گران بودن مواد اولیه از مشکلات هنرمندان صنایع دستی است

الطافی گفت: از جمله مشکلات هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی، گران بودن مواد اولیه حتی با کیفیت نامناسب و نامرغوب است.

 «مازیار الطافی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به جایگاه صنایع دستی در کشور و استان فارس، گفت: با وجودی که صنایع دستی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشورمان است اما از جمله مشکلات هنرمندان و صنعتگران این حرفه، گران بودن مواد اولیه حتی با کیفیت نامناسب و نامرغوب است.

 

دبیر کمیته صنایع دستی شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: این عامل، موجب افزایش قیمت محصول تولید شده و کاهش تقاضای فروش است و از طرفی نبود استاد کاران ماهر و سختی  دریافت تسهیلات ویژه  و ...، همگی سنگی بزرگ پیش پای این شغل و هنر کهن و یکی از  بخش های مهم اقتصادی کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه این هنر کهن و هویت ساز  در سالی که مزین به نام  «جهش تولید» است می تواند برای کشور، سود آور  و اشتغالزا باشد، تصریح کرد: چنانچه به این صنعت باور داشته باشیم، بی شک می تواند مصداق مهم تولید ملی بوده و در مناطق شهری و روستایی، اتفاق های سازنده ای در مسیر توسعه پایدار کشور رقم زند.

 

مدیر عامل انجمن «بچه های شهرباربد» شهرستان جهرم با اشاره به فعالیت های این انجمن در زمینه احیای صنایع دستی، گفت: این انجمن در زمینه اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار، احیای صنایع دستی های منسوخ شده و تولید صنایع دستی با برگزاری کارگاه های آموزش صنایع دستی و ایجاد یک سایت فروش توانسته است قدم های ارزشمندی در این مسیر بردارد.

 

وی ادامه داد: همچنین مفتخریم که توانسته ایم یک بانک اطلاعتی قوی از هنرمندان فعال در زمینه تولیدات صنایع دستی شهرستان جهرم و خفر تهیه کنیم که بتوانیم به بهترین نحو ممکن از خدمات فروشگاه بهرمند شوند.

 

الطافی با تاکید بر اینکه انتطار داریم بتوانیم با ساماندهی صنعتگران در حوزه صنایع دستی، این هنر فراموش شده را به بهترین نحو ممکن به مردم معرفی کنیم، گفت: در فرآورده ‌های صنايع دستی، ذوق هنری و خلاقيت فكری سازنده، تجلي پیدا کرده و این مهم، وجه تمايز اصلي اين صنعت از مصنوعات مشابه ماشينی و كارخانه ‌ای است.

 

دبیر کمیته صنایع دستی شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه صنایع دستی تنها کالای مبادله ای نیست، خاطرنشان کرد: خصوصيات فرهنگی و ويژگی ‌های قومی، از طريق اين كالا مبادله و ارتباط فرهنگی در ميان جوامع پديد می ‌آورد.

 

 وی با اشاره به اینکه دغدغه هنرمندان این رشته تبدیل شدن صنایع دستی به کالای قابل استفاده در زندگی روزمره انسان ها است، عنوان کرد: اهمیت این صنعت به چیزی بیش از یک کالای ساده‌ تزئینی آرزویی است که تحقق آن سال هاست مد نظر هنرمندان رشته صنایع دستی است.

 

کد خبر 937847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha