ورودی های نازیبای شهر شیروان که در نگاه مسافران چشم نواز نیست

ورودی های هر شهر نقش تاثیرگذاری در ارزش بخشی به شهر ایفا می‌کند و اولین منظره از شهر را به مسافران نشان می‌دهد که در شیروان ورودی‌ها به هیچ وجه مناسب و شایسته دومین شهر خراسان شمالی نیست.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ ورودی های یک شهر تصویر برجسته ‌ای از شهر می ‌سازد چرا که نخستين فضای برخورد مسافران با شهر ورودی آن است که باید طوری طراحی شود که چشم انداز مطلوبی داشته باشد. مبادی ورودی شهر، یکی از عناصر کلیدی ساختار کالبدی و فضایی شهرها است که گردشگران از آن طریق وارد شهر شده و در واقع اولین تصویر از شهر که در ذهن تازه واردان نقش می بندد و ذهنیتی مثبت یا منفی ایجاد می کند در همین ورودی ها شکل می گیرد.

 

با نگاهی به گذشته و ساختار شهرها می توان دریافت که ورودی ها نقش زیادی در شخصيت بخشی به شهر ایفا می کردند و تصویر برجسته شهر را می ساختند. مبادی ورودی هر شهر به عنوان نگین آن شهر مورد توجه قرار می گیرد و باید از نظر طراحی متناسب با شرایط منطقه ای و شاخصه های همان منطقه در نظر گرفته شود، متاسفانه با نگاهی به ورودی های شهر شیروان چیزی که به چشم نمی آید زیبایی این ورودی ها است. ورودی های نامناسب، ذهنیتی متفاوت از شیروان در اذهان مسافران ایجاد می کند.

 

شهردار شیروان با بیان اینکه ساماندهی ورودی ها یکی از اصلی ترین اولویت های شهرداری شیروان است، گفت: ورودی‌ های شهر که اولین محل برخورد مسافران با محدوده شهر است،  باید معرف جایگاه و پشتوانه فرهنگی یک شهر باشد و برای همین لازم است ورودی های شیروان مناسب سازی شود.

 

«شاهرخ شاهرخی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با تاکید بر اینکه ایجاد تغییرات اساسی در ورودی ‌های شهر یکی از رویکردهای اصلی شهرداری است، اظهار داشت: برخی ورودی ها نیاز به تعریض دارد و برخی دیگر نیز باید زیباسازی و مناسب سازی شود.

 

شهردار شیروان گفت: ورودی بجنورد به شیروان و فاروج به شیروان، مهمترین ورودی شهر است که نیاز دارد اقدامات اساسی برای ساماندهی آن انجام شود.

 

شاهرخی با بیان اینکه اجرای طرح مناسب سازی و ساماندهی ورودی‌های شیروان در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، ادامه داد: مناسب سازی ورودی های زمان‌بر است و باید در این زمینه به مسئولان شهرداری فرصت داد.

 

وی با اشاره به اینکه در بودجه ها باید توجه ویژه ای به ورودی های شهر داشته باشیم، افزود: امسال نیز شورای شهر در جلسات خود بر ضرورت توجه ویژه به ورودی های تاکید کرد.

 

شهردار شیروان ابراز داشت: اولویت، بهبود محیط شهری است که موضوع نامناسب بودن ورودی ها و ضرورت مناسب سازی آنها نیز در این اولویت قرار دارد.

 

شاهرخی بیان داشت: البته نباید فراموش کنیم که موضوع بهبود محیط شهری هم جزو اولویت ها است.

 

وی عنوان کرد: مسئولان مربوطه در شهرداری نگاه ویژه ای به مناسب سازی ورودی های این شهر دارند تا بر زیبایی های این شهر بیفزایند.

 

یکی از شاگردان نانوایی که در ابتدای ورودی شیروان به پخت و پز فطیر و نان مشغول است، گفت: به هیچ وجه ورودی های شیروان مناسب و در شأن این شهر نیست.

 

«محمد لشکری» با اشاره به اینکه ورودی‌های دو طرف شهر شیروان باید ساماندهی شود، بیان داشت: این شهر دو ورودی بجنورد به شیروان و فاروج به شیروان دارد که سالانه زائران، مسافران و گردشگران بسیاری از این مسیر تردد می کنند.

 

این شاگرد نانوایی اظهار داشت: وضعیت هیچ یک از این ورودی ها نشان ‌دهنده تاریخ و فرهنگ شهر نیست.

 

لشکری با تاکید بر اینکه ساماندهی ورودی های یک شهر نشان از هويت فرهنگی آن شهر و مردمانش دارد، افزود: باید مدیران شهرداری نسبت به مناسب سازی و بهسازی ورودی های دوگانه شهر اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

یکی دیگر از کسبه شهر که مغازه اش در ابتدای ورودی فاروج به شیروان قرار گرفته به نبود فضای سبز مناسب در این ورودی ها نیز اشاره کرد و خاطر نشان کرد: وقتی گردشگری در ابتدای ورود به شهر منظره ای از دستفروشان چادرهای مسافرتی و کپسول پرکنی و چهره زشت در ورودی این شهر می بیند ناخودآگاه تا آخر سفر این مناظر در ذهن وی باقی می ماند و هرقدر نیز در داخل شهر مناظر زیبا ببیند باز تصاویر ابتدای ورود به شیروان از ذهنش پاک نمی شود.

 

«وحید قوامی» بیان داشت: یکی از عوامل موثر که اهمیت زیادی نیز در زیبا جلوه دادن یک شهر دارد، ورودی های زیبای آن شهر است که امیدواریم با همت مدیران مناطق مختلف شهرداری ، شاهد تحول اساسی تا در سال های آینده در ورودی های دوگانه شیروان باشیم.

 

این کسبه شیروانی به فقر فضای سبز در ورودی های شهر  اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت نابسامان ورودی های تاثیر منفی در تعداد گردشگران ورودی به این شهر دارد.

 

یکی از شهروندان شیروان با انتقاد شدید از وضعیت نابسامان ورودی های شیروان گفت: کار بزرگی در ورودی های شهر در این سال های اخیر انجام نشده و فقط چند منظره و المان در ورودی ها نصب شده است.

 

«شیرین میلانی» عنوان کرد: بهتر است شورای شهر توجه بیشتری بر ضرورت مناسب سازی محیط شهری و به خصوص ورودی های شهر داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه باید در ورودی های شهر که تاثیر مهمی در جذب گردشگر دارد، مبلمان گذاری و پیاده رو سازی انجام شود، افزود: هر ساله باید بودجه های خوبی برای این امر اختصاص یابد ولی اقدام چندان اساسی انجام نشده است.

 

میلانی افزود: لازم است برای مناسب سازی ورودی های شهر شیروان زیرساخت های لازم ایجاد و از نگاه های سطحی در این زمینه جلوگیری شود.

 

 

 

کد خبر 935586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha