آغاز «بردهی» در دومین شهرستان تولید کننده انجیر فارس

پس از استهبان، شهرستان نی ریز، مقام دوم تولید انجیر در استان را به خود اختصاص می دهد و گرده افشانی یا «بردهی» درختان انجیر از اوایل خرداد در این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علیرضا بصیری»، امروز (یکشنبه 11 خرداد) از آغاز «بردهی» انجیرستان های نی ریز خبر داد و به خبرنگاران گفت: عمل تلقیح یا گرده افشانی درختان انجیر که «بردهی» نامیده می شود از هفت خرداد در نی ریز آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز افزود: این عملیات تا 15 خرداد در نی ریز ادامه خواهد داشت و به رقم انجیر «نر» که استهبان، بیشترین درخت انجیر نر در جهان را دارد، «بر» گفته می شود.

وی با توصیف «بردهی» بیان کرد: درخت انجیر خوراکی، درختان ماده هستند و برای اینکه زنبورها روی درخت نر بنشینند و گرده افشانی را انجام دهند، انجیرکاران سه تا پنج بار در طول سال با فاصله زمانی مختلف، پس از خریداری «بر»، آنها را در قوطی شیر خشک و روی درخت انجیر ماده قرار می دهند تا زنبورها روی آنها بنشینند.

بصیری با اعلام جایگاه تولید انجیر در نی ریز، عنوان کرد: پس از استهبان، شهرستان نی ریز، مقام دوم تولید انجیر در استان را به خود اختصاص می دهد و گرده افشان های ارقام مختلف انجیر که اغلب شامل «انه سفید» و «قاسمی» است از شهرهای همجواری مانند ایج و استهبان تامین می شود.

وی تاکید کرد: قیمت هر کیلوگرم «بر» انجیر، 200 تا 300 هزار تومان است و باید دقت کرد تا در زمان گرده افشانی انجیر، میوه «بر» نیز آسیب نبیند و تعداد دفعات خروج زنبورها برای گرده افشانی بیشتر شود.

کد خبر 933975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha