کووید ۱۹ سرسخت تر از گرما است

تصور بسیاری از متخصصان این بود که با گرم شدن هوا، کرونا مقاومت خود را از دست داده و از بین می رود، اما روند رو به رشد بیماران مبتلا به کرونا در استان های جنوبی نشان داد که گرما هم حریف ویروس کرونا نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، هوای استان هرمزگان بعد از فروردین به شدت گرم شده است اما بر خلاف تصور متخصصان و مردم، کرونا سرسخت تر از گرما است؛ زیرا تعداد مبتلایان در هرمزگان روز به روز در حال افزایش است.


به گفته متخصصان؛ در ماه های گرم سال به صورت دوره ای، فراوانی عفونت های دستگاه تنفسی کاهش پیدا می کند اما در رابطه با ویروس کرونا متاسفانه این امر ثابت نشده است.


در مطالعات مختلف این امر به اثبات رسیده که کرونا با گرمای هوا از بین نمی رود و حتی در دمای بالای ۴۷ درجه سانتی گراد هم قابل انتقال است.


دکتر « حسین »، فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره می گوید: روزانه تست بیش از ۱۰۰بیمار مشکوک مبتلا به کرونا در هرمزگان مثبت می شود.

 


وی می افزاید: به نظر می رسد متاسفانه هرمزگانی ها موارد حفاظتی را کمتر رعایت می کنند.


حالا که به گفته مسولان گرما هم نتوانسته کرونا را شکست دهد، حداقل مردم باید بیشتر رعایت کنند زیرا  تراکم جمعیت و رعایت نکردن نکات بهداشتی در شهرهای هرمزگان بسیار نگران کننده است.


با حضور در بازار های شهر بندرعباس و محل های پر رفت و آمد نکته ای که مشهود و ناراحت کننده است، عدم استفاده از ماسک توسط شهروندان است.


از شهروندی که در داروخانه خیلی شلوغ حضور یافته علت عدم استفاده از ماسک را جویا شدیم، که در پاسخ می گوید: تنفس در ماسک مشکل است.

 

اما شاید یکی از دلایل شیوع کرونا از سرگیری فعالیت های بسیاری از صنوف باشد.


یکی از  فروشندگان وسایل آرایشی نیز می گوید: تعداد مشتری ها روزانه زیاد است و اکثرا ماسک ندارند  و فاصله را هم رعایت نمی کنند و ما هم به دلیل جلوگیری از رکود کسب و کارمان مجبوریم تحمل کنیم.

 


از طرف دیگر رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید: علت بیشتر شدن تعداد مبتلایان از افزایش آزمایش ها هم ناشی می شود.


دکتر فرشیدی می گوید: به دنبال پیداکردن موارد مثبت قطعا از افرادی که با این فرد مثبت ارتباط داشتند نیز تست گرفته می شود و در تست های جمعی عمدتا افرادی که بدون علامت هستند پیدا می شوند‌.


اما در این شرایط سخت مردم همچنان باید به سه نکته اصلی توجه کنند


« فاطمه نوروزیان »، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز می گوید: ماسک  زدن به خصوص در مکان های مسقف، رعایت فاصله اجتماعی حدود ۲ متر و ضدعفونی کردن و بهداشت دست ها از مهمترین موارد بهداشتی است که همشهریان باید  رعایت کنند.

 


هرچند که باید به حضور ویروس کرونا عادت کنیم، اما این عادت نباید منجر به بی تفاوتی نسبت به این ویروس خطرناک شود.


از شواهد موجود مشخص است ویروس کرونا برای مدت ها میهمان ناخوانده زندگی ما خواهد بود، شرایطی که ایجاب می کند با رعایت توصیه متخصصان تغییراتی در سبک زندگی خودمان ایجاد کنیم.

 

 

 

کد خبر 933387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha