شیوه مدیریت در عرصه اقتصاد کاربردی با مسائل فرهنگی ندارد

حجت الاسلام دستداده گفت: برخی مدیران با شیوه های مدیریت در عرصه اقتصاد یا تجارت به مواجهه با مسائل فرهنگی می پردازند که این مسئله مشکلاتی را برای فرهنگ جامعه به وجود آورده است.

حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف یک مدیر فرهنگی، برنامه ریزی صحیح و کارآمد با استفاده از طرح ها و نظرات کارشناسان و مشاوران خبره و فرهنگی است، گفت: رشد و بالندگی بیش از هر چیز مرهون سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدامات مدیران اندیشمند و فعال است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: جهت دهی و هدایت کنش های تغییردهنده ذهن و رفتار افراد جامعه در بستری که توسط مدیران متولی فرهنگ، تدارک دیده شده شکل می گیرد.

 

به گفته وی، بسیاری از مدیران بالفعل حوزه فرهنگ، خود نسبت به مقتضیات و نحوه اداره سازمان های فرهنگی آگاه نبوده و غالباً با شیوه های مدیریت در عرصه اقتصاد یا تجارت به مواجهه با مسائل فرهنگی می پردازند که این مسئله مشکلاتی را برای فرهنگ جامعه به وجود آورده است.

 

حجت الاسلام دستداده بیان کرد: یک مدیر در سطح مجموعه خود می تواند با توجه به فرهنگ منطقه، تخصص خود و پرسنل تحت امر، بودجه و نیازهای ضروری، برنامه های بلندمدتی را پی ریزی کند که منافاتی نیز با برنامه های کلی مجموعه خود نداشته باشد بلکه در مسیر اهداف آن باشد.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه در بیشتر برنامه های کلی فرهنگی چون به صورت کلی و یکسان به تمام استان ها و نقاط کشور نگاه می شود و خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم مناطق کمتر دیده می شود، در همه جا قابل اجرا نیستند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: مدیران در برخی شهرها برای اجرای این برنامه ها به مشکل بر می خورند که این مطلب هماهنگی مدیران جزء با مدیران کل برای همفکری و ارائه جهت هر چه بهتر تنظیم شدن برنامه را طلب می کند.

 

وی با اشاره به اینکه یک مدیر فرهنگی موفق در ابتدا باید هدف برنامه ریزی را تعیین کند، گفت: باید برای برنامه ریزی علاوه بر شناخت معضلات موجود، نگاهی نیز به برنامه هایی که در گذشته انجام شده کرده و علل ضعف ها یا موفقیت های آنها را بررسی کند تا ضعف گذشته تکرار نشود.

 

حجت الاسلام دستداده اظهارکرد: همچنین باید مقداری نیز به رویدادهای تاریخی مشابهی که در گذشته واقع شده است بنگرد تا بتواند در تصمیم گیری و برنامه ریزی از نتایج و پیامد آنها استفاده کند.

 

وی در پایان عنوان کرد: مدیر با درایت و جستجوگر کسی است که گذشته های بسیار دور را بنگرد و از تاریخ گذشتگان که منبع ارزشمند معرفت و تجربه است درس بیاموزد چرا که تجارب گذشتگان نتیجه تلاش های فراوان ملت ها و رجال سخت کوشی است که چه بسا هر کدام از آنها به قیمت منزلت و حیثیت انسانی افراد و یا جوامع گذشته تمام شده باشد.

 

 

کد خبر 935743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha