سرقت بیشترین جرم ارتکابی کودکان و نوجوانان بزهکار خراسان جنوبی

قاضی محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه سرقت و ضرب و جرح بیشترین جرم ارتکابی کودکان و نوجوانان بزهکار است، گفت: نگاه قانون به جرائم کودکان ترمیمی و تربیتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، اولین جلسه شورای مشورتی استانی مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان خراسان‌ جنوبی صبح امروز (۸ خرداد) به منظور تبیین شیوه‌نامه مشاوره در دادگاه‌های اطفال و نوجوانان استان  برگزار شد.

 

«سید حسن رضوی» قاضی محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌ جنوبی در این جلسه با بیان رویکرد جدید قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری نسبت به پرونده‌های اطفال و نوجوانان بزهکار، اظهار کرد: از زمان تصویب قانون آیین دادرسی کیفری استفاده از نظر مشاوران در دادگاه‌های اطفال و نوجوانان ضروری است.

 

وی با اشاره به اینکه اطفال و نوجوانانی كه در سنین زیر 18 سال مرتكب جرمی می شوند، طبق قانون در دادگاه ویژه این سنین محاكمه می شوند، افزود: این دادگاه ها باید با حضور مشاوران تشكیل شود كه باید مشاوران، متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، جرم شناسی، مددكاری اجتماعی، دانشگاهیان و فرهنگیان آشنا به مسائل روانشناختی باشند.

 

رضوی ادامه داد: در قانون جدید به جهت ویژگی ‌های خاص دادگاه اطفال، برای قضات نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است و قضات براساس نظر مشاور می‌توانند با کودک بزه دیده سه برخورد قانونی شامل تحویل به اولیاء و سرپرستان قانونی، تحویل به مؤسسات و اشخاص حقوقی و نصیحت و تذکر داشته باشند.

 

قاضی محاکم کودکان و نوجوانان در خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه افراد 15 تا 18 سال طبق قانون نوجوان تلقی می‌شوند، گفت: نگهداری در کانون اصلاح و تربیت حداکثر به مدت 5 سال، موظف‌کردن نوجوان به خدمات عمومی رایگان و جزای نقدی نیز سه برخورد قانونی پیش بینی شده در برابر بزه نوجوانان است.

 


وی با اشاره به اینکه نگاه قانون‌گذار به جرائم ارتکابی اطفال و نوجوانان نگاه سزادهی و کیفردهی نیست، بیان کرد: نگاه قانون به جرائم کودکان عمدتا ترمیمی، اصلاحی و تربیتی است.



رضوی با بیان اینکه همه مراحل رسیدگی به پرونده باید در دادگاه اطفال با حضور مشاور انجام شود، گفت: در خراسان‌ جنوبی و به ویژه مرکز استان بیشترین بزه‌های ارتکابی توسط کودکان و نوجوانان شامل سرقت، ضرب و جرح، مواد مخدر، برخی از اعمال منافی عفت و جرام مرتبط با تصادفات است.


 

«اعظم احمدی شادمهری» معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان‌جنوبی هم در این جلسه بحث حضور مشاور در پرونده‌های اطفال و نوجوانان بزهکار را یک اتفاق بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: اما در حوزه جرائم اطفال و نوجوانان باید توجه به موضوع پیشگیری در اولویت قرار گیرد.

 

وی به وجود مراکز مشاوره عمومی و تخصصی وابسته به بهزیستی خراسان‌ جنوبی اشاره کرد و افزود: همچنین خط مشاوره 1480 نیز خدمات مشاوره‌ای به مردم ارائه می‌دهد.


«رضا دستجردی» عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند نیز بیان کرد: نگاه به جرائم مرتبط با کودکان و نوجوانان نباید فقط آماری باشد بلکه نیاز است به لحاظ پژوهشی نیز مورد بررسی دقیق  و کارشناسی قرار گیرد.

 

وی در پایان با اشاره به اهمیت تشكيل پرونده شخصيت برای كودكان بزهكار، ادامه داد: در پرونده شخصيت شرايطی كه كودک در آن قرار گرفته و زندگی كرده است و گزارش‌های خود فرد توسط روانشناس و مددكار و زيرنظر متوليان قضایی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

دستجری خاطر نشان کرد: با تشکیل پرونده شخصیت در کنار پرونده ی کیفری در واقع شرایط دادرسی عادلانه برای طفل یا نوجوان فراهم شده و میان بزه ارتکاب یافته و اقدامات قضایی تناسب ایجاد می شود.

 

 

 

کد خبر 933068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha