نقش بحران کرونا در معرفی نظریه رهبری در اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام معلی گفت: بحران جهانی کرونا بیش از پیش نظریه رهبری در اقتصاد مقاومتی را به اثبات رساند و اکنون نیازمند تبیین این نظریه پیشرو به عنوان نسخه اقتصاد پساکرونا برای اقتصاددانان جهان هستیم.

حجت الاسلام «حمزه معلی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، در تحلیل وضعیت اقتصاد در پسا کرونا اظهار داشت: جهان پسا کرونا به اقتصاددانان معتقد به جهانی‌سازی نهیب خواهد زد، به قانون به ظاهر محکم آنها چندین تبصره و بند اضافه خواهد کرد و دنیای جدیدی را در برابر دیدگانشان ترسیم خواهد کرد.

 

معاون علمی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه افزود: کسانی که سیاست‌های کشور‌ها در زمینه امنیت غذایی و انرژی را به شوخی می‌گرفتند و گمان می کردند که در شرایط بحرانی می توان به کشورهای دیگر متوسل شد، حالا کرونا به آنها یاد داد که هر کشور‌ی باید منابع لازم را خودش تهیه کند؛ یعنی دوباره اهمیت مرزها را یادآوری کرد و تاکید کرد که هنوز واحد اساسی سیاسی و اقتصادی دولت- ملت است.

 

وی با بیان این که تئوری آنها با اولین بحران جهانی خرد شد و اکنون نیازمند نظریه پردازی جدید خواهند بود، ابراز داشت: آنها باید تلاش کنند تا بتوانند توازنی میان جهانی‌سازی و خوداتکایی ایجاد کنند.

 

حجت الاسلام معلی با تأکید بر این که دنیای نظری اقتصاد در پسا کرونا نیازمند بررسی مجدد مفهوم اقتصاد مردم بنیان است، گفت: اقتصاددانان باید تئوری درون زایی و برون گرایی را واکاوی کنند و آنها بعد از این قطعا به دنبال اقتصادی منعطف خواهند بود.

 

وی تصریح کرد: بحران جهانی کرونا بیش از پیش نظریه رهبری در اقتصاد مقاومتی را به اثبات رساند و اکنون نیازمند تبیین این نظریه پیشرو به عنوان نسخه اقتصاد پساکرونا برای اقتصاددانان جهان هستیم؛ اقتصادی که ضمن مقاوم سازی اقتصادکشور در مقابل تکانه های داخلی و خارجی تضمین کننده رشد و شکوفایی اقتصادی باشد.

 

این کارشناس اقتصاد اسلامی در تحلیل دیگری از شرایط فعلی کشور خاطرنشان ساخت: کشور ما امروز در شرایط جنگی به سر می برد که یکی از ویژگی های شرایط جنگی پذیرش انواع تغییرات رفتاری و اجتماعی از طرف جامعه است.

 

وی بیان داشت: در همین چندماه گذشته داستان ها و حماسه های بی شماری از حس همدلی، همبستگی و ایثار در مواجهه با دشمن مشترک ایرانیان یعنی کرونا شنیده ایم و در حقیقت ورود ویروس کرونا به مرزهای جغرافیایی کشور، روح اتحاد و وفاق ملی را در مرزهای فکری جامعه ایجاد کرد.

 

حجت الاسلام معلی تأکید کرد: مردم فقیر و ثروتمند، مالکان مراکز تجاری، موجرین، خیرین و داوطلبان جهادی با روحیه‌ی ایثارگری و ترجیح مصالح جمعی بر منافع فردی، بدون چشم داشت مادی، کمک‌رسانی، همکاری و همدلی را در سراسر کشور به عنوان یک فرهنگ عمومی به ظهور رساندند.

 

وی با بیان این که برخی از بحران ها می‌تواند منافعی نیز داشته باشد، ابراز داشت: کرونا دریچه‌ای است برای متوقف کردن روند نابرابری، از طریق ایجاد نهادها و مؤسسات ماندگار که پس از بحران هم صمیمیت ایجاد شده را پابرجا نگه دارند.

کد خبر 932869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha