تربیت انسان صالح در اولویت تمام برنامه‌های انقلابی امام راحل قرار داشت

حجت‌الاسلام بیرم‌وند با بیان اینکه آرمان‌های فرهنگی تربیتی عمده‌ترین حوزه تاملات نظری انقلابی‌ها را تشکیل می‌دهند گفت: با توجه به اینکه اسلام خود را دین کامل معرفی کرده امام راحل تربیت انسان صالح را در اولویت تمام برنامه‌های انقلابی قرار دادند.

«حجت‌الاسلام علی بیرم‌وند» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، با اشاره به زندگی ایشان اظهار کرد: پدر امام راحل به‌عنوان یک ملجا و پناهگاه برای مردم، با توجه به اینکه ندای مبارزه با کفر سر می‌داد، به درجه اجتهاد رسیده بود و وقتی که امام خمینی (ره) پنج ماهه بودند، به شهادت رسید.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری روح‌الله مسجد امام خمینی(ره) اندیمشک با اشاره به اینکه امام راحل پس از ورود به حوزه علمیه قم مراحل تحصیلات تکمیلی علوم حوزوی را به پایان رساندند افزود: ایشان مدرس فقه، اصول، عرفان و فلسفه در حوزه علمیه فیضیه قم و دیگر حوزه‌ها بودند و در حوزه علمیه نجف نیز حدود ۱۴ سال در مسجد شیخ اعظم انصاری معارف اهل بیت (ع) و فقه را در عالی‌ترین سطوح تدریس کردند.

 

وی با بیان اینکه روحیه مبارزه و جهاد در راه خدا ریشه در بینش اعتقادی، تربیتی، محیط خانوادگی و شرایط سیاسی و اجتماعی طول دوران زندگی امام خمینی (ره) داشته عنوان کرد: مبارزات امام راحل از نوجوانی آغاز و سیر تکاملی آن به موازات تکامل ابعاد روحی و علمی ایشان از یک سو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ایران و جوامع اسلامی از سوی دیگر در اشکال مختلف ادامه پیدا کرد.

 

حجت‌الاسلام بیرم‌وند تصریح کرد: در سال‌های ۴۰ و ۴۱ از ماجرای انجمن‌های ایالتی و ولایتی فرصتی پدید آمد که امام خمینی (ره) در رهبریت قیام و روحانیت ایفای نقش کند و به این ترتیب قیام سراسری روحانیت و ملت ایران در ۱۵ خرداد سال ۴۲ با ویژگی‌های برجسته رهبری واحد امام راحل و اسلامی بودن انگیزه‌ها، شعارها و هدف‌های قیام سرآغازی برای فصل نوین مبارزات ملت ایران بود که به‌عنوان انقلاب اسلامی در جهان شناخته و معرفی شد.

 

وی نقش امام خمینی (ره) را در روشن ساختن اهداف واقعی رژیم شاه و گوشزد کردن رسالت خطیر علما و حوزه‌های علمیه بسیار موثر و کارساز دانست و اضافه کرد: لحن تلگراف‌های امام راحل به شاه و نخست وزیر تند و هشدار دهنده بود و در جمع مردم بی‌پروا از شخص شاه به‌عنوان عامل اصلی جنایت و هم‌پیمانی با اسرائیل یاد می‌کردند و مردم را به قیام فرا می‌خواندند.

 

مدیر کانون روح‌الله اندیمشک بیان کرد: امام راحل در ۱۳ خرداد سال ۴۲ در مدرسه فیضیه نطق تاریخی خود را که آغازی برای قیام ۱۵ خرداد بود، ایراد کردند و در صبح ۱۵ خرداد نیز که خبر دستگیری امام راحل در شهرهای مختلف پخش شد، وضعیتی مشابه قم در سراسر کشور به‌وجود آمد.

 

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) پس از ۱۴ سال به ایران بازگشتند و در ۲۲ بهمن سال ۵۷ نیز پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات رقم خورد ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان قصد براندازی این انقلاب را داشته و دارند اما خوشبختانه با درایت، نصایح، فرمایشات و بصیرت مقام معظم رهبری و مردم خنثی شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام بیرم‌وند به ارائه آرمان‌های امام خمینی (ره) نسبت به نظام و انقلاب اسلامی پرداخت و اضافه کرد: آرمان‌های فرهنگی تربیتی عمده‌ترین حوزه تاملات نظری انقلابی‌ها را تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه اسلام خود را دین کامل معرفی کرده، امام راحل تربیت انسان صالح را در اولویت تمام برنامه‌های انقلابی قرار دادند.

 

وی افزود: آرمان‌های انقلابی امام راحل بیشتر صبغه تربیتی داشتند که در ۲ بعد فردی و بعد اجتماعی قابل بررسی هستند و معنویت و نظر امام خمینی (ره) نیز به مملکت درونی افراد منحصر نیست بلکه نسیم معنویت در تمام زوایای اجتماعی می‌وزد.

 

مدیر کانون روح‌الله اندیمشک آرمان‌های همگانی و داشتن مسئولیت دسته‌جمعی و آرمان‌های ویژه موسسات تربیتی و فرهنگی را از آرمان‌های تربیتی امام راحل برشمرد و خاطر نشان کرد: وجود نهادها و کارگزارانی صالح در امور تربیتی همچون حوزه، دانشگاه، رادیو، تلویزیون و مطبوعات از بلندترین آرمان‌های امام خمینی (ره) بود.

 

کد خبر 934892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha