مسجدی که اقامه نماز را توصیه می کند

مسجد «سیاوشان» از مساجد تاریخی شیراز است که در بافت تاریخی شیراز قرار دارد و در یکی از کتیبه های سر در آن به اقامه نماز توصیه شده است.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

تعدد مساجد تاریخی در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، فرصتی بی نظیر در گردشگری مذهبی و تاریخی فراهم کرده است.

واقع شدن این مساجد که در بافت تاریخی شهر قرار دارند برای گردشگر فرصت بازدید از جاذبه های متعدد تاریخی و مذهبی دیگری را نیز فراهم می کند.

یکی از این مساجد تاریخی که در محله تاریخی و معروف «سنگ سیاه» شیراز قرار دارد، مسجد «سیاوشان» است، مسجدی که در بازارچه معروف «حاج زینل» با یک حیاط مرکزی، ویژگی های معماری خاص خود را دارد:

کتیبه های خاص

سر در مسجد «سیاوشان» با مقرنس کاری آجری و کاشیکاری، معماری ویژه ای را به تصویر کشیده و در شبستان تابستانی نیز شاهد به کار رفتن تزئینات ترکیبی آجر و کاشی هستیم.

بر سر در مسجد، 2 کتیبه به چشم می خورد که در یکی توصیه به اقامه نماز و مرمت مسجد و در دیگری به ساخت بنا، تعمیرات و الحاق های بعدی اشاره می شود.

 

یک محراب زیبا

اگر بخواهیم به یکی از زیبایی های مسجد «سیاوشان» شیراز اشاره کنیم به گفته «زهرا حسن زاده»، می توانیم از محراب زیبای کاشیکاری شده که شبستان جنوبی را زینت داده است، یاد کنیم:

یک راهنمای گردشگری فرهنگی و تاریخی با اشاره به عناصر تزئینی به کار رفته در این محراب، می گوید: در محراب واقع در شبستان جنوبی مسجد «سیاوشان»، شاهد استفاده از طرح های هندسی و گیاهی هستیم که کتیبه های آیات قرآنی را در بر گرفته اند.

«زهرا حسن زاده» ادامه می دهد: در این محراب، نام سازنده محراب،تاریخ ساخت و چند بیت شعر فارسی نیز به چشم می خورد و شاهد اجرای سبک کاشیکاری قاجاری هستیم.

وی اضافه می کند: موقعیت مکانی مسجد «سیاوشان»، نظر مطلوب بسیاری از گردشگران خارجی را جلب می کند به این دلیل که مجموعه ای از بناها در یک بافت تاریخی در کنار هم قرار گرفته اند.

حسن زاده تاکید می کند: قرار گرفتن بناهای مذهبی مختلف در محله «سنگ سیاه» شیراز، همچون مسجد، حسینیه، خانقاه، کلیسا، آتشکده و ... برای توریست، جذابیت خاصی دارد و از این محله به نام محله «مذهب ها» یاد می کنند.

وی با اشاره به اجرای تورهای گردشگری مذهبی و تاریخی در این گذر تاریخی شیراز، می گوید: برای بازدید از مسجد «سیاوشان»، گردشگران، ساعت ها بدون خستگی در کوچه و پس کوچه های شیراز و این محله قدم می زنند و از این همه تنوع و زیبایی مذهبی و تاریخی لذت می برند.

مسجد پویا

ویژگی خوب مسجد «سیاوشان» در حال حاضر، تداوم کاربری مذهبی آن است که البته با هدف اجرای امور فرهنگی برای برگزاری کلاس های تابستانی نسل جوان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است، این مسجد زیبا و پویا به ثبت ملی نیز رسیده و مامنی مناسب برای برگزاری تورهای مذهبی و تاریخی در بافت تاریخی شهر شیراز است.

 

گزارش: مریم شمالیان

کد خبر 939382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha