رهنمودهای راهگشای امام صادق (ع) برگ زرینی در تاریخ شیعه است 

حجت الاسلام حمید بامری گفت: رهنمودهای راهگشای امام صادق (ع) زینت بخش صفحات زندگی آن حضرت و برگ زرینی در تاریخ شیعه است.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تسلیت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام، گفت: رهنمودهای راهگشای امام صادق علیه السلام در زمینه های سلوك فردی و اجتماعی، معاشرت با دیگران، برخورد با نسل نو و جوانان، مسائل حقوقی، آداب ازدواج، موضع گیری در مقابل حكومت ها و سیاستمداران زمان، آموزه های علمی، تربیتی، پزشكی و ده ها موضوع دیگر، زینت بخش صفحات زندگی آن حضرت و برگ زرینی در تاریخ شیعه می باشد.

امام جمعه زهکلوت به برخی از ویژگی های مورد انتظار امام جعفر صادق علیه السلام از مومنان، اشاره کرد و افزود: استقامت و پایداری یکی از این ویژگی ها است و بدون تردید پشتكار و پایداری در راه هدف، از عوامل پیروزی و توفیق انسان به شمار می رود، كسانی در زندگی به خواسته ها و آرزوهای خود رسیده اند قطعا در راه دستیابی به آن تلاش و استقامت کرده اند.

وی بیان کرد: عظمت نفس و دوری از ذلت یکی دیگر از ویژگی های مومنان در کلام آن حضرت است، شخصیت هر كس در گرو عزت نفسش می باشد، انسان به عزت نفس و تكریم شخصیت از همه چیز حتی از آب و غذا بیشتر نیازمند است، چرا كه رنج گرسنگی و تشنگی برطرف می شود اما تحقیر شخصیت و آزردگی روح و روان به این سادگی رفع نمی‌شود و چه بسا كه تا آخر عمر انسان را آزار دهد.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: خداوند متعال انسان را عزیز آفریده و هیچگاه به او اجازه تحقیر دیگران و یا شخصیت خویش را نداده است و این سخن در مورد پیروان مكتب تشیع از اهمیت ویژهای برخوردار می باشد.

امام جمعه زهکلوت تاکید کرد: طبق رهنمود امام صادق علیه السالم شیعیان هیچگاه نباید خود را ذلیل كنند، بلكه باید از كارهای تحقیرآمیز و ذلت آور اجتناب کنند، آن حضرت شیعیان را از كسالت، تنبلی، دست درازی به سوی دیگران، طمع كاری، زیاده طلبی و سایر امور ذلت آور مبرا می داند.

وی زهد و ساده زیستی را یکی دیگر از ویژگی های مومنان برشمرد و افزود: از آنجا كه دلبستگی به دنیا و تعلقات آن مانع رسیدن به كمال حقیقی است، نیك مردان الهی همیشه زهد و قناعت را در متن برنامه خود دارند و ساده زیستی، بی پیرایگی و پرهیز از جلوه های دنیوی و دل نبستن به مظاهر دنیا و زرق و برق آن شاخص ترین ویژگی های آنها است.

حجت الاسلام بامری با اشاره به تلاش برای اصالح دیگران، اظهار کرد: از جمله ویژگی های مورد انتظار برای شیعیان راستین، هدایت و اصالح افراد منحرف به طریق صحیح می باشد، شیعیان نه تنها خود راه حقیقت را می پیمایند بلكه از اعماق جان خویش دوست دارند دیگران نیز اینچنین باشند.

امام جمعه زهکلوت ادامه داد: پیروان اهل بیت علیهم السلام تنها به دنبال نجات خویش نیستند بلكه شب و روز در اندیشه اصلاح و راهنمایی گمراهان به انواع انحرافات می‌باشند و با الهام از رهنمودهای پیشوای ششم و با بكارگیری شیوه های صحیح و پسندیده به اصلاح افراد می پردازند و با اخلاق نیك در جذب گنهكاران تلاش می كنند.

وی عنوان کرد: از مهمترین و بارزترین ویژگی های مورد انتظار برای شیعیان و مومنان، ۲ صفت امانتداری و راستگویی است، این خصائص آنچنان اهمیت دارد كه اساس نظم، انسجام و آرامش هر جامعه ای را می توان با تقویت، ترویج و پایه ریزی این ۲ خصلت در میان افراد جامعه، مشکلات را حل كرده و سعادت جوامع را تضمین کرد.

 

حجت الاسلام بامری بیان کرد: شیعه راستین را با عبادت و اطاعت های ظاهری نمی توان شناخت بلكه باید در عرصه امتحان، باید راستی و امانتداری او ثابت شود، چه بسا افرادی كه با انجام عبادت های سنگین، اعمال طولانی و ریایی، خود را مومن و پیرو اهل بیت علیهم السلام قلمداد می كنند، اما در مقام راستی و امانتداری نمی توانند از عهده آن برآمده و مغلوب شیطان می شوند.

امام جمعه زهکلوت با بیان این مطلب که یكی دیگر از ویژگی های شیعیان از منظر امام صادق علیه السلام پذیرش ولایت و رهبری امامان معصوم علیهم السلام به عنوان تداوم رسالت نبوی (ص) می باشد، تاکید کرد: شیعه حقیقی آنچنان به ولایت اهل بیت علیهم السلام دلبسته است كه شادی و حزن، خوشی و ناخوشی، لذائذ و شدائد زندگی را با ولایت و محبت ائمه اطهار علیهم السالم پیوند می زند و محبت اهل بیت علیهم السلام آنچنان در جان و دل وی رسوخ كرده كه تمام گفتار، رفتار و كردارش با ملاک ها و معیارهای اهل بیت علیهم السلام سنجیده می شود و آنها به عنوان حجت شرعی برای او هستند.

وی ابراز کرد: شهرت گریزی از سایر ویژگی های مومن در کلام آن حضرت است، مومن و شیعه واقعی بر این باور است كه كار و عمل انسان باید برای جلب رضایت حضرت حق باشد و به غیر از این عمل وی ارزش حقیقی ندارد، كسانی كه برای خوشایند دیگران و جلب رضایت آنها كه در مسیر حق نیستند  تلاش می كنند، كاری بیهوده انجام می دهند.

حجت الاسلام بامری افزود: اساسا خودپرستی با خداپرستی در تضاد است و از منظر امام صادق علیه السلام عملی كه برای خشنودی خداوند متعال نبوده و تنها برای ارضای نفس و یا خوشایند دیگران انجام می گیرد، نزد خداوند عالم هیچ ارزشی ندارد.

امام جمعه زهکلوت عنوان کرد: توسعه دادن به زندگی خانوادگی و خوش رفتاری با اعضای خانواده یكی دیگر از ویژگی های مورد انتظار برای مومن و شیعه كامل می باشد، پیرو حقیقی امام صادق علیه السلام هیچگاه نسبت به خانواده خود، تنگ نظر، سخت گیر و بدرفتار نیست.

وی اظهار کرد: شیعه واقعی تلاش می کند كه به نحو شایسته ای با همسر و فرزندان خود معاشرت کرده و در صورت امكان رفاه و امور معیشتی خانواده را گسترش دهد.

حجت الاسلام بامری با اشاره به رعایت ادب در معاشرت با دیگران، اضافه کرد: ادب و مواظبت بر فضائل اخلاقی از بزرگترین سرمایه های معنوی برای هر انسان محسوب می شود، انسان با رعایت آداب اخلاقی و اجتماعی جایگاه خود را در جامعه تحكیم بخشیده و دل ها را به سوی خود جذب می كند.

امام جمعه زهکلوت ادامه داد: تعاون و همیاری در بین پیروان اهل بیت علیهم السلام گذشته از این كه موجب نزدیكی دل ها و ایجاد انس و محبت می شود، از مهمترین عوامل اقتدار و تحكیم ارتباط در میان آنها نیز می باشد.

وی بیان کرد: شیعیان حقیقی با كنار گذاشتن اختلاف نظرها و سلیقه های مختلف و احترام به یکدیگر در پیشبرد و نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام نهایت سعی خود را می کنند.

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: آنها با دوری از هوای نفس و رد خواسته های شیطانی مخالفین مكتب متعالی تشیع، با یکدیگر مانوس شده و در راه ترویج معارف اسلامی و آموزه های اهل بیت علیهم السلام تلاش می كنند.

 

امام جمعه زهکلوت دوری از مجالس گناه را یکی دیگر از ویژگی های مومنان در کلام امام صادق علیه السلام برشمرد و گفت: یكی از عوامل تاثیر گذار در روح و روان انسان محیط اطرافش است، عوامل انحرافی از جمله محفل های آلوده و اجتماعات ضد ارزشی كه افراد گنهكار و فاسد آنها را می گردانند، تاثیرات فراوانی در افراد شركت كننده باقی می گذارد و آنها خواهی نخواهی همرنگ با اهل فسق، فجور و معصیت می‌شوند.

وی بیان کرد: امام صادق علیه السلام مومنین را از شركت در این محافل نهی كرده و آنها را از رفتن به چنین مكان هایی برحذر می دارد، مگر این كه برای تغییر وضعیت موجود باشد.

حجت الاسلام بامری در خاتمه تاکید کرد: فرصت های به دست آمده در زندگی كم است و سریعا از دست انسان خارج می شود، انسان موفق كسی است كه از فرصت به دست آمده گرچه كوتاه مدت باشد، برای رسیدن به هدف خویش بهره گیرد.

کد خبر 939729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha