۸۰ درصد سموم کشاورزی در رفسنجان برای مبارزه با پسیل به کار می رود

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: مهمترین آفت پسته، پسیل ( شیره خشک ) است و ۸۰ درصد از سمومی که برای مبارزه با آفات پسته در رفسنجان مورد استفاده قرار می گیرد در راستای از بین بردن پسیل است.

عباس حاج عبدالهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان افزود: بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد که در طول سال باید از آن ها نگهداری و حفاظت شود یکی از این حفاظت ها مبارزه با آفت هایی است که این درختان به آن ها گرفتار می شوند.

 

 

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان ادامه داد: 4 نوع آفت سن، سنک، پروانه چوبخوار و پسیل بر درختان پسته عارض می شود که مهمترین و بیشترین آفت از نوع پسیل یا همان شیره خشک است؛ آفت های پروانه چوبخوار و سن در فصل بهار و ماه های فروردین و اردیبهشت پدیدار می شوند و پسیل هم در اواسط اردیبهشت هر سال تا پایان فصل پائیز و برداشت محصول پسته گریبانگیر درختان پسته می شود.

 

وی تصریح کرد: کشاورزان رفسنجان سمومی که برای مبارزه با این آفت ها تهیه می کنند 80 درصد این سموم را صرف مقابله با آفت پسیل می کنند و 20 درصد سموم جهت مبارزه با آفت های دیگر به کار می رود لذا توصیه به کشاورزان دارم که برای استفاده از سموم کشاورزی حتماً با کارشناسان گیاهپزشکی مستقر در جهاد کشاورزی مشورت کنند و راهنمایی بگیرند و یا می توانند زمانی که درختان باغ دچار آفت شدند برگ درخت را برای آزمایش به جهاد کشاورزی آورده و با نظر کارشناسان نوع سم را انتخاب، خریداری و در باغات منتشر کنند.

 

حاج عبداللهی با اشاره به اینکه 3 واحد تولید سم در رفسنجان وجود دارد؛ گفت: این واحد ها در میزان کم سم تولید می کنند و سموم مورد نیاز باغات شهرستان رفسنجان از مبادی ورودی کشور به طور قانونی وارد می شود معمولاً از کشورهای هندوستان، چین و کشورهای اروپایی سموم کشاورزی خریداری و به ایران وارد می شود و بخشی از آن ها در باغات رفسنجان منتشر می شود.

 

وی با اشاره به وجود 40 هزار بهره بردار پسته در رفسنجان تصریح کرد: همچنین کشاورزان در زمان انتشار سموم در باغات ضمن رعایت نکات ایمنی و زدن ماسک و پوشیدن دستکش قوطی های سم را پس از تخلیه در تانکر های سمپاشی به طور بهداشتی دفع کنند و از رهاسازی آن ها پرهیز کنند.

 

 

این مسئول خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری از باغات پسته شهرستان رفسنجان مشاهده می شود که قوطی های سم در سطح باغ و بدون رعایت موارد محیط زیستی رها شده اند لذا ضروری است که پس از مصرف سموم قوطی های خالی آن ها نباید به عنوان ظروف نگهداری مواد غذایی یا برای نگهداری غذای حیوانات استفاده شود .

 

 

وی ادامه داد: این قوطی ها نبايد به اطراف پرتاب شود چون ممکن است مورد استفاده قرار گيرد، بلکه باید سوراخ شوند تا افراد سودجو از آن‌ها استفاده مجدد نکنند و بعد آن ها را باید له کرد و در محل امنی نگهداری و يا در زيرخاک دفن کرد محل دفن ظروف خالی باید غیر قابل نفوذ بوده و از محل زندگی و مسیر رودخانه و مزارع دور باشد و حداقل در عمق 1.5 متری خاک دفن شوند.

 

 

حاج عبدالهی با توصیه به اینکه کارتن خالی سم را بايد با احتياط سوزاند تا مورد استفاده قرار نگيرد؛ اظهار کرد: کارتن قوطی های سموم کشاورزی نباید بازیافت شوند؛ متاسفانه بعضی از افراد اقدام به فروش قوطی های خالی به افرادی می کنند که دوره گرد این امر بسیار خطرناک است.

کد خبر 937856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha