شهرداری مشهد در حال حاضر هیچ بدهی معوقی ندارد

کلائی گفت:در هنگام آغاز کار با حجم زیادی از بدهی های سنگین مواجه بودیم و اوراقی که بابت قطار شهری خریداری شده بود، بازپرداخت نشده بودند و حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی معوقه در شهرداری وجود داشت اما اکنون شهرداری مشهد هیچ بدهی معوقی ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد رضا کلائی» امروز(۲۵ خرداد) در چهارمین نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از ابتدای دوره خدمتم دو راهبرد اصلی را دنبال کردیم؛ اول اینکه ما در هنگام آغاز کار با حجم زیادی از بدهی های سنگین مواجه بودیم و اوراقی که بابت قطار شهری خریداری شده بود، بازپرداخت نشده بودند و حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی معوقه در شهرداری وجود داشت که سررسید همه آن ها عملاً از ابتدای سال ۹۸ شروع می شد، در واقع اگر در سال ۹۸ برای هر ماه ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشتیم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اقساط تعهدات قبلی هم داشتیم که به آن اضافه می شد و در کنار آن هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران نیز وجود داشت که خدا را شکر در این دوران ۸۳ دستگاه در استان همچون ظرفیت تبصره پنج، دانشگاه فردوسی و نیروی انتظامی ما کمک کردند و توانستیم تمام بدهی ها را تسویه کنیم.

 

شهردا مشهد با اشاره به اینکه در فرآیند پروژه های عمرانی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده است، اضافه کرد: اگر امروز پیمانکاری بگوید که به دلیل کمبود بودجه، بدهی معوقه دارد، بنده شخصا پاسخگو خواهم بود، این در حالی است که دوره ای در تاریخ فعالیت شهرداری مشهد نبوده که کمتر از ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار نباشد.

 

وی گفت: مجموعه پروژه هایی که تعریف کرده ایم یا تعریف خواهیم کرد، همگی تا پایان این دوره مدیریت شهری خاتمه پیدا می کند و پیش پرداخت پروژه های بلند مدت نیز پرداخت خواهد شد زیرا نمی خواهیم بدهی برای دوره های بعدی ایجاد شود و تمام پرداخت ها باید به روز باشد.

 

کلائی افزود: در حال حاضر با قرارگاه خاتم الانبیا(ص) چندین پروژه چند هزار میلیاردی اجرا شده است اما یک ریال در نقد و غیر نقد به آن ها بدهکار نیستیم. در حال حاضر در ان شرایط اقتصادی، حدود چهار هزار نفر در پروژه زیر زمینی قطاری شهری در حال فعالیت هستند و همگی این را می دانیم که اگر تاخیری در پرداختی آنان ایجاد شود، کار را متوقف خواهند کرد.

 

شهردار مشهد بیان کرد: یکی از تلاش های ما این است که هیچگونه باری بر دوش دوره بعدی نباشد و در این راستا امروز هیچگونه بدهی معوق در شهرداری مشهد وجود ندارد، نکته دوم این است که مجموعه پروژه های تعریف شده ما نباید ادامه دار باشد و تمامی پروژه ها باید تا آخر دوره کاری ما تمام شود اما از ابتدای سال ۹۹ پروژه های ادامه دار را تعریف کرده ایم و پیش پرداخت آن نیز پرداخت خواهد شد.

 

وی افزود: در روز ابتدایی فعالیتم با حضور در شورای اسلامی شهر مشهد به اعضای شورای شهر تعهد کردم تا یک سال آینده بیش از پنج هزار میلیارد تومان بدهی را تسویه کنیم که در همان زمان هم یکی از اعضای شورا گفتند که اگر تا سال آینده ۱۰ درصد از بدهی های قبلی تسویه شود، اتفاق بسیار بزرگی خواهد بود که خوشبختانه به فضل الهی و کمک همه دستگاه ها در استان تا عید همان سال بخش عمده ای از بدهی ها تسویه شد که این امر کمک بسیار زیادی به سبک شدن کار ما کرد.

 

کلائی در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر بیان کرد: این موضوع دارای سابقه طولانی است، واقعیت این است که سرعت رسیدن به اهداف آن کسی را راضی نکرده است و دارای ذی نفعان و فراز و نشیب های زیادی است اما چیزی که نیازمند آن هستیم، وجود هماهنگی میان عناصر مختلف تصمیم گیری است.

 

شهردار مشهد افزود: در حال حاضر این پروژه با مجموعه ای از چالش ها مواجه است؛ اول اینکه آیا تصمیم گیری در خصوص این پروژه با تهران است یا به نهاد های موجود در استان خراسان سپرده می شود، چالش دوم تامین منابع مالی طرح است و اینکه آیا برای تصمیمات اتخاذ شده منابع مالی تامین شده است یا خیر که در این راستا دو دیدگاه وجود دارد اول اینکه برخی صرفا ایده های خود را مطرح می کنند اما برای برخی دیگر تحقق طرح مهم است و چالش سوم نگاه به گذشته و آینده است، برخی معتقدند که که باید به گذشته نگاه کرد و مشکلات را ریشه یابی کرد اما برخی دیگر معتقدند که نگاه به گذشته سبب طولانی شدن کار می شود و باید گذشته را فراموش کرده و به آینده فکر کنیم.

 

وی ادامه داد:ما از روز اول یک راهبرد مشخص کرده ایم و باید آن را ادامه دهیم و آن این است که در تصمیمات کلان ذی نفعان زیادی وجود دارد و هیچ یک از نهاد ها به تنهایی نمی توانند اجرای کار را بر عهده بگیرد، ما می خواهیم بافت اطراف حرم کارگاه ساختمانی نباشد و به آماده سازی آن برای خدمت رسانی به زائران بپردازیم و کارخود را از ابتدا با این رویکرد آغاز کردیم و مجموع اقدامات ما تا کنون فارغ از بحث و جدل ها تنها اتفاقات رخ داده بوده است و چهار صورت جلسه میان وزیر راه و شهرسازی، استاندار و سایر مسئولین وجود داشته اما به ثمر ننشسته است.

 

کلائی در خصوص چالش ها و حقوق مکتسبه در این منطقه بیان کرد: در تعریف حقوق مکتسبه اختلاف نظرهایی وجود دارد و در حال حاضر ۲۹۰ پروژه در بافت پیرامون حرم درگیر حقوق مکتسبه هستند. شهردار مشهد بیان کرد: این هفته در شورای عالی شهرسازی شیوه نامه ای تصویب شده، انواع پروژه ها تقسیم بندی و دستورالعمل های لازم برای آن ها نوشته شده است که برخی از بندهای آن سبب موضع گیری پیمانکاران شده است.

 

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: من برای سرمایه گذاران، ظرفیت عظیم موجود در پیرامون حرم و نبود همبستگی بسیار ناراحت هستم، موقعیت ما در مشهد بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است، هفته گذشته در جلسه طرح توس گفتم که این طرح در دی ماه ۹۷ آماده شده اما در این یک سال و نیم تنها سه جلسه‌ برگزار شده است و آیا یک نفر از افراد حاضر در جلسه سه سال گذشته توس را دیده اند، باید برای توس به استان اختیار بدهند.

 

وی هزینه نگه داری شهر تا پایان سال ۹۶ روزی ۳ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این رقم به روزی ۱۱ میلیارد تومان رسیده است و به دلیل ویروس کرونا در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۲۰ درصد کاهش در آمد داشته ایم.

 

کلائی در خصوص بهای حمل و نقل عمومی گفت: هزینه ها از جمله سوخت، قطعات یدکی، اتوبوس و دستمزد افزایش پیدا کرده است. وی افزود: این در حالی است که دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی نمی‌دهد و ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم تا به شهروندان فشار نیاید.

 

شهردار مشهد با بیان این که در این بخش شهرداری برای مردم سهم حداقلی در نظر گرفته است، اظهار کرد: در نهایت باز هم قرار شده سازمان اتوبوسرانی بخشی از سهم شهروندان را پرداخت کند. کلائی اضافه کرد: با وجود هزینه چند برابری هر سفر تنها ۱۰۰تومان به کرایه بلیت اتوبوس افزوده شده است که اواسط هفته یا هفته آینده اعمال خواهد شد.

 

وی در خصوص فعالیت های پروژه قطار شهری مشهد نیز اظهار کرد: سال ۹۷ همزمان با ۹۰۰میلیارد تومان شهرداری تهران، شهرداری مشهد ۷۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطارشهری منتشر کرد، ما این ۷۰۰ میلیارد تومان را خرج کردیم و تمام آن وارد پروژه شد اما شهرداری تهران حتی نتوانسته آن را از بانک برداشت کند.

 

کلائی در خصوص میزان همکاری با گروه های اجتماعی و مدنی برای رسیدن به دستاوردهای مهم اجتماعی اظهار کرد: فرآیند جریان مشارکت، پیشبرد و گفت و گو مهم است اما فرآورده آن نیز اهمیت دارد زیرا سبب اخذ تصمیمات درست و ایجاد حس بهتر نسبت به موضوعات می شود.

 

شهردار مشهد تصریح کرد: از ساخت و سازهای شهری باید سهمی برای توسعه زیرساخت های شهری در اختیار شهرداری قرار گیرد، ۱۰ درصد از هزینه های تمام شده ساختمان سهم شهرداری است اما همچنان شهرداری این رقم را به خاطر مصلحت دریافت نمی کند.

 

وی افزود: از ابتدای سال میزان پروانه های جدید دریافت شده ۱۸ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، باید در این راستا به گونه ای عمل کنیم تا ساخت و ساز از رونق نیوفتد و سهم مدیریت شهری نیز دریافت شود که بالانس این امر کمی سخت است.

 

کلائی با بیان اینکه ما باید منابع مالی را از سایر نقاط کشور برای راه اندازی اشتغال به مشهد بیاوریم، گفت: ما پیگیر شکایت از مجموعه آبادگران هستیم، مدیران مجموعه با مدیریت استان در زمینه درخواست زمان صحبت کرده اند اما به هرحال شهرداری پیگیر موضوع آبادگران است و اولویت ما نیز پیگیری روند آن از طریق بازرسی است.

 

شهردار مشهد در برخورد ماموران سد معبر مشکل داریم اما وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده اما تا وضعیت خوب فاصله داریم. برای رفع این مشکل آموزش های بسیاری به ماموران سد معبر داده شده است و خیلی سعی کرده ایم رفتارها اصلاح شود اما هنوز این مشکل وجود دارد، با این حال باز هم وضعیت مشهد از سایر شهرها بهتر است.

 

وی با بیان این‌که برخی انتقاد می کنند که چرا شهرداری به برخی مسائل که وظیفه مستقیم ندارد ورود پیدا می کند، اظهار کرد: به این موضوع اعتقاد ندارم که نباید ورود پیدا کرد به عنوان نمونه در ابتدا شیوع کرونا شهرداری به بحث جمع آوری معتادان متجاهر ورود پیدا نکرد، هیچ دستگاهی پای کار نیامد و شهر پر شد از معتادان متجاهر که باز خودمان پای کار آمدیم و اقدام کردیم لذا در مجموع معتقدم بدون حضور و مشارکت سایر دستگاه ها و همچنین شهرداری در کنار آنها کاری در شهر انجام نمی شود.

 

کلائی در باره پرداخت نشدن حقوق کارگران توسط پیمانکاران نیز گفت: برای این که پیمانکاران حقوق کارگران را دیر پرداخت نکنند یا کم بدهند، شهرداری به صورت مستقیم حقوق کارگران را پرداخت می کند، در این میان ما به پرداخت مزایای کارگران نیز توجه داشته ایم و حتی جدا از مزایا، عید نوروز امسال به هر کارگر مبلغ یک میلیون تومان پاداش پرداخت شده است.

 

کد خبر 938864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha