روایت معمار فلسطینی از مرمت مساجد قدس+تصاویر

ابوحسین، معمار ۷۷ ساله فلسطینی است که مساجد شهر قدیمی قدس را با جمع آوری کمک ها مردمی مرمت می کند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»، بعد از اشغال شهر قدس در سال 1967 میلادی، صهیونیست ها سعی کردند آثار عربی و اسلامی را تخریب کنند.

 

به همین دلیل برخی از ساکنان قدس از شهر خود آواره شدند و تعداد کمی مقاومت کردند.

 

در همین راستا، بخشی از مساجد شهر قدس تخریب شده که نیاز به بازسازی دارد و در این سال ها نیز به بازسازی این مساجد توجهی نشده است و برخی از این مساجد نیز سال ها نیز تعطیل شده و صدای اذان از آن به گوش نشیده نمی شود.

 

در همین راستا، پیرمرد فلسطینی اقدام به بازسازی مساجد شهر قدیمی قدس کرده است.

 

«محمد ابوالهوی»، مشهور به ابوحسین، پیرمرد 77 ساله فلسطینی است شش سال است که بازسازی مساجد شهر قدس را آغاز کرده است.

 

وی در سال 2014 میلادی مرمت مسجد «النمر» را در روستای «طور» واقع در شرق مسجدالاقصی آغاز کرد و تا سال 2019 میلادی 5 مسجد را در شهرک قدیمی قدس مرمت کرده است.

 

«انیسه ابوالهوی» (43 ساله) دختر وی ایده این کار را داد. وی تصمیم گرفت پدرش را پس از بازنشستگی به کاری مشغول کند تا صدقه جاریه ‌ای برایش باشد. به این ترتیب ابوحسین، مرمت مسجد النمر را آغاز کرد.

 

پس از آن شروع به مرمت مسجد «جورة الشمعة» در شهر بیت لحم کرد. پس از آن کار خود را بر روی مساجد بخش قدیمی شهر قدس که شامل ۴۳ مسجد است، متمرکز کرد.

 

انیسه در این باره گفت: من و پدرم از وضعیت مساجد که به دست نیروهای اشغالگر قدس تخریب شده است، رنج  می بریم  و برای همین تلاش داریم تا مساجد بازسازی شوند.

 

وی افزود: پدرم در ابتدا مسجد را می بیند و در حد توان خود نیازهای آن مسجد را برطرف کرده و سپس تصویری از آن را برایم می‌ فرستد و من آن را در شبکه‌ های اجتماعی منتشر می کنم و از افراد سرشناس فلسطینی برای مشارکت در بازسازی،‌ کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌ کنم.

 

وی تاکید کرد: پدرم با تجّار و افراد سرشناس قدس ارتباط برقرار کرده و پس از جمع‌ آوری کمک مالی، مجوز بازسازی مساجد را از اداره اوقاف اسلامی قدس دریافت می کند.

 

سپس کارگرانی را برای عملیات بازسازی مساجد استخدام و تحت نظارت کامل خود این اماکن را بازسازی می ‌کند.

 

وی تاکید کرد: پدرم مرحله به مرحله از مرمت مسجد تصویربرداری  کرده و برای کسانی که به نوسازی مساجد کمک کرده اند، عکس می فرستد تا آن ها را در جریان کار قرار دهد.

 

 

کد خبر 939284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha