۵ هزار  هکتار از اراضی خراسان جنوبی زیر کشت گیاهان دارویی است

قوسی گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۴۵ هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی زیرکشت گیاهان دارویی است.

«غلامرضا قوسی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار و ۴۵ هکتار از اراضی خراسان‌ جنوبی زیرکشت گیاهان دارویی است، گفت: میزان سطح زیرکشت گیاهان دارویی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۰درصد افزایش داشته است.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد از گیاهان دارویی استان از عرصه های طبیعی برداشت می شود، گفت: سال گذشته سه هزار و ۲۴۲ تن انواع گیاهان دارویی در استان برداشت شده است.

 

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بشرویه، سرایان، فردوس و طبس است، ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ نوع گونه گیاه دارویی در استان وجود دارد که برخی گیاه دارویی تولید استان عناب، زیره، زعفران و خاکشیر است.

 

قوسی تاکید کرد: بیش از ۶۰ درصد تولیدات گیاهان دارویی خراسان جنوبی به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران و اصفهان صادر شده است.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته اعتبار استانی و ملی جهت افزایش سطح کشت گیاهان دارویی مصوب شد ولی تخصیص داده نشده است، عنوان کرد: در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری ایجاد مزارع الگویی گیاهان دارویی و حمایت از کشت انجام خواهد شد.

 

قوسی بیان کرد: سال گذشته هشت میلیارد و ۷۵۵ میلیون ریال تسهیلات در زمینه گیاهان دارویی پرداخت شده است، افزود: در سال جاری تاکنون هیچ تسهیلاتی برای گیاهان دارویی تخصیص داده نشده  است.

 

وی در پایان به برنامه امسال جهاد کشاورزی استان در خصوص توسعه و کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تهیه طرح توسعه گیاهان دارویی استان و ارسال به مراجع زیربط و پیگیری تامین اعتبار و حمایت، ایجاد کلکسیون انواع گیاهان دارویی در اکثر شهرستان ها به منظور بررسی و مقایسه گونه های سازگار در شهرستان ها، توسعه کشت گل محمدی و زعفران، توسعه کشت گیاهان دارویی در گلخانه ها و کشت آلوئه ورا، تغییر نگرش  از کشت الگویی و تفننی به کشت های اقتصادی و ایجاد مزارع وسیع و برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای تولید و فرآوری گیاهان دارویی از جمله این برنامه ها است.

کد خبر 934022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha