اهمیت آشنایی با علم قرائت در سخنان پیامبر(ص)/برترین عبادت امت پیامبر(ص) چیست؟

درباره ارزش و فضیلت علم قرائت قرآن کریم در منابع معتبر اسلامی، سخن بسیار به میان آمده است.خداوند متعال نیز در آیات متعددی از کلام وحی، مسلمین را به قرائت قرآن ترغیب فرموده است.

خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف: یکی از شاخصه های تلاوت زیبا و خواندن قرآن بر اساس معیارهای  مشخصات آشنایی با احکام تجویدی که به دو سطح مقدماتی و پیشرفته تقسیم می شود. این مباحث طی سلسله گزارش‌هایی  به صورت مقدماتی تبیین شده تا خوانندگان بتوانند ضمن آشنایی با احکام و قواعد تجویدی  قرآن و به زیبایی هر چه بیشتر تلاش کنند.

 

مخاطبان با کمک این سلسله مباحث که به منظور آشنایی با قرائت و روخوانی قرآن کریم تهیه شده می‌توانند قرآن را به طور صحیح قرائت کرده و از معانی و مفاهیم صحیح آن بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که قرائت در اصطلاح همان تلاوت و خواندن صحیح کلمات قرآن کریم است، به گونه‌ای که از فعل وحی الهی حکایت کند که بر پیامبر بزرگوار اسلام (ص) نازل شده است. فضایل قرآن مجید، فضیلت تلاوت قرآن کریم، آثار تلاوت قرآن آداب تلاوت، ترتیل و مراتب سه‌گانة آن، قرآن و عترت، قاریان قرآن از منظر امام باقر (ع) و آشنایی با حروف الفبا (صامت‌ها و مصوت‌ها) برخی مباحث مطرح شده خواهند بود.

 

این گزارش می افزاید:  درباره ی ارزش و فضیلت علم قرائت قرآن کریم در منابع معتبر اسلامی، سخن بسیار به میان آمده است.خداوند متعال در آیات متعددی از کلام وحی، مسلمین را به قرائت قرآن ترغیب فرموده که از جمله این آیه ی کریمه است: «فَاقرءوا ما تیسر من القرآن»، (پس در هر حال آنچه میسّر است به قرائت قرآن بپردازید) و آیاتی دیگر که همگی نشان از ارزش و فضیلت علم تلاوت قرآن دارد. همچنین در احادیث و روایات وارده از نبی اعظم اسلام صلی الله علیه وآله و سلم و ائمّه علیهم السلام سخنان بسیار ارزشمندی درباره این موضوع بیان شده که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم:،( برترین عبادت امت من قرائت قرآن است ).قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم:( بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد).و روایت زیر بشارتی است به جوانان عزیز و گرامی از جانب حضرت امام صادق علیه السّلام:

 

«من قرا القران و هو شاب مومن اختلط القران بلحمه و دمه و جعله الله مع السفرة الکرام البررة و کان القرآن حجیجا عنه یوم القیامة...»؛ جوان مومنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می شود و خدا او را با سفیران بزرگوار و نیکوکار همنشین می کند و روز قیامت، قرآن مدافع او خواهدبود.علم قرائت قرآن کریم نقش بسیار مهمی در ایجاد زمینه ی آشنایی و انس با مفاهیم و معارف بلند قرآن را برعهده دارد و در حقیقت باب ورود به ژرفای این کتاب انساز ساز است.

کد خبر 937270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha