مدرسه‌ای که شهرت خود را مدیون جدیت در پژوهش و تهذیب است/ از انتشار نشریه تخصصی «ژرفا» تا عمامه‌گزاری طلاب توسط چهره‌ها

مدرسه علمیه امام خمینی(ره) نمونه‌ای بسیار موفق از مدارسی است که توانسته ترکیب خوبی از روش‌های پسندیده در سنت گذشتگان و استفاده از ابزارهای جدید را فراهم کند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: مدارس علمیه معمولا در همسایگی مساجد ساخته شده اند اما درباره مدرسه علمیه امام خمینی (ره)، برعکس است به طوری که سال ها پس از آغاز به کار این مدرسه علمیه، به همت اهالی منطقه ازگل و خیران، مسجد امام سجاد (ع) در این منطقه و در همسایگی این مدرسه ساخته شد.

 

مدرسه علمیه امام خمینی (ره) (واقع در تهران منطقه شمیرانات، میدان ازگل، خیابان نوبهار، کوچه گلستان شرقی) در سال 1382 توسط آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و عضو شورای عالی حوزه علمیه استان تهران ساخته شد. این حوزه دارای چهار طبقه و هشت واحد و 32 حجره است و اکنون 400 طلبه در آن مشغول به تحصیل است. این حوزه از این دیدگاه، جزو رکوردداران در استان تهران و در ردیف مدارسی همچون امام علی بن ابی طالب (ع) و قائم (عج) چیذر است.

 

مدرسه علمیه امام خمینی (ره) از یک بعد دیگر نیز در ردیف مدارس علمیه موفق تهران است: درس خارج. چند درس خارج فقه و اصول در این مدرسه برگزار می شد. آیات کاظم صدیقی، سید محمد حسینی کاهانی، سید علیرضا حسینی صدر، سید محسن میری و حمید شهریاری. درس تفسیر نیز توسط حجت الاسلام والمسلمین عباس اخوان در این مدرسه برگزار می شود.

 

 

برگزاری اختصاصی جشنواره میرداماد

افرادی که هنگام پذیرش مدرسه علمیه امام خمینی (ره) به این مدرسه مراجعه می کنند به آنان گفته می شود که باید در هر نیم سال تحصیلی، چند مقاله یا طرح پژوهشی ارائه کنند و همین الزام موجب موفقیت این طلاب در جشنواره های مختلف علمی و پژوهشی استانی و کشوری شده است. همچنین این مدرسه همه ساله جشنواره علامه میرداماد را ویژه استادان و طلاب خود برگزار می کند که از این منظر کاملا در سطح مدارس استان تهران، ویژه است.

 

یکی دیگر از عوامل موفقیت مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در سطح استان تهران داشتن کتابخانه ای مجهز و به روز و دارای 10 هزار جلد کتاب مفید برای استادان و طلاب است. این کتاب خانه همچنین قرائت خانه ای بزرگ نیز دارد.

 

کارگاه های علمی و پژوهشی نیز به صورت مرتب در این مدرسه برگزار می شود که در این میان می توان به کارگاه های فلسفه بلاغت، مشخصه های سبک زندگی دینی، شیوه های پاسخ گویی به شبهات دینی، روش های تحقق تمدن اسلامی و مسائل پیش روی اقتصاد اسلامی اشاره کرد.

 

استادان و طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در پی کسب موفقیت های بسیار از آیت الله کاظم صدیقی تقاضا کردند که این مدرسه دارای نشریه ای اختصاصی باشد که پس از پیگیری ها مکرر سرانجام این اتفاق افتاد و مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در سال دارای نشریه تخصصی ژرفا شد و این شماره آن در بهار همان سال منتشر شد.

 

برگزاری دورههای تخصصی تربیت مدرس زبان عربی

جدیت در برگزاری کلاس های آموزش زبان عربی یکی از عوامل موفقیت استادان و طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره) است به طوری که حتی دوره های تربیت مدرس زبان عربی با تدریس استادان برجسته و نام آشنا در این زمینه در مدرسه برگزار می شود. آموزش زبان انگلیسی نیز در این مدرسه مرتبا برگزار می شود.

 

همه ساله روند پذیرش طلاب در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) با جدیت دنبال می شود. به طوری که داوطلبان پس از موفقیت در آزمون (کنکور) سراسری پذیرش حوزه های علمیه، باید در مراحل آزمون و مصاحبه های شفاهی و کتبی این مدرسه شرکت کنند و سرانجام پس از موفقیت در دوره اختبار و تثبیت، پذیرش نهایی شوند. معمولا این مراحل در ماه ها فروردین و خرداد انجام می شود.

 

 

برگزاری اردوهای جهادی برای خدمت به مستضعفان

طلاب مدرسه علمیه امام خمینی (ره در خدمت به نیازمندان و طلاب مستضعف جامعه نیز بسیار کوشا هستند به طوری که همه ساله اردوهای تابستانی آنان در برخی از مناطق محروم کشورمان از جمله در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان برگزار می شود. این طلاب علاوه بر انجام کارهای عمرانی، فعالیت های تبلیغی و فرهنگی نیز برگزار می کنند.

 

این طلاب پس از چند سال فعالیت متفرقه تصمیم گرفتند گروهی تحت عنوان «حلی علی الجهاد» راه اندازی کنند که طی سالیان اخیر در خدمت رسانی به زلزله زدگان و سیل زدگان بسیار موفق بوده اند. در دوره شیوع ویروس کرونا نیز این طلاب آستین های همت را بالا زدند و اولین کار آنها اعلام آمادگی برای خرید اقلام مورد نیاز خانواده ها یا ویژه سالمندان منطقه ازگل تهران بود که بسیار جالب بود.

 

 

توزیع 700 بسته ارزاق و بهداشتی میان نیازمندان

ضد عفونی کردن امکان و معابر عمومی، تهیه بسته های ارزاق و بهداشتی، عیادت بیماران کرونایی و تهیه آب میوه های طبیعی و تقدیم کردن به مدافعان سلامت از اقدامات دیگر گروه جهادی مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بوده است. برای نمونه فقط در عید نوروز 700 بسته میان نیازمندان توزیع شد. تغسیل و تکفین اموات کرونایی اقدام مهم دیگر استادان و طلاب این مدرسه در این دوره است.

 

از همه این توفیقات و خدمات که بگذریم می رسیم به مهم ترین برنامه سالیانه مدرسه علمیه امام خمینی (ره) که موجب شهرت روزافزون آن نیز شده است: عمامه گزاری طلاب. این مراسم همه ساله با حضور و به دست یکی از چهره های برجسته حوزوی و اخلاقی کشورمان برگزار می شود که از میان این چهره ها می توان به آیت الله العطمی محمد تقی بهجت و آیت الله محمد تقی مصباح یزدی اشاره کرد. این مراسم همه ساله در بعدازظهر نیمه شعبان برگزار می شود که محل آن، برای چند سال، محوطه این مدرسه و پس از تکمیل مسجد امام سجاد (ع) در شبستان این خانه خدا است.

 

سخن آخر اینکه، مدرسه علمیه امام خمینی (ره) نمونه ای بسیار موفق از مدارسی است که توانسته ترکیب خوبی از روش های پسندیده در سنت گذشتگان و استفاده از ابزارهای جدید را فراهم کند و به این صورت طبق آمارهای رسمی مرکز مدیریت حوزه علمیه. جزو مدارس سرآمد در سطح استان تهران است.

کد خبر 934073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha