‌دهند «از تو به یک اشاره و از ما به سر دویدن هست». اگر ایشان فرمان صادر می‌کردند، مطمئن هستیم که مردم بیش از آنچه که امروز قابل تصور هست، پای کار می‌آمدند.

این رزمایش با تأسی از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و در آستانه ماه مبارک رمضان برگزار شد و مردم ایران اسلامی و همچنین مردم خیر و نیکوکار خراسان شمالی هم هر آنچه داشتند به میدان آوردند که جای تقدیر دارد.

 

* سپاه به ویژه سپاه خراسان شمالی چه تدابیر و اقداماتی در راستای تبیین منویات مقام معظم رهبری برای اجرای این رزمایش داشته است؟ 

پس از فرمان مقام معظم رهبری، جلسات ستادی در سپاه کل و از جمله در سپاه خراسان شمالی شکل گرفت و به منظور هم‌گرایی و همدلی بین مسئولان، خیران و تشکل‌های مؤمن و انقلابی در سطح استان جلسات متعددی برگزار شد. به جهت روح معنوی حاکم براین فضا، مسئولیت معنوی این ستاد به نماینده ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه و جماعت در سطح شهرستان‌ها واگذار شد و یک قرارگاه مواسات و همدلی در خراسان شمالی شکل گرفت. چهار کمیته اساسی برای اجرای این طرح ایجاد شد.

 

یکی از نکات اساسی برای اجرای این طرح، شناسایی نیازمندان است، به طوری که حضرت آقا فرمودند هم شناسایی نیازمندانی که به صورت مستمر معیشت آن‌ها دچار مشکل بوده و تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و هم کسانی که به جهت شیوع ویروس منحوس کرونا به هر دلیل مشاغل خودشان را از دست دادند و از لحاظ معیشتی دچار مشکل شدند.

 

با استفاده از ظرفیت حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج و نیروهای بسیجی و گروه‌های جهادی در سطح محلات، افراد نیازمند شناسایی شدند و اسامی افراد در سامانه قرار گرفت. همچنین نیازمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، اداره کار، اداره کل زندان‌های استان شناسایی‌شدند و در لیست سامانه قرار گرفتند تا کار موازی صورت نگیرد و بسته های حمایتی به همه افراد به طور مساوی اهدا شود.

 

کمیته جمع‌آوری هدایای مردمی و خیران نیز به کمیته امداد واگذار شد. کمیته فرهنگی، فضای مجازی و اطلاع‌رسانی به مدیریت صدا و سیمای مرکز استان خراسان شمالی شکل گرفت، در ذیل این مجموعه هم دستگاه‌های مختلف اطلاع‌رسانی، اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها قرار گرفتند که در این حوزه زحمات بسیار ارزشمندی کشیده شد.

 

کمیته نظارت بر اجرای رزمایش نیز که با مسئولیت دادگستری استان تشکیل شد که بتوانیم امانت‌دار مردم باشیم و این کمک ها را تحویل نیازمندان کنیم. کمیته پشتیبانی نیز با ریاست استانداری تشکیل شد تا بتوانیم از پشتیبانی دستگاه‌های مختلف در راستای اجرای هر چه بهتر این رزمایش استفاده شود.

 

* چه میزان بسته معیشتی، طی چند مرحله، با چه میزان اعتبار از سوی سپاه استان بین نیازمندان و افراد متضرر از کرونا توزیع شد؟

رزمایش مواسات طی سه مرحله تا کنون از سوی سپاه صورت گرفته و تا به امروز الحمدلله بیش از 67 هزار و 979 بسته معیشتی توزیع شده است. این سبدها بخش اعظم آن با کمک خیران نیکوکار و بخش دیگر و از طریق سپاه، بنیاد مستضعفان، آستان قدس و دیگر نهادهای حمایتی تامین شد. در تلاش هستیم که ان‌شاءالله حتی با پایان ماه مبارک رمضان هم قرارگاه مواسات تا جایی‌که امکان دارد و این توان در بین خیران نیکوکار ما در استان خراسان شمالی است، تا آخرین نفر و آخرین خانواده ای که شناسایی‌شده، بتوانیم سبدهای حمایتی و معیشتی را تحویل نیازمندان کنیم.

 

* چند گروه جهادی و چه تعداد بسیجی در راستای اجرای این طرح در سطح استان به کارگیری شدند؟

در این رزمایش گروه‌های جهادی بسیج هم انصافاً بسیار جانانه پای کار آمدند و در سطح استان خراسان شمالی یک هزار و 720 گروه جهادی سازمان‌دهی شد و بیش از 18 هزار و 607 نفر نیروی بسیجی اعم از خواهر و برادر در قالب گروه‌های جهادی بسیج در این رزمایش در حوزه‌های مختلف اعم از جمع‌آوری، فضای مجازی، تولید، توزیع و پشتیبانی اقدام کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

همچنین در حوزه فرهنگی و عملیات روانی در این راستا 50 موشن گرافیک، حدود 118 نماهنگ در فضای مجازی تولید، بیش از یک هزار و 500 پوستر تهیه و توزیع شد و بیش از 530 خبر و 337 گزارش خبری در راستای رزمایش مواسات و کمک مؤمنان از سوی اصحاب رسانه استان منتشر شد که جای تقدیر فراوان دارد.

 

* از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان، از سوی سپاه جوادالائمه چه اقداماتی در جهت مقابله آن صورت گرفته است؟

سپاه استان، رزمایش مقابله با ویروس منحوس کرونا را طی سه مرحله با حضور گروه‌های جهادی در سطح استان عملیاتی کرد، اعم از ضدعفونی معابر شهری و روستایی، راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و مواد ضدعفونی و پخش اقلام بهداشتی در بین مردم به ویژه اشار محروم جامعه بود.

 

با توجه به اینکه بخشی از آسیب‌دیدگی‌های ناشی از کرونا، قشر کسبه بودند که در طول عمر پربرکت و ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی، همیشه یارو یاور انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند، بخشی از این قشر متأسفانه مشاغل خودشان را به مدت بیش از دو ماه کمتر یا بیشتر از دست دادند و در همراهی با نظام مقدس جمهوری اسلامی و جهادگران سلامت، صبوری کردند و  با تعطیلی صنوف و کسبه به سلامت مردم کمک کردند و این ایثار آنان، قابل ستایش و تقدیر است. خوشبختانه بخشی از خیران کمک کردند به بخشش اجاره بهای اماکن تجاری و حتی مسکونی.



در این راستا بیش از 400 واحد تجاری و مسکونی، بخشش اجاره‌بها به ارزش 755 میلیون تومان در سطح استان خراسان شمالی داشتیم. در واقع به حساب کسی پول واریز نشد و وجه نقدی تبادل نشد، اما بخشش صورت گرفت و این بسیار ارزشمند است.

 

با توجه به اینکه طی سال های گذشته سفره های افطاری در مساجد و تکایا پهن می شد، امسال به دلیل شیوع این بیماری، خیران سفره های معنوی و روحانی را پهن کردند، در این راستا آشپزخانه‌های مهدوی با حضور گروه‌های جهادی در سیزده نقطه خراسان شمالی راه اندازی و فعال شد و بیش از 300 هزار غذای گرم از ابتدای شروع ماه مبارک رمضان در بین نیازمندان توزیع شد.

 

همچنین طی این مدت حدود یک میلیون و 696 هزار قرص نان توسط خیران و نیکوکاران در بین نیازمندان توزیع شد و در نیمه ماه مبارک رمضان، همزمان با روز ولادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) نیز 200 واحد صنفی پخت نان در سطح استان، پخت یک روزشان را به نیت کریم اهل بیت به نیازمندان، هدیه کردند.

 

*در این مدت چه تعداد کارگاه تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده راه اندازی شده؟ چه میزان از این مواد و ماسک ها بین نیازمندان توزیع شده است؟

در ابتدای شیوع ویروس کرونا، توصیه مسئولان بهداشت بیشتر به استفاده از دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده دست، سطوح و ماسک بود و مردم استان یادشان نرفته که در آن روزهای آغازین، تهیه این محصولات بهداشتی برای واکسینه کردن و جلوگیری ازابتلا به ویروس منحوس بسیار سخت بود و اگر هم درجایی وجود داشت، هزینه‌های بسیار گزافی را باید پرداخت می‌شد. لذا در همان مرحله و روزهای آغازین تصمیم گرفته شد که از ظرفیت مردمی و انقلابی بسیج مثل دوران دفاع مقدس استفاده شود، گروه های جهادی پای کار آمدند و همانطور که یکی از رسالت‌های بسیج سازندگی اشتغال‌زایی است، در این راستا 298 کارگاه تولید ماسک خانگی و نیمه صنعتی در خراسان شمالی راه اندازی شد و با رعایت پروتکل های بهداشتی طی این مدت بیش از یک هزار و 600 ماسک تولید شد.

 

همچنین با راه اندازی کارگاه های تولید مواد ضدعفونی کننده در استان بیش از 120 هزار لیتر محلول الکل استاندارد و مورد تأیید سازمان غذا و داروی خراسان شمالی تولید شد و هنوز هم برخی از این کارگاه های تولیدی فعالیت دارند. طی این مدت 125 هزار پک بهداشتی در مناطق روستایی و حواشی شهرهای خراسان شمالی توسط بسیجیان و گروه های جهادی توزیع شد.

 

 

 

کد خبر 932637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha