مهمترین میراث امام خمینی (ره) ولایت فقیه است

حجت الاسلام وحدتی شبیری گفت: امام (ره) به صورت عملی صلاحیت فقیه را اثبات کردند و نشان دادند که چگونه می توانند با این میراث گرانبها کشتی طوفان زده انقلاب را از بحران ها موفق بیرون بیاورند.

مرضیه وحدت/به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، خرداد هر سال یادآور روز حزن انگیز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره)است. بزرگ مردی که در حوزه علمیه قم طلوع کرد اما انوارش جهان اسلام را در نور دید و موجب بیداری و عظمت اسلام شد. ایشان با مبارزه علیه شاه، یکی از مستبدترین حکام وابسته را سرنگون کرد. این ابرمرد با تاسیس جمهوری اسلامی، الگویی قابل تقلید از حکومت را به افکارعمومی و جهان سیاست ارائه داد. امام خمینی (ره) دردوره رهبری اسوه تقوا، اقتدار وعدالت محوری بود. در همه دوران ده ساله حیات ایشان به عنوان ولی فقیه، کشور بر مدار عزت و پایمردی با الهام از فرهنگ شهادت و عاشورا چرخید و پس از ایشان این پرچم بر دوش خلف صالحش قرارگرفت. بمناسبت سالگرد کوچ آسمانی اش گفتگو با حجت الاسلام «سید حسن وحدتی شبیری» رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی را تقدیم خوانندگان می کنیم.

 

نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی را بیان کنید؟

امام خمینی (ره) در زمان خود با ویژگی هایی که داشتند الگو و اسوه ای برای مسلمانان در نقاط مختلف عالم بودند، امام تجسم اسلام ناب محمدی الگوی شجاعت، ایثار و جان فشانی در راه برپایی حکومت اسلامی و شخصی خود ساخته بودند و تمام وجودشان راحقیقت عبودیت و بندگی خدا فرا گرفته بود، مردم مسلمان ابتدا در ایران و بعد در اقصی نقاط دنیا گم شده خود را در وجود امام یافتند. ایمان، هدف، شجاعت، روشن بینی و تیز بینی امام خمینی (ره)، از امام شخصیتی ساخته بود که همه مسلمانان شیفته او بودند. امام، ایمان، اعتقاد و باور به نیروهای انقلاب داشتند به آنها اعتماد می کردند و مردم دار بودند، ایمان به مردم داشتند و معتقد بودند که مردم حرف اول را در اداره حکومت اسلامی می زنند، امام خمینی (ره) در مسلمانان عزت نفس ایجاد کردند و آنها را به وعده هایی که خداوند در قران داده بود امیدوار کردند. خداوند در قران می فرماید:" إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم" خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!.

امام خمینی (ره) به مرور این تحول را در مردم ایجاد کرد و به تدریج آنها را به وعده های الهی امیدوار و مطمئن ساخت، ایشان جان فشانی در راه دین را سرآمد خوبی ها اعلام کردند و اکنون اگر بعد از چند دهه افرادی چون شهید سلیمانی جان فشانی می کنند و سرزمین های اسلامی را نجات می دهند این ها درس هایی بود که از حرکت امام راحل (ره) فرا گرفتند، اینها شاگردان مکتب امام هستند لذا بنایی که امام پایه های آن را استوار ساخت این بنا هر روز مستحکم تر می شود، همچنین ایشان نهالی را غرص کرد که به تعبیر قران میوه های آن نهال تا روز قیامت به دست مردم می رسد. لذا امام با این ویژگی ها توانست در قلوب مومنین و مسلمین در ایران و در دنیا جا باز کند و آنها را به حرکت و خیزش وادار کند، حرکتی که امروز به نام بیداری اسلامی شکل گرفته است.

 

پیروزی انقلاب اسلامی تا چه حد در رشد حرکتهای اسلامی موثربود؟

انقلاب اسلامی یک الگوی عملی، عینی و واقعی از نظریه امت اسلامی بود که امام خمینی (ره) طی سالهای متمادی تبیین کردند، ایشان به لحاظ علمی در زمانی که در نجف بودند و به لحاظ عملی در زمانی که در قم بودند نظریه حکومت اسلامی را تبیین کردند و از سیره پیامبر گرامی (ص) و حضرت علی (ع) و هم از سخنان پیشوایان دین نظریه حکومت اسلامی را استخراج کردند و "فرمودند هدف اعلای دینداری امر به معروف و نهی از منکر و قیام برای خدا است، با تکیه بر نیروی لایزال الهی تنها باشید و یا همراه با دیگران، قیام برای خدا بکنید". در واقع امام راحل (ره) هم این نظریه را بیان کرد و هم در عمل این حکومت را به وجود آورد. ایشان پیدایش حکومت اسلامی، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و روحیه شجاعت و انقلابی گیری را در آحاد مسلمین به ویژه در سرزمین های اسلامی و در صدر آنها مردم فلسطین و مسلمانان در کشورهای اسلامی را تقویت و آنها را به حرکت درآوردند ، اگر چه حکام ستمگر در آن زمان در برخی کشورها مانند عراق نگذاشتند که این حرکت در کشور خود رشد کند ولی دیری نپایید این حکومت ها منقرض شدند و برخی دیگر نیز رو به سوی انقراض هستند و به برکت همان حرکتی امام (ره) ایجاد کرد روزی منطقه ما از حکام ستمگر عاری خواهد شد.

 امام خمینی (ره) در واقع اثبات کردند که آنچه در مباحث علمی مطرح کردند، قابلیت تحقق دارد لذا مردم مسلمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جای جای سرزمین های اسلامی و همچنین سرزمین های غیر اسلامی در این مسیر حرکت کردند و اکنون نیز مردم در گوشه کنار کشورهای غربی از تمدن ماشینی و مدرنیسم غربی به ستوه آمدند، امروز می بینیم در پشت کاخ سفید مردم مسلمان امریکا جمع می شوند و ابراز ارادت به امام حسین (ع) و همچنین رهبر معظم انقلاب دارند و حتی نماینده اینها به حضور رهبر رسیدند و اعلام وفاداری کردند. این نشان می دهد انقلاب اسلامی در عمق جان مسلمانان در اقصی نقاط جهان تاثیر مثبت داشته است.

 

مهمترین دستاورد امام خمینی (ره) در دوران رهبری چه چیزی بوده است؟

دستاوردهای امام خمینی (ره) در دوران رهبری زیاد است، اولا حکومت اسلامی را برپا کردند و دوم اینکه پایه های حکومت اسلای را تثبیت کردند و استقلال مملکت مهمترین ثمره ای است که امام راحل (ره) به آن دست پیدا کرند. هیچ کشوری در روی کره زمین به اندازه ایران اسلامی استقلال ندارد، غربی ها و شرقی ها نمی توانند با قلدری حاکمیت خود را بر ایران تحمیل کنند و هر کسی در هر کجا هر دستاوردی را ا ابران انکار کند استقلال جمهوری اسلامی را نمی تواند انکار کند. به نظر من بعد از برقرار ی حکومت اسلامی و تثبیت پایه های حکومت اسلامی مهمترین دستاورد امام راحل (ره) استقلال جمهوری اسلامی از بیگانگان است.

 

میراث امام خمینی (ره) برای نسل آینده چه مواردی است؟

مهمترین میراث امام خمینی (ره) ولایت فقیه است که برای ما به ارمغان آورده اند، مردم سخنان پیشوایان معصوم را در مورد اقتدار علما، صلاحیت فقیهان، آگاهان و دین شناسان فراون شنیده اند.  به عنوان مثال در روایتی از امام صادق (ع) است که فرمودند: "در مسائل اجتماعی خود، یک نفر فقیه و آگاه به دین که مدیر و مدبر باشد را در راس حکومت قرار دهید". اگر چه در فرمایشات معصومین (ع) نسبت به صلاحیت مجتهدین آگاه به زمان برای مدیریت جامعه فروان وجود دارد اما امام راحل (ره) به صورت عملی صلاحیت فقیه را اثبات کردند و نشان دادند که چگونه می توانند با این میراث گرانبها که ولایت فقیه است، کشتی طوفان زده انقلاب را از بحران ها موفق بیرون بیاورند. بعد از امام راحل (ره) به خاطر همین میراثی که ایشان تا ابد برای ما به ارمغان گذاشتند دیدیم رهبر معظم انقلاب چگونه در فتنه ها یکی بعد از دیگری کشتی انقلاب را از بحران ها عبور دادند و این بهترین میراثی است که باید مردم ما همیشه در حرکت اجتماعی و سیاسی خود ولایت فقیه را به عنوان شاخص مد نظر قرار دهند و ببینند رهبری به چه مسیری اشاره و طی می کنند و پا جا پای او بگذارند. در زمان غیبت ولی عصر نیز ما باید به مرجع فقیه، آگاه، مدیر و مدبر خود یعنی مقام معظم رهبری اقتدا کنیم چرا که مطمئن ترین راه همین است که میراث امام راحل (ره) است.

 

سخن پایانی ...

در قران کریم سوره مائده آیه 54 می فرماید: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ای گروهی که ایمان آورده‌اید، هر که از شما از دین خود مُرتَد شود به زودی خدا قومی را که بسیار دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند و نسبت به مؤمنان سرافکنده و فروتن و به کافران سرافراز و مقتدرند (به نصرت اسلام) برانگیزد که در راه خدا جهاد کنند و (در راه دین) از نکوهش و ملامت احدی باک ندارند. این است فضل خدا، به هر که خواهد عطا کند و خدا را رحمت وسیع بی‌منتهاست و (به احوال همه) دانا است" .  وقتی گروهی پیامبر را پازار می دادند این آیه نازل شد و خدا با نزول این آیه به پیامبر (ص) خود دلگرمی داد و وقتی عده ای پرسیدند این گروه چه کسانی هستند پیامبر دست برشانه سلمانفارسی گذاشتند و فرمودند: سلمان فارسی و مردم سرزمین فارس. در واقع یکی از مصدایق این آیه ایرانیان و کسانی که قیام خواهند کرد، هستند. همچنین در روایتی از امام کاظم (ع) در کتاب سفینه البحار نقل شده است که فرمودند: شخصی از اهل قم قیام خواهد کرد و مردم را به سوی حق دعوت خواهد کرد و گروهی همچون پاره های آهن محکم در کنار او جمع می شوند و در مقابل طوفان ها ایستادگی می کنند و از جنگ نمی ترسند ترس به آنها راه ندارند و توکل بر خدا می کنند و عاقبت برای آنها است. در واقع این روایت بهترین مصداق آن امام خمینی (ره) است.

کد خبر 935116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha