صادرات ۸۳ هزار تن کالا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آفریقای جنوبی در سال ۹۸

رضایی از صادرات ۸۳ هزار تن کالا به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آفریقای جنوبی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: این میزان صادرات با راه‌اندازی بخش بازرگانی خارجی در شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «کمال رضایی» ظهر امروز (یکشنبه ۲۵ خرداد) در آیین بهره‌برداری از کارخانه تولیدی شرکت زعفران طلایی سرخ آریا، یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند که با حضور مدیرعامل این سازمان و فرماندار ویژه خرمشهر برگزار شد اظهار کرد: شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در سال ۹۸ و ۹۹ که امسال نیز توسط رهبر معظم انقلاب به‌نام سال جهش تولید نامگذاری شده، در چهار شرکت تولیدی به‌صورت مستقیم با تامین مواد اولیه تولید و تامین سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی خط تولید اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند افزود: در این چهار شرکت تولیدی میزان سرمایه‌گذاری انجام شده بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال است و در این کارخانه‌ای که امروز به بهره‌برداری رسید ۶۰ میلیارد ریال به‌صورت مستقیم سرمایه‌گذاری انجام شده است.

 

وی از بهره‌برداری از کارخانه‌های تولیدی سرمایه‌گذاری شده تا ۵ مهر ماه خبر داد و اضافه کرد: این کارخانه‌ها تا سالروز شکست حصر آبادان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسند و به‌صورت مستقیم اشتغال ۸۰ درصدی را در پی خواهند داشت.

 

رضایی با بیان اینکه بحث تولید، اشتغال و صادرات مواردی هستند که دل هر کسی را شاد می‌کند اذعان داشت: حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی و در سال جاری جهش تولید مباحثی هستند که پس از گذشت چند دهه از تاریخ انقلاب اسلامی می‌توانیم با افتخار در این‌باره صحبت کنیم.

 

وی به مقایسه آماری بحث تولید، درمان و خدمات نسبت به قبل از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: نگاه به این موضوع چه در حوزه خدماتی، چه حوزه درمانی و چه در حوزه تولیدی در کشور به‌صورت آماری و مقایسه آن با گذشته بسیار قابل تامل است؛ آمار جهانی که در این خصوص منتشر شده نشان‌دهنده آن بود که ۴۸ درصد مردم کشورمان در سال ۵۶ زیر خط فقر بودند، اما در سال ۷۶ دو دهه پس از انقلاب اسلامی این عدد را توانستیم به ۶.۷ درصد برسانیم.  

 

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه اکنون در بحث کشاورزی ۲ برابر گذشته در کشور تولیدات وجود دارد عنوان کرد: این در حالی است که قبلا مناطق روستایی از بیشترین جمعیت و ساکنین کشور برخوردار بودند.

 

وی خاطر نشان کرد: در حوزه بهداشت با توجه به آمار موجود به ازای هر یک‌هزار تولد، یک نفر فوتی داریم اما در سال ۵۶ به ازای هر تولد ۱۱۱ نفر فوتی داشتیم.

 

رضایی میزان واردات کالا را به ازای صادرات کالای غیرنفتی در سال ۹۸ یک سوم دوران قبل از انقلاب عنوان کرد و در بحث صادرات و واردات کالا در کشور بیان کرد: در سال ۵۶ واردات کالا به ازای صادرات کالای غیرنفتی ۲۳ برابر بوده اما در سال ۹۸ با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلات صادراتی میزان واردات کالا نسبت به صادرات کالای غیرنفتی یک سوم بوده که ۸۵ درصد این صادرات انجام شده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید بوده است.

 

وی حمایت از تولید را از وظایف اصلی و مهم شرکت‌های دولتی دانست و ابراز کرد: وظایفی را می‌توانیم در شرکت‌های دولتی بابت حمایت از تولید تعریف کنیم، وقتی یک مجموعه تولیدی را کالبد شکافی کنیم به فیزیک کارخانه می‌رسیم؛ فیزیکی که بحث خط تولید و خود کارخانه است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند اضافه کرد: در بحث فیزیک کارخانه معمولا سرمایه‌گذار با برآورد اولیه و نوسانات کمی که به آن داده می‌شود می‌تواند با موفقیت راه‌اندازی کند، اما بخش دوم سرمایه مورد نیاز و در گردش است که متاسفانه این بخش با توجه به نوسانات ارزی به شدت آسیب‌پذیر است.

 

وی تصریح کرد: کارخانه‌ای که با ظرفیت تولید هزار تن در ماه و سرمایه در گردش چهار میلیارد ریال فعالیت می‌کرد اما با ایجاد نوسانات ارز سرمایه در گردش مورد نیاز آن طی چند ماه به ۴۰ میلیارد ریال می‌رسد که باعث ایجاد مشکلات بعدی برای سرمایه‌گذار شده و خط تولید کارخانه متوقف می‌شود.

 

رضایی تاکید کرد: یکی از وظایف ما این است که از این‌گونه مجموعه‌ها حمایت کرده و در جهت کمک به تامین سرمایه درگردش مورد نیاز گام برداریم.

 

وی بازاریابی و فروش را از بخش‌های نهایی و مورد توجه شرکت‌های دولتی برشمرد و خاطر نشان کرد: در این بخش بحث صادرات و بازاریابی خارجی بسیار حایز اهمیت است، این بخش می‌تواند عمر یک صنعت را تضمین کند.

 

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با بیان اینکه مشکلات بسیاری در این حوزه وجود دارد عنوان کرد: مشکلاتی اعم از بسته بودن سیستم بانکی خارجی، عدم دسترسی به ال سی ها، عدم استفاده از لیزانز و افزایش هزینه کانتینری و بار، اما اگر صنعتگران این بخش را مدنظر قرار ندهند یقینا با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند بود.

 

وی از فعال‌سازی بخش بازرگانی خارجی به‌عنوان یکی از اقدامات مهم شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند خبر داد و ابراز کرد: توانستیم در این بخش ۸۳ هزار تن کالا در سال ۹۸ را به کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقای جنوبی صادر کنیم‌؛ مطمئنا در این مسیر نوسانات ارزی در کشور، تحریم‌ها و مشکلات مختلفی وجود دارد اما آینده روشنی را در پیش داشته و حتما نجاتگر صنعت ما خواهد بود.

 

رضایی در پایان یاد آور شد: در این مسیر با قدرت حرکت خواهیم کرد، دلسرد نخواهیم شد، هرگز هراسی به دل راه نمی‌دهیم و نگرانی نیز نداریم چرا که به عنایت الهی اعتقاد داریم.

 

کد خبر 938928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha