۲۰ درصد تثبیت مالکیت‌ها در خراسان جنوبی انجام شده است

ندایی با اشاره به اینکه مهلت پنج ساله سازمان ثبت برای صدور اسناد حدنگار به اتمام رسیده است، گفت: تاکنون در خراسان جنوبی ۲۰ درصد تثبیت مالکیت‌ها محقق شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن رضا ندایی» صبح امروز (21 خرداد) در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان‌ جنوبی با اشاره به قانون پیش فروش ساختمان، اظهار کرد: درحالی که بیش از ۱۰ سال از تصویب قانون پیش فروش ساختمان و ۶ سال از ابلاغ دستورالعمل این قانون از سوی وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد، اما اجرای این قانون 25 ماده‌ای تاکنون به صورت کامل و جامع انجام نشده است.

 

معاون امور اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی با بیان اینکه مبحث مهم تثبیت مالکیت ها در استان و مقوله اعتبار دادن به اسناد رسمی طبق آنچه مدنظر قانونگذار بوده جدی گرفته نشده و متاسفانه مغفول مانده است، گفت: قانون جامع حدنگار (كاداستر) در سال ۹۳ تصویب شد تا ظرف مدت پنج سال كل عرصه كشور اعم از اراضی شخصی و دولتی دارای اسناد مالكیت شوند اما در خراسان جنوبی فقط ۲۰ درصد تثبیت مالکیت ها انجام شده است و بنابراین استان خیلی در این زمینه ضربه خواهد خورد.

 

وی تصریح کرد: چندماه دیگر اگر ریل راه آهن بخواهد از استان عبور کند بخاطر دستگاه های متولی زمین که پای کار نیامده‌ و به تکالیف خود عمل نکرده‌اند، ترمز راه آهن در جایی که سند مالکیتی صادر شده و منابع طبیعی هم مدعی این زمین باشد، کشیده خواهد شد.

 

ندایی با اشاره به اینکه حجم وسیعی از پرونده ها به خاطر عدم توجه به تثبیت مالکیت ها در دادگاه مطرح است، بیان کرد: در خراسان جنوبی املاکی با قیمت یک میلیارد تومانی وجود دارد اما صاحب آن برای تثبیت مالکیت هیچ اقدامی انجام نداده است و یا در بیرجند و حاشیه آن نیز حدود ۶۰ درصد آپارتمان های سربه فلک کشیده فاقد سند مالکیت هستند.

 

معاون امور اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در خصوص موانع اجرای قانون پیش فروش ساختمان، گفت: علی رغم اینکه این قانون ضمانت اجرایی قوی دارد اما در خراسان جنوبی تا این لحظه حتی یک فقره سند هم تنظیم نشده است.

 

وی با تاکید بر اینکه این اسناد با کمترین حق التحریر انجام می شود اما تاکنون سندی در حوزه پیش فروش ساختمان در دفاتر ثبت اسناد خراسان جنوبی تنظیم نشده است، افزود: در مجموعه ثبت اسناد و املاک آمادگی و زیرساخت ها لازم برای تنظیم سند در این حوزه وجود دارد.

 

ندایی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک حق تنظیم سند و تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان را ندارند، ادامه داد: انجام این اقدام خلاف قانون و از ۹۱ روز تا یکسال مجازات حبس دارد.

 

معاون امور اسناد اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی افزود: برای پیمانکار و سازنده ساختمان نفع در عدم پیگیری این موضوع است چون می‌گویند چند طبقه می سازم و نفع آن در واحد آخری است لذا حاضر هستند جریمه آن را بدهد  اما ۱۰برابر آن جریمه از ساختمان سود ببرند.

 

وی تاکید کرد: در سال ۸۴ قانونی تصویب شد مبنی بر اینکه مشاوران املاک و خودرو از طریق اداره ثبت و اسناد و املاک نظارت شوند اما در حد دستورالعمل باقی ماند و عملیاتی نشد.

 

 

کد خبر 937474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha