رونق بخش کشاورزی پایه اصلی تولید در کشور است

سعیدی ضمن تشریح نقش کشاورزی در اصلاح ساختار اقتصادی و وضعیت تولید داخلی ایران تأکید کرد که رونق بخش کشاورزی پایه اصلی تولید در کشور است.

«علی سعیدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به جایگاه کشاورزی در رونق و «جهش تولید» اظهار داشت: هم تمدن اسلامی از انقلاب کشاورزی قرن سوم و چهارم شروع شد و هم تمدن اروپایی مدرن با انقلاب کشاورزی و تحول در شیوه‌های آیش‌بندی و تولید مازاد کشاورزی آغاز شد.

 

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم افزود: برای نخستین بار مسلمانان بودند که کشاورزی تجاری را مرسوم کردند و محصولات زراعی را علاوه بر احتیاجات خود، به منظور کالایی برای فروش، تولید کردند، از این رو می‌توان گفت کشاورزی پایۀ تمدن و تضمین‌کنندۀ قوام جامعه است.

 

وی تصریح کرد: کشور ما با اینکه تنها بیست و هفت درصد زمین زیر کشت دارد و از این نظر رتبه ۱۲۷ دنیاست، با همۀ کم‌آبی و مشکلات بخش کشاورزی و نفوذ در این بخش و تحولات اقلیمی و... بر اساس آمار بانک جهانی به لحاظ ارزش افزودۀ بخش کشاورزی در جایگاه یازدهم جهانی قرار دارد، تازه این مربوط به زمان خشکسالی است و بدون احتساب بارش‌های سال گذشته است.

 

سعیدی بیان داشت: این را هم اضافه کنم که در جریان تحریم‌های هشت‌سالۀ اخیر، بخش کشاورزی بسیار کمتر از بخش‌های دیگر آسیب دیده است و این امر بیانگر مقاومت و درونزایی این بخش است که تا حدی به خاطر بافت مردمی و غیرانباشتی آن است.

 

وی یادآور شد: بنده خودم در سفر دو سال پیش به کرمانشاه، از نزدیک شاهد بودم که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا زمین‌های بسیاری را در این منطقه تسطیح و آمادۀ کشت کرده است؛ آب‌های سطحی زیادی که بی‌حساب‌ وکتاب از کشور خارج می‌شد چندسالی است که به طور هوشمندانه‌ای جمع‌آوری و به سمت زمین‌های زراعی جهت‌دهی می‌شوند، زمین‌های هفت‌تپه شوش هم که مستشاران آمریکایی و اسرائیلی به نام کالیفرنیای ایران نامگذاری کرده بودند، ظرفیت بی‌نظیری در منطقه است.

 

این پژوهشگر علم اقتصاد با تأکید بر این که دشت مغان و جلگۀ خوزستان هر کدام به تنهایی می‌تواند تمام نیاز کشاورزی منطقه را تأمین کند، یادآور شد: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در اقتصاد ایران نزدیک به دوبرابر میانگین جهانی است؛ هفده درصد از اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی است و این یعنی شاغلان بخش کشاورزی از کل شاغلان بخش دولتی بیشتر است.

 

وی بیان داشت: همچنین کشاورزی ایران ظرفیت بسیار زیادی برای ورود به بازار روبه ‌رشد محصولات ارگانیک دارد که متأسفانه با سیاست‌های غلط جهادکشاورزی در زمینۀ بذرهای وارداتی و ترویج انواع کود و سم شیمیایی، به حاشیه رانده شده است.

 

سعیدی با تأکید بر این که  زیرساخت‌های بخش کشاورزی و توان تولیدی در این بخش نشان می‌دهد که افزایش تولید با مانع فنی خاصی روبه‌رو نیست، گفت: در حقیقت هر چه است از قامت ناساز بی‌اندام «اقتصاد» ماست در حالی که بازارهای جهانی هم به محصولات کشاورزی ما نیاز دارد.

 

وی با بیان این که کشورهای شمالی به ‌ویژه روسیه تمایل زیادی به تجارت کشاورزی با ما دارند، خاطرنشان ساخت: پیوستن ایران به پیمان اوراسیا زمینۀ بسیار مساعدی برای این امر فراهم کرده است، همچنین کشورهای عراق و افغانستان و سوریه و تمامی کشورهای حاشیۀ خلیج فارس متقاضی محصولات کشاورزی ایران هستند، حتی اروپا هم می‌تواند مقصد محصولات کشاورزی ما باشد و زمینه‌های زیادی برای ورود به بازار آن‌ها وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه قم با اشاره به چالش های پیش روی بخش کشاورزی یادآور شد: مشکل بخش کشاورزی این است که تولیدکننده در زنجیرۀ ارزش محصول، سهم بسیار کمی دارد؛ مشکل دیگر، بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری صادرات و واردات در این بخش است؛ بسیار شده است که به دلیل تنظیم بازار داخل، جلوی صادرات محصولات کشاورزی به یکباره گرفته شده است یا جلوی واردات با بی‌برنامگی باز شده است. این سیاست‌های هردمبیلی هم انگیزۀ کشاورز را تضعیف می‌کند و هم اعتماد شرکای خارجی را از بین می‌برد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانش بنیان کردن کشاورزی و تکیه بر صادرات، هم می‌تواند توزیع درآمد را در کشور بهبود بخشد و هم می‌تواند باعث مهاجرت معکوس به روستاها شود؛ روستاییانی که از سر ناچاری زمین‌های خود را رها کرده‌اند و به شهرها و مشاغل خدماتی روی آورده‌اند، به‌شدت مستعد بازگشت به روستاها هستند.

کد خبر 937246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha