بیش از ۹۸ میلیارد تومان خسارت به بخش دام و طیور استان کرمان وارد شد

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: به بخش دام و طیور بیش از ۹۸ میلیارد تومان در دو ماه و نیم گذشته خسارت وارد شده که شاید در حوزه خودش حائز اهمیت است و باید توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سید حسن مهدی پیش از ظهر پنجشنبه (8 خرداد) در شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در خصوص بررسی خسارت های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر بخش دامپروری استان کرمان گفت: یکی از بخش هایی که در حوزه کشاروزی دارای اهمیت است بخش دام و طیور است.

 

 

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان افزود: پتانسیلی که در بخش دام و طیور جنوب و شمال استان وجود دارد و دلیلی که تقاضا داریم توجه بیشتر شود، بحث تامین امنیت غذایی و نقش تعیین کننده در تامین سلامت جامعه است.

 

 

 

وی افزود: همچنین ارزش محصولات تولیدی در بخش دام و طیور بیش از 6 هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد باید توجه بیشتری شود و همچنین در اشتغال پایدار این بخش در جنوب و شمال استان بیش از 75 هزار نفر مشغول به کار هستند.

 

 

 

مهدی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کاهش بسیار چشمگیر تقاضا و به تبع آن قیمت پائین محصولات این بخش دچار چالش شد و ضرر و زیان سنگینی دید و همچنین افزایش تولید به دلیل برنامه ریزی های قبلی که برای شب عید نوروز و ماه رمضان مشکلی پیش نیاید اما این دو با هم تلاقی کرده و انباشت محصولات را داشتیم و از طرفی کاهش تقاضا اتفاق افتاد.

 

 

 

وی بیان کرد: به دلیل محدودیت های ایجاد شده در بخش تردد افزایش هزینه حمل و نقل را داشتیم که هزینه های سنگینی را تحمیل کرد و همچنین کمبود شدید نهاده های دامی و افزایش قیمت آن به دلیل محدودیت عرضه این بخش از جمله عوامل اصلی خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا در دامپروری استان بوده است.

 

 

 

مهدی در ادامه بیان کرد: در 4 بخش اصلی دام(پرواری، گوشتی و شیری)، طیور(تخم گذار، مرغ مادر و گوشتی)، زنبور عسل و آبزیان خسارت های زیادی را شاهد بودیم.

 

 

وی افزود: در بخش دام شیری و مجموع دام سبک و سنگین که 492 واحد در شمال استان داریم، بیش از 14 میلیارد تومان خسارت دیده و همچنین در 864 واحد دام پرواری شمال نیز بیش از 6 میلیارد تومان و در 200 واحد طیور شمال استان نیز بیش از 30 میلیارد تومان و در 24 واحد تولیدی مرغ تخم گذار بیش از 3 میلیارد تومان و در بخش های آبزیان ۳ میلیارد تومان و زنبور عسل نیز بیش از یک میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

 

 

 

رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان ادامه داد: در مجموع در این 4 بخش بیش از 70 میلیارد تومان در دوماه و نیم گذشته در شمال استان آسیب وارد شده که در برخی بخش ها این روند همچنان ادامه دارد.

 

 

وی با اشاره به خسارت های جنوب استان در این 4 بخش گفت: در جنوب استان در بخش دام شیری بیش از 6 میلیارد تومان، در دام پرواری بیش از 7 میلیارد تومان، مرغ گوشتی بیش از یک میلیارد تومان و مرغ تخم گذار نیز 490 میلیون تومان خسارت وارد شده که در مجموع در این 4 بخش در جنوب استان بیش از 28 میلیارد تومان به دلیل شیوع کرونا آسیب وارد شده است.

 

 

مهدی در ادامه اظهار داشت: در سطح کل استان کرمان بیش از 98 میلیارد تومان در دو ماه و نیم گذشته خسارت وارد شده است که شاید در حوزه خودش حائز اهمیت است و باید توجه ویژه شود زیرا اگر مورد توجه قرار نگیرد متاسفانه ممکن است دچار حذف بسیاری از بهره برداران شود.

 

 

 

وی افزود: لذا پیشنهاد داریم در هر دو بخش خسارت دیده و تشکل های بخش تولید به صورت هدفمند، تسهیلات کم بهره و بلند مدت به بهره برداران ارائه شود و همچنین کمبود نهاده های دامی ما را دچار چالش کرده که پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی از نهاده های دامی و آزادسازی قیمت محصولات تولیدی در بخش دامپروری کشور را داریم.

 

 

عباس سعیدی در این جلسه گفت: در بحث عشایر حدود 4 هزار و 200 خانوار که در امر تولیدات کشاورزی و مخصوصاً دام نقش دارند، در اثر شیوع ویروس کرونا خسارت دیدند.

 

 

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان ادامه داد: حدود 5 هزار و 600 دام سنگین در استان آماده کشتار داریم که مجوز کشتار داده شده تا پشتیبانی امور دام خریداری کند و همچنین فعالان بخش دام و طیور مشکلات زیادی داشته و به شدت آسیب دیدند که نیازمند تسهیلات بانکی و کمک هستند و باید پیگیری شود زیرا تولید این بخش 100 درصد ضروری است و چیزی است که نمی توان آن را تولید نکرد.

 

 

 

همچنین در این جلسه در خصوص بررسی آسیب های وارده به بخش گلخانه ها و جالیزی جنوب استان کرمان به دلیل شیوع کرونا اعلام شد: میزان تولید سالانه محصولات گلخانه ای و جالیزی جنوب استان بیش از 2 میلیون تن است و در دو ماه گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید شده که در اثر شیوع ویروس کرونا 55 درصد صادرات محصولات گلخانه ای و جالیزی کاهش داشته است.

 

کد خبر 933088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha