برگزاری همایش ملی پدافند شیمیایی ۸ تیر/آیت الله جنتی: شعار مرگ بر آمریکا باید زنده نگه داشته شود

برگزاری همایش ملی پدافند شیمیایی ۸ تیر، آیت الله جنتی: شعار مرگ بر آمریکا باید زنده نگه داشته شود، طرح الحاق کرانه باختری تجاوز آشکار به حقوق فلسطینیان است، برگزایر نشست بررسی مجازات فرزندکشی در فقه و حقوق برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، برگزاری همایش ملی پدافند شیمیایی ۸ تیر، آیت الله جنتی: شعار مرگ بر آمریکا باید زنده نگه داشته شود، طرح الحاق کرانه باختری تجاوز آشکار به حقوق فلسطینیان است، برگزایر نشست بررسی مجازات فرزندکشی در فقه و حقوق از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه چهارم تیرماه است.

برگزاری نشست دبیر ستاد حقوق بشر با سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی در تهران

نشست سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای خارجی و همچنین هماهنگ کننده دفتر سازمان ملل در تهران با معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه صبح امروز (چهارشنبه) و در چهارمین روز از گرامیداشت هفته قوه قضائیه به میزبانی ستاد حقوق بشر در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد.

در این نشست آمادگی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در زمینه‌های حقوقی و قضایی از جمله در عرصه ارتقای شاخص‌های حقوق بشر اعلام از سوی علی باقری دبیر ستاد حقوق بشر اعلام شد.

 

شعار مرگ بر آمریکا باید زنده نگه داشته شود

جلسه امروز (چهارشنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۹) شورای نگهبان با حضور فقها و حقوقدانان و به ریاست آیت الله احمد جنتی برگزار شد. در ابتدای این جلسه آیت الله جنتی با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی(ره) و تبریک هفته قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه ملجاء و پناهگاه مردم در تحقق عدالت است و اگر بتواند در مبارزه با فساد، احیای حقوق عامه و نظارت بر اجرای صحیح قوانین، گام اساسی بردارد، تحول قضایی صورت گرفته و شاهد رضایت بیشتر مردم و رهبری خواهیم بود.

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن هفته حقوق بشر آمریکایی گفت: کارنامه دولت‌های مختلف آمریکا مملو از جنایت علیه بشریت است که نژاد، دین و ملیت نمی‌شناسد و نمونه‌های بارز آن در ویتنام، هیروشیما، فلسطین، یمن، عراق، افغانستان، سوریه و ... عیان است.

جنتی، دشمنی آمریکا با ملت ایران را تاریخچه‌ای ۷۰ ساله عنوان کرد و افزود: از کودتای ۱۳۳۲ تا ترور سردار سلیمانی شاهد موارد متعددی از دشمنی و نقض عهد دولت‌های آمریکایی بودیم که هدف آن فشار به ملت و تسلیم مردم ایران بوده است که به لطف خدا و هدایت رهبری و مقاومت ملت، در این هدف شکست خورده‌اند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی در آمریکا و دیگر نقاط جهان گفت: سیاه پوستان در آمریکا همیشه تحت فشار و ظلم بوده‌اند و این تبعیض و نژادپرستی اخیراً شدت بیشتری پیدا کرده به گونه‌ای که دیگر توسط مردم آمریکا و سراسر جهان غیرقابل تحمل شده و راهپیمایی‌های ضد حقوق بشر آمریکایی را به راه انداخته است.

 

همایش ملی پدافند شیمیایی ۸ تیر برگزار می‌شود

«همایش ملی پدافند شیمیایی و آئین تکریم فعالان این عرصه» به مناسبت گرامی‌داشت هشتم تیرماه «روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی» و با شعار «پدافند شیمیایی؛ آینده‌ای قدرتمند در امتداد گذشته‌ای پر افتخار» از سوی سازمان پدافند غیرعامل کشور و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) برگزار می‌شود. این همایش به‌شکل محدود و با رعایت شیوه‌نامه­‌های بهداشتی مربوط به شیوع ویروس کرونا در تهران برگزار خواهد شد و از طریق سامانه‌های ویدیو کنفرانس در مراکز مرتبط با مراکز و صنایع شیمیایی در سراسر کشور پخش خواهد شد.

قرارگاه پدافند شیمیایی کشور از سال ۱۳۹۵ به طور مستقل فعالیت خود را به عنوان یکی از قرارگاه­های عملیاتی سازمان پدافند غیرعامل کشور آغاز کرده است. از جمله اقدامات و دستاوردهای مهم این قرارگاه طی سال های اخیر را می توان به طور خلاصه در موارد ذیل جمع بندی کرد.

 

طرح الحاق کرانه باختری تجاوز آشکار به حقوق فلسطینیان است

کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری با صدور بیانیه‌ای طرح الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی را تجاوز آشکار به حقوق فلسطینیان عنوان کرد. در بیانیه این کمیته آمده است: اسرائیلی‌ها با اشغال فلسطین، زخمی ناسور بر پیکره جهان اسلام گذاشتند و تاکنون، تمام ملت‌های مسلمان جهان، از بابت اشغال فلسطین توسط اسرائیلی‌ها، در رنجند.

 

این بیانیه با اشاره به وعده بنیامین نتانیاهو برای پیگیری برنامه الحاق بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی خاطرنشان کرد: طرحی که در ابتدا دونالد ترامپ آن را در قالب «معامله قرن» مطرح کرد، طرحی کاملا صهیونیستی است که طبق آن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود و بخش‌های بسیار دیگری به اراضی اشغالی افزوده خواهد شد.

 

کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین عنوان کرد: رژیم صهیونیستی قصد دارد بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را که در جنگ ۱۹۶۷ میلادی به اشغال خود درآورده به قلمرو خاکی خود ضمیمه کند.  

 

طبق این بیانیه یکی از درخواست‌های حامیان سازش در مورد مسئله فلسطین عقب نشینی اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ است در حالی که طبق معامله قرن نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه ۳۰ درصد دیگر از کرانه باختری قرار است به سرزمین‌های اشغالی ملحق شود.  بر این اساس کرانه باختری، مرزی با رود اردن و بحر المیت نخواهد داشت. تنها راه ارتباطی کرانه باختری با دنیای بیرون دو پلی است که آن را به اردن متصل می‌کند و از مناطق اشغالی خواهد گذشت.

 

نشست بررسی مجازات فرزندکشی در فقه و حقوق برگزار شد

حجت الاسلام «محمدامین کیخای فرزانه» در نشست تخصصی مجازات فرزندکشی در فقه اسلامی و حقوق ایران که با حضور حقوقدانان، اساتید دانشگاه و قضات دادگستری برگزار شد، اظهار کرد: چند نظریه در مباحث فقه اسلامی در خصوص فرزندکشی و قصاص پدر مطرح است که عبارتند از امکان سنجی کشتن پدر از باب حد افساد فی‌الارض، امکان سنجی کشتن پدر از باب قصاص، امکان سنجی کشتن پدر از باب تعزیر و امکان سنجی افزایش تعزیر.

مدیر گروه مطالعات قضای اسلامی با بیان اینکه تقریبا در فقه امامیه اجماع مدرک وجود دارد که پدر از قصاص معاف شود، گفت: مرحوم صاحب جواهر در این خصوص ادعای وجود اجماع مدرکی و محصل در این خصوص را دارد و قایل به آن است که پدر از قصاص معاف خواهد شد در صورت کشتن فرزند خود و این مهم از ادله روایی مستند و محکمی که ادله عمومی قصاص را تخصیص می زند من جمله آیه شریفه ۱۷۸ سوره مبارکه بقره استنباط می شود.

 برخی اساتید بحث حد افساد فی الارض را در این راستا مطرح می‌کنند که ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲  در رابطه با افساد فی الارض و مجازات آن مقرر داشته است که هرکس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها شود به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌شود.

وی بیان کرد: هرگاه دادگاه از مجموع ادله و شواهد قصد اخلال گسترده در نظم عمومی، ایجاد ناامنی، ایراد خسارت عمده و یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع یا علم به مؤثر بودن اقدامات انجام شده را احراز نکند و جرم ارتکابی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد، با توجه به میزان نتایج زیانبار جرم، مرتکب به حبس تعزیری درجه پنج یا شش محکوم می‌شود.

 

بین کالای قاچاق در انبار و مغازه تفاوت قائل نیستیم

«محمدعلی اسفنانی» در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره اینکه برخورد با قاچاق کالا در چه شرایطی است با ابراز امیدواری از تلاش هایی که در حال انجام است درباره برخورد با قاچاق کالا، گفت: این صحبت که اگر سراغ انبارهای اصلی و نقاطی که قاچاق کلان انجام می شود برویم بهتر می توان نظارت کرد، حرف درستی است اما این به معنای این نیست که فقط قاچاق آنجاست و در مغازه قاچاق نیست.

مدیرکل تعزیرات شهر تهران افزود: در برخورد با قاچاق کالا و انجام وظایف‌مان فصل الخطاب قانون است و به آن عمل می کنیم. (اشاره به اینکه تفاوتی نمی کند به سراغ مغازه داران برویم یا اینکه با قاچاق های کلان مقابله کنیم.)

اسفنانی با بیان اینکه محل بارانداز برخی قاچاقچیان با محل وارد شدن آن به کشور ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد، از کشف یک محموله قاچاق لوازم خانگی طی چند وقت اخیر خبر داد و گفت: تفاوتی میان کالای قاچاق موجود در انبار با کالای قاچاق موجود در مغازه ها به لحاظ قانونی نیست. اما اینکه به جای معلول به علت بپردازیم این موضوع سرلوحه کارمان بوده است.

وی ادامه داد: در استان تهران که حیطه کاری‌ام است این موضوع را مطرح کردم که چطور ممکن است کالای قاچاقی ۱۰۰۰ کیلومتر طی کند و به تهران برسد و ما بگردیم و آن را در انباری پیدا کنیم یا برحسب اتفاق در مغازه ها پیدا کنیم./

 

کد خبر 940027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha