عدم درمان بیماری های روانشناختی کودکان عوارض جدی به دنبال دارد

متخصص اعصاب و روان و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان به والدین گفت: برخی بیماری های کودکان با دارو رفع می شود اما عدم درمان بیماری های روانشناختی کودکان عوارض جدی به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان مصطفی یزدانی پنجشنبه شب ( 29 خرداد) در برنامه " مطب در خانه " به سوالات کاربران پاسخ داد.

 

 

متخصص اعصاب و روان و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پاسخ به سوال شخصی که در مورد پسر 17 ساله اش که درس خوان است امّا در موقع امتحانات با استرس و یخ شدن دست و پا مواجه است ضمن اینکه نگران کنکور او هستند؛ پاسخ داد: اگر استرس به حدی است که امتحانات فرد را دچار اختلال و افت تحصیلی می کند، باید حتماً به روانپزشک مراجعه کند تا با درمان دارویی و درمان رفتاری موضوع حل شود.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پسر 17 ساله ای دارم که با کسی دوست نمی شود اصلاً از خانه بیرون نمی رود حتّی در مدرسه هم دوستی ندارد فقط با پدرش بیرون می رود؛ گفت: اگر اخیراً با کسی بیرون نمی رود و دوستی ندارد باید از نظر اختلالات رفتاری و اجتماعی از جمله افسردگی بررسی شود و اگر از قبل بوده، ممکن است اختلالات طیف اوتیسم را داشته باشد که باید بررسی شود.

 

 

فردی پرسید پسری 13 ساله دارم به شدّت درونگرا و خجالتی است و ارتباط با جمع برای وی سخت است و به من وابسته است، شب ها کنار من می خوابد چکار باید انجام دهم که وابستگی او به من کم شود و در جمع راحت تر بتواند ارتباط برقرار کند؟ دکتر یزدانی پاسخ داد: باید بررسی شود بیشتر اضطراب جدایی برای اینگونه موارد مطرح است لذا به روانشناس کودک و نوجوان مراجعه شود تا درمان دارویی و درمان شناختی رفتاری آغاز شود.

 

 

متخصص اعصاب و روان در پاسخ به شخصی که پرسید برای پسر 19 ساله ام دارو های آسنترا 100، ولبان 500، پرانول 20 و استراموکس 40 تجویز کردید شغل او طوری است که شب ها بیدار است این داروها را یک بار آخر شب به او می دهم آیا مشکلی پیش نمی آید ضمن اینکه تعریق زیاد دارد نمی دانم مربوط به وضعیت غدد و داخلی بدن او است چک نکردم لطفا راهنمایی کنید؛ تصریح کرد: می توانید تمام داروها را در یک دوز بخورانید مشکلی پیش نمی آید امّا بهتر است در دو دوز بدهید؛ در مورد وضعیت غدد هم باید بیشتر بررسی شود.

 

 

 

شخصی که پسری 8 ساله دارد که از لحاظ درسی و هوشی بسیار خوب است و پرسید 3 سالی است که با یک قسمت از بدنش بازی می کند مدّتی مدام دستش را تکان می داد که به سختی فراموش کرد امّا دوباره با موهایش بازی می کرد و در حال حاضر هم مدام با دست گوش خود را تکان می دهد آیا مشکلی وجود دارد و به روانشناس مراجعه کنیم؟ که دکتر یزدانی پاسخ داد: باید از نزدیک دید و بیشتر بررسی شود امّا با توجه به توضیحاتی که دادید مبتلا به تیک حرکتی است و معمولاً خفیف یا گاهی شدیدتر می شود که باید به روان پزشک کودک مراجعه و بیشتر بررسی شود و درمان های دارویی و غیردارویی دارد.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید بر اثر استرس 10 کیلوگرم وزن کم کردم مشکل گوارشی و سندروم روده هم دارم که با استرس بدتر شده و باعث می شود با کمی فعالیت احساس می کنم نای من به هم چسبیده و نفس تنگی و سرگیجه می شوم آیا این علائم ناشی از اضطراب و اعصاب است؟ گفت: این علائم می تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد باید با مراجعه به روانپزشک شرح حال بیشتر بدهید و درمان دارویی را آغاز کنید.

 

 

یزدانی در پاسخ به شخصی که پرسید فرزند یک سال و 2 ماهه ای دارم که دست بزن دارد و بچه های دیگر را گاز می گیرد و خیلی به من وابسته است برای ترک این عادات چه پیشنهادی دارید؟ گفت: اگر این رفتارها  شدید شده و ممکن است به بقیه آسیب برساند  باید حتماً مداخله جدی صورت بگیرد و درمان دارویی هم موثر است ضمن اینکه شما والدین هم باید در کارگاه های مهارت فرزند پروری شرکت کنید و در مورد پاسخ دادن به عکس العمل فرزندتان آموزش هایی کسب کنید، همچنین کتاب فرزند پروری دکتر عرب پور انتشارات قطره هم وجود دارد که می توانید تهیه و مطالعه  کنید که کمک کننده است.

 

 

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پاسخ به مادری که پرسید فرزند 9 ساله من مرتب ناخن می جود که با تذکر دادن مدّت کوتاهی بی خیال می شود امّا دوباره شروع می کند لطفاً راهنمایی کنید؛ گفت: با توجه به جویدن ناخن، اختلالات اضطرابی مطرح است که باید حتماً مراجعه کنید  و بر اساس نوع اختلال اضطرابی درمان دارویی و شناخت رفتاری برای او انجام شود.

 

 

 

فردی پرسید خواهری دارم که از زمان بچگی ذهن او به اندازه یک دختر 4 ساله عقب مانده است الان 53 سال دارد مدام صحبت می کند و عصبی می شود می ترسم که او را برای انجام سی تی اسکن ببرم آیا راهی وجود دارد که او را آرام کنم و از صحبت کردن زیاد او بکاهد؟ که دکتر یزدانی پاسخ داد: با توجه به علائم پر حرفی باید از نظر اختلالات دوقطبی بررسی شود ابتدا باید به روانپزشک مراجعه کنید شاید نیاز به سی تی اسکن از مغز نباشد  و بررسی شود و تحت درمان های دارویی قرار گیرد.

 

 

دکتر یزدانی در پاسخ به شخصی که پرسید کودک هفت ساله من 2 سال است که پرخاشگر شده، زود عصبانی می شود، زودرنج است، امسال با رفتن به مدرسه امّا چیزی یاد نگرفت، وقتی اعصابش خورد می شود وسایل خانه را پرت می کند به تازگی 2 بسته قرص ریتالین به او دادم مفید نبوده چه نوع دارویی برای او تجویز می کنید که بی خطر و موثر باشد؟ گفت: علائم او بیش فعالی است و بهتر است ریتالین به او بدهید،  این دارو هیچ تأثیری بر روی مغز ندارد بنابراین بهتر است این دارو طبق دستور پزشک مصرف شود، در مورد لجبازی هم خیلی بچه ها اختلالات نافرمانی هم دارند که این هم درمان دارویی خاص خود را دارد برخی رفتارهای فرزندان را باید نادیده گرفت برای برخی هم درمان باید پیامدی باشد و تهدید شوند لذا بهتر است هر ماه به پزشک برای درمان قطعی مراجعه کنید.

 

 

وی در پاسخ به شخصی که پرسید فرزند 5 ساله من حدود یک ماه پیش به دلیل گیر افتادن در حمام و قفل شدن درب حمام ترسیده شده است و گریه می کند به من خیلی وابسته شده کمی هم پرخاشگر، لذا چه راهنمایی دارید؟ تصریح کرد: با توجه به استرس و گیر افتادن در حمام دچار اختلال استرس و اضطرابی شده است با گذشت یک ماه و اینکه هنوز علائم وجود دارد باید به پزشک مراجعه و درمان دارویی  و درمان شناخت رفتاری برای او شروع شود.

 

 

دکتر یزدانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دختر 12 ساله ای دارم به شدت از همه چیز از جمله فیلم های ترسناک، حشرات، تاریکی و ... می ترسد لطفاً راهنمایی کنید؛ گفت: فرزند شما دچار اختلالات اضطرابی است چون کابوس های  شبانه هم دارد لذا باید کنترلی  بر روی فیلم هایی که می بیند داشته باشید و از پخش آن ها اجتناب شود، اگر شدًت علائم بیشتر شود به درمان دارویی نیاز دارد.

 

 

وی به والدین توصیه کرد: با توجه به اینکه یک سری بیماری ها در  اطفال  انگ خاصی در سطح جامعه دارد خیلی از والدین در این مواقع کوتاهی می کنند یا علائم  بیماری را نمی شناسند  یا دردرمان فرزندشان سهل انگاری می کنند  و یا می گویند دارو برای فرزندمان عارضه دارد لذا اگراختلال روان شناختی در کودک درمان نشود چه بسا در آینده  ممکن است مزمن شود و ریسک بقیه اختلالات روانپزشکی را بیشتر کند.

 

 

 

دکتر یزدانی ادامه داد: توصیه می کنم حتماً در این زمینه سعی کنید با روانپزشک در ارتباط باشید و مشورت بگیرید و به حرف های دیگران توجه نکنید چون خیلی از بیماری های روان شناختی فرزندان اگر درمان نشود عوارض جدی به دنبال خواهد داشت و در آینده ممکن است کنترل  فرزندان با مشکل مواجه باشد همچنین درمان نکردن بچه ها باعث عذاب وجدان والدین هم در آینده می شود لذا هیچ وقت فکر نکنید اگر به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید اثرات دارویی بر مغز و رشد فرزند پدیدار خواهد شد؛ برخی بیماری های کودکان حتماً با دارو رفع می شود و در این زمینه از متخصصین روانپزشکی کمک بگیرید.

کد خبر 940172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha