برداشت پیله کرم ابریشم در جنوب کرمان از رشد ۲ برابری برخوردار است 

محمدرضا قاعدی فر گفت: با توجه به امکانات موجود و نوپا بودن این صنعت در منطقه، این میزان پرورش نوغان قابل قبول بوده و برداشت آن در مقایسه با سال گذشته از افزایش ۲ برابری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، «محمدرضا قاعدی فر» گفت: با توجه به امکانات موجود و نوپا بودن این صنعت در منطقه، این میزان پرورش نوغان قابل قبول بوده و برداشت آن در مقایسه با سال گذشته از افزایش ۲ برابری برخوردار است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: در بهار امسال 20 جعبه تخم نوغان بین بهره برداران راغب به فعالیت در این زمینه که عمدتا زنان سرپرست خانوار می ‏باشند، توزیع شد که در پایان دوره 45 روزه پرورش نوغان، از هرجعبه تخم نوغان به طور متوسط 8تا 10 کیلوگرم  پیله برداشت شده است.


وی اظهار کرد: امیدواریم با توسعه کشت نهالستان توت در منطقه و فراهم شدن زیر ساخت ‏های لازم در سال های آینده میانگین برداشت از هر جعبه افزایش یابد.

قاعدی فر خاطرنشان کرد: آموزش‏ بهره برداران، خرید تخم نوغان، توزیع نهال توت، تهیه تجهیزات مورد نیاز نوغانداری از جمله حمایت‏ های لازم از نوغانداران در سال جاری می باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: برگشت سرمایه در مدت زمان اندک، قابلیت  اجرای این فعالیت برای زنان روستایی، فعالیت جنبی کشاورزی و سودآور، امکان کشت نهال توت به عنوان غذای مورد نیاز لارو نوغان در حاشیه مزارع و باغات  را از مزایای حرفه می باشد.

وی تاکید کرد: با تکمیل و توسعه زیر ساخت ‏های مربوطه در آینده نزدیک شاهد رونق و درآمدزایی این حرفه  برای بسیاری از خانوارهای روستایی شده و سهم قابل توجهی از اشتغال این خانوارها به نوغانداری اختصاص می یابد.

 قاعدی فر در خاتمه تصریح کرد: هم اکنون استان های اصفهان و گیلان با دارا بودن صنایع فرآوری پیله ابریشم از مشتریان خرید پیله ابریشم بوده و در این زمینه دارای بازار مناسبی هستند.

کد خبر 938611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha