پرسش های متنوع و پاسخ های طب سنتی/ از تجویز برای درمان سردرد تا رژیم غذایی در دوره پرتودرمانی

متخصص طب سنتی ایرانی به سوالات متعددی در زمینه های مختلف که مبتلابه افراد است؛ پاسخ داد و گفت: توصیه های طب سنتی در پیشگیری و درمان مبتنی بر تفاوت های فردی و مزاجی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان دکتر محمد ستایش در پاسخ آنلاین به سوالات پزشکی صحبت های ابتدایی خود را چنین شروع کرد: توصیه هایی که طب سنتی چه در پیشگیری و چه در درمان می کند عمدتاً مبتنی بر تفاوت های فردی و مزاجی است لذا توصیه خوب زمانی اتفاق می افتد که ارزیابی کاملی از فرد بیمار یا مراجعه کننده داشته باشیم؛ در برنامه های عمومی تلاش می کنیم که از  توصیه هایی بیشتر استفاده کنیم که عمومی تر و برای تعداد زیادی از شنوندگان مفید باشد.

 

 

 

متخصص طب سنتی ایرانی افزود: نکاتی که ذکر می شود سعی می کنیم از منابعی که مکتوب طب سنتی یا از تجارب اساتید باشد که برخی از این اساتید شواهد علمی به روز هم برای شان وجود دارد و ما نیز قصد داریم در افزایش آگاهی مردم به ویژه اصولی که می تواند در ارتقاء سطح سلامت افراد کمک کننده باشد از این منابع و شواهد اساتید بهره ببریم و آن ها را به مردم ارائه دهیم.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید چه داروی گیاهی برای درمان کرونا پیشنهاد می کنید؟ تصریح کرد: همانطور که بارها از منابع معتبر اعلام شده تا کنون هیچ داروی قطعی چه گیاهی چه شیمیایی برای درمان کرونا کشف نشده و در حال حاضر همه درمان هایی که مورد استفاده قرار می گیرد درمان های کمکی یا حمایتی هستند و برخی از  آن ها هم در مسیر پژوهشی و تحقیقاتی هستند؛ امّا در خصوص تقویت سیستم ایمنی و بهبود علائم در زمان ابتلا به بیماری توصیه هایی برابر قاعده طب سنتی بر اساس مزاج در انسان های متفاوت می تواند مختلف باشد؛ اصلاح عادات غلط از جمله تغذیه و مدیریت استرس و مدیریت خواب در درمان و پیشگیری مهم هستند بنابراین داروهایی که در بازار می شناسیم در مورد کرونا در خیلی از آن ها پاسخ پژوهشی  ندارند و عمده درمان ها کمکی هستند.

 

 

 

دکتر ستایش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه داروی گیاهی برای درمان قند خون مفید است؟ گفت: بیماری دیابت یک بیماری چند عاملی و تقریباً پیچیده است و درمان آن هم منوط به یک نوع داروی گیاهی یا شیمیایی نیست بلکه باید تغذیه اصلاح و ورزش در برنامه زندگی قرار داده شود، در شرایطی هم لازم است داروهای شیمیایی و گیاهی مصرف شود که برخی داروهای گیاهی در پایین آوردن قند خون موثر است امّا داروهای گیاهی درمان قطعی این بیماری نیست؛ دارچین، شوید، گشنیز و همچنین برخی غذاها در درمان دیابت کمک کننده هستند ضمن اینکه همین داروهای گیاهی در بدن های با مزاج مختلف متفاوت است مثلا" برگ و تخم خرفه برای پائین آوردن قند خون مفید است و در افراد مختلف در فصول مختلف باید آن را تجویز کرد.

 

 

 

وی در پاسخ به سوال شخصی که 16 ساله است و پرسید از ناحیه معده به شدت دچار ضعف شده ام به قدری تحرک برای من سخت است و بعد از خوردن غذا احساس درد دارم درمان چیست؟ تصریح کرد: معده عضو مهمی در بدن است و از لحاظ طب سنتی، شروع کننده فرآیند هضم است و هضم غذا هم اصلی ترین  فرآیند های بدن است که می تواند شروع کننده بیماری یا سلامت  باشد، مدیریت در اصلاح آداب و عادات غذایی، با آرامش غذا خوردن و جویدن خوبِ آن و پرهیز از غذاهایی که دیر هضم و نفاخ هستند می تواند موثر باشد لذا توصیه می شود که چند روز غذاهای سهل الهضم را با آرامش مصرف کنید از مصرف غذاهای سرخ کردنی و غذاهای ترش و تند پرهیز کنید که اگر معده درد تان ادامه داشت با پزشک گوارش مشورت کنید.

 

 

 

خانم 28 ساله ای با بیان علائم وجود شدید خارش در گلو، بینی و گوش، فراوان عطسه کردن و اینکه طبع بدن گرم و صفراوی است و به حدی عطسه می زند که از بینی ام خون می آید و خون دماغ نمی شم و در فصل تابستان دچار حساسیت و سرماخوردگی می شوم دلیل چیست؟ که متخصص طب سنتی ایرانی پاسخ داد: توضیحات مفصل شما بیانگر داشتن زمینه حساسیت و آلرژی است مهمترین کار این است از مواردی که موجب ایجاد حساسیت می شود اجتناب کنید مثلاً با خوردن خربزه این اتفاق می افتد که بهتر است از این میوه پرهیز کنید؛ همچنین علت دیگر هم بحث های مزاجی در افرادی که زمینه خشکی در  آن ها بیشتر است واکنش به مواد حساسیت از بیشتر است و باید غذاهای تند، خشک و شور مصرف نشود و غذاهای سودازا و صفرازا کمتر مصرف و در مقابل مصرف آب سیب طبیعی و خاکشیر تا حدودی کمک کننده است.

 

 

 

دکتر ستایش در پاسخ فردی که پرسید برای اسپاسم مری چه باید کرد؟ یعنی مری سنگین می شود و نفس به سختی بالا می آید؛ گفت: باید بررسی شود و نیاز به شرح حال بیشتر است امّا گاهی اوقات این احساس سنگینی هوا در گلو، می تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد و به شکل گلودرد، تنگی نفس و احساس سنگینی خود را نشان دهد اگر استرس دارید  آن را مدیریت کنید ضمن اینکه فصل بهار هم اسپاسم داریم اولین قدم این است بررسی گوارشی هم توسط متخصص گوارشی داشته باشید.

 

 

 

خانم 37 ساله ای هم پرسید در زمان خواب شب ها هر 2 پایم به شدت درد می کنند امّا روزها خوب هستم، در زمان استحمام و یا خوردن دوغ هم این پادرد سراغم می آید علت چیست؟ دکتر ستایش پاسخ داد: دردهای عضلانی و مفصلی دردهای رایجی هستند و در مورد درد پای شما و با این شرح حال، به نظر می آید که با سردی و رطوبت علائم شما بدتر می شوند و خانم ها مزاجاً سرد و تر دارند و اگر زمینه ای برای برخی موارد مفصلی وجود داشته باشد می تواند عوامل  مستعد کننده ای مانند افزایش رطوبت و سردی، درد را تشدید کنند امکان دارد دردهای التهابی هم باشد توصیه می کنم بررسی های آزمایشگاهی  انجام دهید تا خاطرتان از بیماری های زمینه ای رفع شود و برای این درد هم می توان از مسکن های مختلف گیاهی و شیمیایی استفاده کرد.

 

 

 

این متخصص در پاسخ به شخصی که پرسید برای حساسیت و آلرژی همراه با سرفه چه توصیه ای دارید؟ تصریح کرد: سرفه مهم است و باید علت زمینه ای آن شناسایی شود؛ سرفه های خشک و آلرژیک هم از موارد شایع است البته در این فصل که کرونا هم وجود دارد اگر عوامل دیگر هم غیر از سرفه خشک وجود داشته باشد باید بررسی شوید، اولین اقدام هم  پرهیزات غذایی داشته باشید از مصرف آب یخ، غذاهای سرخ کردنی، فست فودها و نوشابه ها، گلاب و ... که باعث تشدید این قضیه است پرهیز شود امّا به طور ساده دم کرده گل بنفشه روزی 3 تا 4 مرتبه توصیه می کنم یا می توانید از گیاه شکرتیغال که در لیوان آب جوش ریخته و بعد از 2 ساعت لعاب دادن روزی یکی دوبار استفاده کنید سرفه تان تا حدودی درمان می شود.

 

 

 

شخصی هم پرسید که مادرم 3 سال پیش کیسه صفرا عمل کردند و برداشتند و بعد دچار بیماری کبد چرب از نوع گرید 2 شدند که با مراعات های تغذیه ای در آخرین سونوگرافی به گرید 1 رسید، الان چندماهی است بدن مادرم( بیشتر سر و صورت ) دچار خارش شده که با مراجعه به دکتر پوست  شامپو تجویز شده امّا مادرم نمی خواهند شامپو که داروی شیمیایی است مصرف کنند و خودشان عرق کاسنی و بید کاسنی مصرف می کنند آیا راه قطعی درمان وجود دارد؟ دکتر ستایش پاسخ داد: بحث تغذیه به خصوص در بیماری های کبدی مهم است و این امر باید استمرار داشته باشد، که مهمترین آن ها هم اصلاح عادات تغذیه است. در مورد خارش بدن هم ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد توصیه می کنم با دکتر گوارش مشورت کنید.

 

 

 

دکتر ستایش در پاسخ به سوال شخصی که دختر 3 ساله اش به مدت یک سال بر روی گونه چپش لکه کوچکی پیدا شده است و پرسید که آیا از لحاظ طب سنتی درمانی وجود دارد؟ گفت: لکه ها و ضایعات پوستی در سن پایین ممکن است امر ساده ای باشد و یا شاید علت خاصی باشد شرح حال شما کم است امّا به طور کلی باید بگویم که بیماری های پوستی به گونه ای آئینه ای از وضعیت داخل بدن هستند یعنی شاید نیاز باشد در وضعیت عمومی کودک بررسی  بیشتری به لحاظ تغذیه ای داشته باشیم و بعد به تشخیص رسیده و درمان را شروع کنید.

 

 

 

 وی در پاسخ شخصی 18 ساله که درمان سردردی که تیر می کشد را خواست تصریح کرد: سردرد ها علت های مختلفی دارند سردردهای تیرکشنده در سن شما می تواند تشخیص های مختلفی را به ذهن متبادر کند حسب اینکه این سردرد از نوع سردردهای کششی و یا عصبی و میگرنی باشد تفاوت های درمانی را می تواند به همراه داشته باشد امّا به طور کلی برای عموم سردردها یک سری توصیه ها می کنیم و آن هم مدیریت تغذیه ای است غذاهای تند و تیز، نوشابه ها و انواع شکلات ها، انواع پنیر و مواد غذایی  ترش و خمیری، چای پررنگ، سیر و پیاز خام، سبزی های  مثل شاهی که افراط در این ها باعث سردرد شدن است و بهتر است مراجعه کنید و با شرح حال بیشتر بر حسب سردردتان درمان های خاص خودش را ارائه دهیم، برخی سردردها اضطرابی و عصبی هستند که می تواند در درمان آن ها تفاوت وجود داشته باشد.

 

 

متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به سوال شخصی مبنی بر اینکه برای زانودرد چه داروی گیاهی وجود دارد گفت: درد زانو رایج است و سن و سال هم مهم است اگر به علت آرتروز باشد رعایت حال زانو، نوع حرکات و نشست و برخاست ها مهمترین کار است که به گونه ای اید انجام شود که کمترین فشار به زانو وارد شود، همچنین تغذیه هم می تواند موثر باشد امّا در مورد داروهای گیاهی برای رفع درد زانو داروهای ترکیبی داریم که باید زیر نظر پزشک باشد که ممکن است عوارض فشار خون ایجاد کند در مورد روغن مالی هم اگر درد زانو ناشی از سردی باشد برخی از روغن های گرم مانند روغن بابونه و سیاه دانه ، روغن بذر کتان مفید است لذا گرم نگهداشتن زانو در دردهای ناشی از سردی زانو کمک کننده است در کل علت درد زانو باید تشخیص داده شود.

 

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای کودک عصبی چه داروی گیاهی پیشنهاد می کنید؟ گفت: کودک عصبی، خانواده اش را هم عصبی می کند لذا در درجه اول شرایط آرام بر خانه و خانواده حاکم باشد با روانشناس مشورت داشته باشید می تواند زمینه های جسمی یا روحی و روانی وجود داشته باشد که در کل ایجاد جو آرام و نوع برخورد با کودک مهم است و نیاز به مهارت دارد ضمن اینکه با مراجعه به متخصص طب سنتی هم تجویز برخی داروهای گیاهی و توصیه های تغذیه ای در رفع این اختلالات عصبی می تواند موثر باشد.

 

 

 

آیا داروی امام کاظم برای پیشگیری و یا درمان کرونا موثر است؟ سوال یکی از کاربران بود که دکتر ستایش پاسخ داد: در مورد درمان کرونا داروهای زیادی چه در طب سنتی و چه طب های دیگر مطرح می کنند  امّا به طور قطع داروی کرونا هنوز کشف نشده و درمان های کنونی این بیماری هم به صورت کمک کننده است در مورد داروی امام کاظم، برخی ترکیباتی که درون این دارو وجود دارد مانند هلیله سیاه، در مواردی توصیه شده مصرف آن برای درمان ریه با احتیاط  صورت گیرد.

 

 

 

دکتر ستایش در پاسخ سوال فردی که پرسید چه غذاهایی برای بیمار سرطانی که پرتودرمانی می شود توصیه می کنید؟ بیان کرد: سرطان بیماری است که ایمنی بدن فرد را تضعیف می کند پرتو درمانی هم شرایط خاصی برای بدن ایجاد می کند لذا رژیم های خاصی برای اینگونه بیماران وجود دارد که ما تحت عنوان تدابیر ویژه آن را می شناسیم و حتماً باید از غذاهای دیر هضم و محرک و نفاخ، یبوست زا پرهیز داشته باشند و از غذاهای سهل الهضم مانند انواع خورشت ها استفاده کنند، برخی توصیه ها هم اگر حساسیتی  نباشد مانند شربت شیره انگور، شربت های میوه های طبیعی مانند آب به، آب سیب، آب لیمو شیرین که می توان با برخی عرق ها مخلوط و شربت های خوش طعم درست کرد  همچنین شربت عسل، تخم شربتی، تخم کاسنی و .. کمک کننده است.

 

کد خبر 935153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha