کوه الوند قربانی می شود/ جاده هایی که دامنه الوند را تخریب کرد

اواسط هفته گذشته خبر تخریب کوهستان الوند و ورود لودرها به منطقه الوند به بهانه ایجاد جاده سلامت؛ گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی در استان همدان را به خود اختصاص داد.

خبرگزاری شبستان-همدان: همدان شهری باستانی و در ردیف معدود شهرهای جهان از این حیث است و بنا به تاریخ نخستین تمدن و فرهنگ شهرنشینی در آن به وجود آمده است.

 

کوه‌ها سرچشمه‌ و منبع آب شیرین ما و خاستگاه ارزش‌های پرشمار دیگر هستند. کوهستان الوند و دامنه‌های آن برای شهر همدان که نقشی کم‌نظیر در تاریخ ایران دارد، تامین‌کننده‌ آب، چراگاه دام، محل کشاورزی و باغداری، یک حریم دفاعی، یک چشم‌انداز باشکوه، استراحتگاه تابستانی، بستری برای تنوع زیستی و فضایی معنوی و فرهنگی بوده است. 

کوه ها به عنوان حصارهاي مطمئن درحفظ موجوديت، تمدن و فرهنگ كشور نقش اساسي داشته وامروزه چشم همگان براي حفظ آخرين باز مانده اجتماعات گياهي وجانوري به كوه ها دوخته شده است.

متأسفانه با وجود اين همه نقش حياتي وكاركردهاي متفاوت وارزش هاي اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي و زيست محيطي، كوه هاي كشورما همچنان بي صدا،خاموش و غريب در حاشيه اذهان عمومي به شدت در معرض انواع دست اندازي هاوتخريب ها قرار دارند.

چندی است اخباری مبنی بر تخریب الوند و جاده سازی آن گوش همگان می رسد خبری که با نقد بسیاری از مردم و انکار مسولین مواجه است جاده ایی به اسم جاده سلامت!

مقام معظم رهبری بارها در مورد زمین خواری و کوه‌خواری و ضرورت برخورد قاطع با این معضل جدی تذکر داده و بر آن تاکید کرده‌اند.

 

متاسفانه هیئت کوه نوردی هیچ گونه قدرت اجرایی ندارد

حسین گوهری گفت: هیئت کوهنوردی استان به عنوان متولی ورزش کوهنوردی با هر گونه تخریب، ترمیم، ساخت‌وساز، تغییر شکل و ورود مصالح غیربومی به مناطق کوهستانی  مخالف می باشد.

رییس هیت کوه نوری همدان با بیان اینکه هیچ  فردی صاحب طبیعت نبوده است ونباید برای منافع شخصی خود آسیب به طبیعت بزند، افزود: جاده سازی و تعریض این مسیر باعث جدا کردن مسیر کوه نوردان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با جاده سازی این مسیر مدیر مجموعه توریستی گنجنامه قصد جدا کردن مسیر عبور کوه نوردان خواهد داشت که کار غیر قانونی است که متاسفانه هیئت کوه نوردی هیچ گونه قدرت اجرایی در این زمینه نداشته و نمی تواند در این حوزه ها وارد عمل شود .

گوهری با بیان اینکه عریضی که روی جاده زیگ زاگ انجام شده به طور قطع فرسایش حجم زیادی از خاک را به دنبال خواهد داشت و آسیب جدی به آن می‌زند، بیان داشت: با توجه به اینکه این منطقه در شیب قرار دارد پس از دو یا سه فصل دچار تغییراتی خواهد شد و بهتر بود که این جاده قدیمی به شکل قبل حفظ می‌شد.

دامن پر افتخار الوند دستخوش تغییرات انسانی شده است

رضوان سلماسی، عضو شورای شهر و منتقد تغییر وتخریب کوهستان الوند در این خصوص بیان کرد : جاده دسترسی گنج نامه به میدان میشان همدان که یک جاده قدیمی و با طول مسیر کوتاه و عرض بسیار کم در ابتدا ایجاد و پس از مدتی رها شد و مجدد با رویش گیاهان طبیعت بکر منطقه به حالت اولیه تبدیل گردید.

وی افزود: با ایجاد تله کابین گنج نامه این مسیر نه تنها در طول سالها تعریض شد بلکه تا میدان میشان و به عبارتی به دامان پر افتخار الوند که خود سالهای طولانی آموزگار کوهنوردان و سنگنوردان نامی همدانی در کشور گردید کشیده شد؛ و اینجا سر آغاز آسیب های این منطقه از کوهستان الوند بود.

 سلماسی گفت: دراین جاده هر ساله به بهانه ترمیم مسیر، بخشی از خاک و پوشش گیاهی غنی و ارزشمند  آن دستخوش تغییراتی گردید که نه تنها باعث فرسایش خاک بخش های زیادی از منطقه گردید که روی زندگی جانوری و گیاهی آن هم اثرات منفی و سو ایجاد کرد.

 وی خاطر نشان کرد: امسال تن نحیف کوهستان الوند مجددا و به بهانه تسطیح دچار زخم و آسیب گشت ولودرهایی که به جان الوند افتادند ضمن تعریض بخش هایی از مسیر باعث ریخته شدن خاک بالا دستی هم شدند که در طول زمان این آسیب بیشتر و بیشتر هم خواهد شد.

وی با اشاره به کاشت بی رویه درختان در این ناحیه مطرح کرد: گرچه در طول مسیر جاده درختانی کاشته شده است اما باید بدانیم هر گونه اضافه شدن گیاهان و جانورانی خارج از اکوسیستم هر منطقه و بدون مطالعه علمی می تواند به زندگی جانوری و گیاهی آن منطقه آسیب جدی وارد نماید.

 سلماسی اعتقاد دارد: اراضی ملی ثروت همگانی بوده و از دست رفتن هر سانتیمتر خاک ارزشمند آن که در طی صدها سال هم به راحتی قابل برگشت نیست بی توجهی به حق مسلم نه تنها همه شهروندان همدان که همه هموطنان کشور عزیزمان ایران است و هر گونه بی تدبیری در این زمینه که باعث از بین رفتن این حق باشد باید مورد نقد و بازخواست  متولیان کار توسط مراجع ذیصلاح قرار گیرد.

وی ادامه داد: هر گونه مداخله در طبیعت اخذ مجوز قابل دفاع از مراجع ذیصلاح متناسب با نوع مداخله را میخواهد؛ چه این مداخله در ملک شخصی اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده باشد چه املاک عمومی.

وی عنوان کرد: انتظار این است که در صورت هر گونه عملیات غیر قانونی و بدون مجوز در منطقه نه تنها با مسبب آن برخورد قانونی شود که با شفافیت تمام تصمیم های نهایی اتخاذ شده در این رابطه به اطلاع عموم همشهریان از جمله طبیعت دوستان و کوهنوردان رسانیده شود.

وی گفت: در ضمن امیدوارم که اینجا پایان ماجرای زخمی شدن الوند پر افتخار باشد و با طرح پروژه هایی  مانند احداث جاده سلامت ، پارکینگ های ظرفیت بالا در دل کوهستان و جاده برگشت گنج نامه تاریخ مجدد تکرار نگردد.  

قائم مقام مدیر عامل و مدیر منابع انسانی مجوعه توریستی گنجنامه با وجود تمام اسناد موجود دال بر تعریض این در جاده در اظهارات عجیب خود مطرح کرد: هیچ گونه ساخت و ساز و یا تعریض در این جاده صورت نگرفته است و برای جلوگیری از سیل و رفع چاله های بعد از بارندگی مجبوریم که هر سال مقداری از جاده را تعریض کنیم .

 وی ادامه داد :اگر قرار بر عدم ساخت و ساز است هیچ ارگانی اجازه ساخت و ساز و یا نصب و احداث نباید داشته باشد!!!

ایجاد رگلاژ و تسطیح در این مسیر نیازی به مجوز نداشته است

حسین افشاری با تاکید بر اینکه به گفته مدیرعامل دهکده توریستی گنجنامه جاده‌ای ساخته نشده و طبق آنچه می‌بینیم اینجا تابلو هم دارد که روی آن عبارت «ورود وسیله نقلیه ممنوع» نوشته شده است، گفت: ایجاد رگلاژ و تسطیح در این مسیر صورت گرفته که نیازی به مجوز نداشته است.

وی وجود یک مسیر جاده‌ای برای کوهستان را ضروری برشمرد و با بیان اینکه اگر خاک جاده دچار شستگی شود باید تسطیح صورت گیرد چراکه به طور میانگین هر هفته در مسیر میشان حوادثی رخ می‌دهد که وجود این مسیر لازم است، گفت: تصور کنید حادثه‌ای رخ دهد و به دلیل عدم دسترسی به پایین یک انسان جان خود را از دست بدهد آن وقت چه کسی پاسخگو خواهد بود و بر همین اساس وجود یک راه ایمن ضروری است.

***تخریب جاده الوند ورودی تازه برای آفرود سواران

فعال محیط زیستی در این زمینه گفت:کوهستان الوند از قدیم برای اهالی همدان ارزش زیاده داشته است و مردم بسیاری از مراسمات خود را این کوهستان می گرفتند که با تخریب این مجموعه علاوه بر اینکه ظرفیت های گردشگری خود رااز می دهیم شاهد اثارزیان بار  تخریب محیط  زیست خواهیم بود .

بهنام نادری عنوان کرد: با عریض کردن این جاده شاهد ورود آفرود سواران و برهم خوردن آرامش این منطقه خواهیم بود و ورود افرود سواران آرامش را از این منطقه از بین خواهند برد و علاوه براین باعث آلودگی بیشتر محیطی  شهری خواهیم بود .

خبرنگار حوزه محیط زیست مطرح کرد: متاسفانه مدیر این مجموعه هیچ گونه مجوزی از سازمان مدیریت منابع طبیعی برای کاشت درخت و آبیاری آن دریافت نکرده است.

نادری ابراز داشت: طبیعت و محیط زیست حق انحصاری برای هیچ فردی نیست و درکوه ها با توجه به خاصیت اکوسیستمی که دارند نباید بزرگ راه ساخته شود و با دستکاری در طبیعت زندگی را برای آیندگان سخت خواهیم کرد .

وی گفت: همان طور که در الوند شمالی دیده می شود با دستکاری در طبیعت شاهد از بین رفتن حیات وحش هم خواهیم بود که زنگ خطری برای انسان ها خواهد بود.

به گزارش شبستان: حيات کشور ما به‌دليل پراکندگي بسياري از منابع طبيعي تجديدپذير نظير جنگل‌ها، مراتع و حيات وحش و همچنين تجديد‌ناپذير همانند معادن در حوزه کوهستاني به‌شدت به کوه‌ها وابسته است. کوه‌ها به‌عنوان حصارهاي مطمئن در حفظ موجوديت، تمدن و فرهنگ کشور، نقش اساسي داشته و امروزه چشم همگان براي حفظ آخرين بازمانده اجتماعات گياهي و جانوري به کوه‌ها دوخته شده است و اين درحالي است که تخريب و فرسايش خاکِ ناشي از اين تاخت‌وتازها به‌حدي است که خاک را تبديل به پودر مي‌کند و چيزي از آن باقي نمي‌ماند.

گزارش: سمیرا قادری

کد خبر 934836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha