افول آمریکا باید زمینه ساز تدوین افق جدید پیش روی جهان شود

حجت الاسلام کشوری با بیان این که افول آمریکا باید زمینه ساز تدوین افق جدید پیش روی جهان بشود، گفت: روابط انسانی بر پایه فقه البیان می‌ تواند به تبیین درست این مسأله کمک کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «علی کشوری» عصر امروز(دوشنبه 26 خرداد) در نشست «روابط انسانی و افول آمریکا» که برای تحلیل فقهی حوادث اخیر آمریکا در سالن نشست های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، با بیان این که باید مباحث نظام سازی اسلامی به صورت جدی دنبال شود، گفت: در غیر این صورت دچار چالش های زیادی در اثر ترجمه از فرهنگ غرب خواهیم شد و حوادث آمریکا برای کسانی که می‌ خواهند آینده جمهوری اسلامی و منطقه را بسازند، یک درس است.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی افزود: مخاطب جدی تر کردن این مباحث اول حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات و سایر کسانی است که می‌ دانیم به مسأله تمدن سازی و نظام سازی اهمیت می‌ دهند؛ البته مخاطب این حرف دیگران هم هستند و باید بدانیم که به عنوان مثال سازمان تبلیغات برای مسأله نظام سازی که آورده اصلی امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی بود، چه کرده است؟

 

وی در ادامه عنوان کرد: در غیر این صورت شبیه حوادث آمریکا در ایران تکرار می‌ شود، هرچند ضعیف شده آن در طول این چهل ساله دیده شده که نمونه آن مسائلی بود که در پی گران شدن بنزین پیش آمد یا مسائلی که در مشهد مقدس از ناحیه نظام سرمایه داری پیش آمد.

 

 

باید نگاه جهانی داشته باشیم

 

حجت الاسلام کشوری با اشاره به این که باید نگاه جهانی داشته باشیم و خطاب ما در این مباحث اندیشکده های آمریکایی و جریان های مظلوم آمریکا است، گفت: ولی بیم این را داریم که کشور خودمان در آینده از این سنخ حوادث را مکرر تجربه کند و راه نجات، دادن پیشنهادهای جایگزین است.

 

وی بیان داشت: اگر 20 سال پیش رهبر معظم انقلاب در حوزه علمیه قم، مسأله تحول را مطرح کرد و غایت آن مسأله نظام سازی بود، امروز این مسأله اوجب است؛ شما بدانید دولت توسعه گرای آمریکا موجب این گسست شده است و همین اندیشه می‌ تواند در ایران نیز موجب چالش است.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: آن چیزی که کمک می‌ کند ما مسأله نظام سازی را تسریع کنیم این است که به سرعت بین جریان های مدعی نظام سازی، یک جریان را انتخاب کنیم و کار را جلو ببریم و آن وقت می‌ توانیم در جلسات آینده راهبردهای نظام سازی در حوزه علمیه را مطرح کنیم.

 

راه بحث ما انتخاب نظام سرمایه داری و نظام غربی نیست

 

وی با بیان این که راه بحث انتخاب نظام سرمایه داری و نظام غربی نیست، گفت: راه این است که به داشته های خودمان از آیات و روایات شروع کنیم، چون برخی هنوز شرایط را درست درک نمی کنند و فکر می‌ کنند ما هنوز 400 سال وقت داریم در حالی که انقلاب اسلامی مرزهای بین المللی و جهانی پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام کشوری در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: برخی مباحث نظام سازی آن قدر کلی است که به درد اداره کردن یک دهات هم نمی خورد؛ بنابراین باید بحث را تا امتداد نظام سازی و مدل سازی دنبال کنیم و به تک جلسات اکتفا نکنیم و این وضع موجود ما را به سرمنزل مقصود در حوزه مطلوب نمی رساند یا اگر برساند مدت زمان زیادی طول می‌ کشد.

 

وی یادآور شد: در مورد تحلیل حوادث آمریکا سه سؤال مطرح می‌ کنیم و به تحلیل فقهی آن می‌ پردازیم؛ قبلا عرض کنیم که ما این بحث را طبق مباحثات خانه 2نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی مطرح می‌ کنیم وخلاصه آن بحث این است که ارزیابی ها از حوادث یا بر مبنای شاخص های قابل تفاهم و مشخص است و یا ارزیابی های رسانه ای و تبلیغاتی و به غرض خاص است.

 

 

بحث باید مبتنی بر شاخصه های درست باشد

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با تأکید بر این که ما بحث خود را بر اساس یک مجموعه از شاخصه ها حوادث آمریکا مطرح می‌ کنیم، ابراز داشت: بالای 20 روز از حادثه قتل جرج فلوید می‌ گذرد و عمده تحلیل هایی که می‌ شنویم مبتنی بر شاخصه های قابل دفاع نیست و اصولا برخی تحلیل ها، بیان اخبار به صورت پشت سرهم است و برخی از آنها شاخص قابل دفاعی ندارند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در الگوی پیشرفت اسلامی 100 مسأله طبق ابواب فقهی و اصولی تدوین شده و مبحث ما طبق یک خانه آن مطرح می‌ شود.

 

حجت الاسلام کشوری عنوان کرد: سؤال اول این است که حوادث اجتماعی را چگونه باید ارزیابی کرد؟ که این حادثه هرچیزی می‌ تواند باشد و بر اساس آن شاخصه هایی به دست می‌ آید؛ سؤال دوم این است که چند نوع از نظام شاخصه ها باید بر آن حادثه تطبیق شود؟ و سؤال سوم آن است که مبتنی بر بحث ما چه پیشنهادی برای کشور آمریکا داریم تا بتوانیم ایده اول انقلاب را پیاده کنیم؟

 

همه اختلالات به اختلال در روابط انسانی برمی گردد

 

وی با اشاره به سؤال و سرفصل اول خاطرنشان کرد: ما مجموعه شاخص هایی که با آن حوادث اجتماعی را ارزیابی می‌ کنیم، مسأله روابط انسانی در همه حوزه ها است؛ ما می‌ گوییم همیشه همه اختلالات به اختلال در روابط انسانی برمی گردد چون در همه حوزه ها، انسان ها حضور دارند.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان این که روابط انسانی 13 حوزه اصلی دارد، خاطرنشان کرد: روابط انسانی یک بخش روزمره دارد که همیشه شما با انسان های دیگر در ارتباط هستید و حتی در روایات آمده است که با گفتن کلمه «سلام»، رابطه خود را با دیگران تنظیم کند و غیر از این ها که قواعد عام هستند، 13 حوزه اختصاصی روابط انسانی دارند که قواعد عام در این حوزه های اصلی جریان دارند و اگر این 13 حوزه با چالش مواجه شود، با گسست همراه خواهد شد و از جمله آنها رابطه انسان با فقیر، با معلم، با امام، با یتیم، با ابن سبیل، با دوست، با میهمان و با دشمن است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: اگر شاخص درست انتخاب نشود، هرچه ارزیابی کنید صرفا بالا و پایین کردن اطلاعات حول یک مسأله غلط است؛ بنابراین وقتی یک قتلی در شمال کشور صورت می‌ گیرد باید دید چه گسست روابط اجتماعی منجر به چنین حادثه ای شده است تا بتوانید راهکار بدهید، بنابراین سؤال اصلی این نیست که آیا پدر رومینا را می‌ توان اعدام کرد یا خیر.

 

 

 

برخورد صرفا آماری با حوادث درست نیست

 

حجت الاسلام کشوری با اشاره به این که باید با یک شاخص خاص به ارزیابی حوادث بپردازیم، گفت: سؤال دوم این است که چطور باید چند نوع از این شاخصه ها را بر حوادث تطبیق کرد؟ خیلی وقت ها حالت مرسوم این است که تحلیل به صورت آماری صورت می‌ گیرد، مثلا می‌ گویند ترامپ در فاصله زمانی چند ماهه دو هزار دروغ گفته است؛ نوع ادبیات تحلیلی ما نباید صرفا همین نوع کمی و ریاضی باشد تا بتوانیم به نظام سازی برسیم.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان داشت: وقتی وارد عدد و آمار می‌ شویم سطح تفاهم بحث پایین می‌ آید و عیب دیگر بیان مبتنی بر کم آن است که دایره تخاطب هم کاهش پیدا می‌ کند، بنابراین هم عمق تفاهم و هم گستره تفاهم را کاهش می‌ دهد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در فقه البیان می‌ خوانیم که ما باید در حرف های خودمان غایت و هدف و افق جدید داشته باشیم و باید تناسب با فطرت هم داشته باشد ولی در صورت ابتلا به بیان کمی از این محروم می‌ شویم چون عدد و آمار لزوما با غایت و هدف و فطرت همراه نیست.

 

مجموع روایات در مورد آخرالزمان قابل تطبیق بر امروز آمریکا است

 

حجت الاسلام کشوری با بیان این که مجموع روایات در مورد آخرالزمان قابل تطبیق بر امروز آمریکا است، گفت: روایات باب ظهور داریم که دو خصوصیت دارد؛ یکی این که به همت انبیاء همه ادیان حتی ادیان غیر ابراهیمی دارای منجی هستند و در تحلیل حوادث آخرالزمان، قطب های اصلی درگیری هم بحث شده است که ایرانی ها و یمنی ها و محور دیگر عثمانی ها و ترک ها و قطب دیگر سفیانی ها هستند و قطب آخر پادشاهان رومی ها هستند که اهل بیت(ع) در مورد آنها حرف زده اند.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: وقتی با حوادث آمریکا برخورد می‌ کنیم باید بدانیم که اولا این حوادث ادامه دار است و در این فضا، هرکس از نظم موجود نا امید شده است باید دستگاه وزارت خارجه او را به حوزه مطلوبی از نظام روابط انسانی دعوت کند و روی این حرف ها می‌ توان تفاهم جهانی کرد.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی یادآور شد: وقتی به موضوعات روز غرب از جمله یهود و مسیح و وال استریت و امثال آن رجوع می‌ کنیم از دل آنها به افق جدیدی از طریق روایات آخر الزمان می‌ رسیم و جمهوری اسلامی از بین این مجموعه مسائل روی مسأله فلسطین دست گذاشته است که از مهمترین مسائل در حوزه فقه نفی سبیل است ولی ده ها مسائل دیگر در حوزه سیاست خارجه می‌ توان اضافه کرد.

 

 

افق جدید در روابط انسانی منجر به تغییر نظم در آمریکا خواهد شد

 

وی با تأکید بر این که این مسائل با افق جدید در روابط انسانی منجر به تغییر نظم در آمریکا خواهد شد، یادآور شد: ما حتی در حد یک برنامه تلویزیونی افق جدیدی ناظر به روابط انسانی آمریکا نداریم، بلکه یا تجمیع اطلاعات و آمار است یا تحلیل بر اساس شاخصه های توسعه گرایی است.

 

حجت الاسلام کشوری در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: وقتی شاخصه های 13 گانه را تطبیق کنیم به افق جدید می‌ رسیم که پشتوانه همه آنها فقه نفی سبیل است که در جمهوری اسلامی امکان آن وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: حال به سرفصل سوم می‌ رسیم که در این سرفصل باید پیشران های بهبود روابط انسانی معرفی کنیم که در این بین چند کار باید انجام بدهیم؛ نخست این که باید نظام شخصیت های جدیدی معرفی کنیم که نمونه آن حضرت حبقوق است که یهود را با چالش مواجه می‌ کند چون او از همراهان امام زمان(عج) بوده و مورد پذیرش یهودیان است.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان این که بعد از شخصیت ها، اماکن مهم باید معرفی شوند، یادآور شد: ما آن را در قالب منطقه های ظهور مطرح کرده ایم و سوم نظام مفاهیم بهبود روابط انسانی را نشان بدهیم و تأکید کنیم که نقشه راه ما، نظام توسعه نیست.

 

وی افزود: به نظرم باید از حوادث آمریکا استفاده کرد و یک افق جدیدی را برای آینده مطرح کرد و افول آمریکا به دلیل گسست روابط انسانی دیگر قله نیست و این مسأله باید مورداستفاده ما قرار بگیرد تا بتوانیم نظام جدیدی را پیش روی آینده جهان بر محور فقه قرار بدهیم.

 

گفتنی است، پایان بخش این نشست همراه با طرح سؤال از سوی حاضران و بیان جواب توسط کارشناس بحث بود.

 

کد خبر 939335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha