ساروی ها به استقبال از کاروان‌های «زیر سایه خورشید» می روند

حسینی نژاد بابیان اینکه به مناسبت دهه کرامت آئین استقبال از کاروان زیر سایه خورشید خادمان امام رضا (ع) از فرودگاه دشت ناز ساری برگزار می‌شود، گفت: امسال برنامه‌ها با توجه به اهمیت حفظ سلامت مردم با محدودیت‌های خاص و رعایت بهداشت اجرایی می‌شوند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ در آستانه دهه کرامت ایام منتسب به حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)، حضرت احمد بن موسی (علیه‌السلام) و امام رضا (علیه‌السلام) قرار داریم و دل هر دلداده ای به مکتب ائمه اطهار(علیهم السلام) به ویژه ضامن آهو حضرت رضا(علیه السلام) برای حضور در صحن و سرای امام هشتم و خواهر و برادر گرامی آن حضرت می تپد اما چه کنیم کرونا حضور دارد و باید از سفرهای غیر ضرور و حضور در دورهمی ها و اماکن پرتردد صرف نظر کنیم. فرصت را غنیمت شماردیم و به سراغ «سید عباس حسینی نژاد ساروی»دبیر کانون خدمت رضوی شهرستان ساری رفتیم تا در گفتگویی از حال و هوای خادمیاران رضوی مرکز مازندران برای برگزاری جشن های دهه کرامت برای ما سخن بگوید که با هم می خوانیم؛


 *لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید؟ 

 «سید عباس حسینی نژاد ساروی» خادم کوچک علی بن موسی‌الرضا (ع) و  دبیر کانون خدمت رضوی شهرستان ساری هستم.

 

*بفرمایید در کدام شهرستان و با چه تعداد خادمیار فعالیت می‌کنید؟ 

در خدمت خادمیاران و محبان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در شهرستان ساری هستم. تا به امروز به فضل پروردگار سبحان و باهمت دوستان توانستیم تعداد 3 هزار و 436 نفر خادمیار را در سامانه خادمیاری آستان قدس رضوی سازمان‌دهی کرده و در صدد فعال نمودن آنان براییم.

 

*عمده فعالیت های حوزه خادمیاری را بفرمایید؟

 نظر به  منویات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) مندرج در منشور خدمت در ابلاغ به تولیت سابق آستان قدس رضوی ، حضرت آیت‌الله رئیسی (دامت توفیقاته) و حکم مأموریت معظم له به تولیت فعلی این آستان کریم  حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی (حفظه الله) محور فعالیت‌های دفتر بر اساس اصل محرومیت‌زدایی در تمام ابعاد و شئون و کشف استعدادهای بالقوه ایران اسلامی و شکوفا نمودن آنان باروحیه‌ای جهادی بوده است.

 

*تاکنون چه اقداماتی  در حوزه محل خدمت خود انجام دادید و سهم مشارکت خادمیاران آن شهرستان را در محرومیت‌زدایی بفرمایید؟

اقدامات انجام‌شده به جهت آن‌که بتواند پاسخگو نیاز محرومین و اقشار کمتر برخوردار و آسیب‌پذیر جامعه و محیط پیرامونی ما در شهرستان باشد شامل کادر سازی مناسب و متناسب با نیازها جهت پیگیری و انجام امور محرومین و ایضاً تجمیع ظرفیت‌های موجود در سطح  شهرستان، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی جهت به‌کارگیری خادمیاران متخصص در کانون تخصصی، تعیین اولویت‌های کاری در قالب تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در راستای نیازسنجی و امکان‌سنجی فعالیت‌های پیش رو کانون خرمت رضوی ساری، تهیه نقشه جامع نیازمندی‌های شهر مشتمل بر نیازهای اقتصادی، فرهنگی و... با استفاده از توان آماری کانون‌های 51 گانه محلی ، اجرای طرح‌های ابداعی همانند پیگیری مشکلات معیشتی اقشاری که در پیش آمد کرونا ضربه‌های زیانبار اقتصادی را متحمل شده بودند بر پایه طرح‌های اقتصاد مقاومتی و تغییر کاربری بنگاه‌های کوچک اقتصادی در ایام کرونا، برگزاری اردوهای جهادی به همراه اعزام تیم‌های پزشکی به روستاها، بازسازی و ساخت منازل مسکونی آسیب‌دیده از سیل سال گذشته با حمایت مالی خادمیاران، تکمیل پرونده وام ازدواج 44 زوج جوان، نام‌نویسی و تکمیل پرونده 1000 نفر از محرومین جهت تحت پوشش قرارگرفتن بیمه تکمیلی می‌شود.

 

*اگر تاکنون برنامه ابتکاری در حوزه خادمیاری داشتید لطفاً شرح دهید:

همان‌طور که پیش‌تر در برنامه مدون سال ارائه شد دفتر شهرستان ساری برای اولین بار در سطح کشور اقدام به ایجاد آموزشگاه علمی برای رفع نیازهای علمی دانش آموزان محروم شهر کرده است. طرح این آموزشگاه در حال بررسی و پیگیری قانونی جهت اخذ مجوزهای لازم است.

 

همچنین شورای فرهنگی دفتر کانون خدمت رضوی ساری نیز جهت توانمندسازی بیشتر اعضا مبادرت به برگزاری جشنواره کتاب با موضوع سیره زندگی حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله علیها) نمود که طی آن امتیازاتی به خادمیاران اعطا شد.

 

*در بحث کرونا چه اقداماتی توسط خادمیاران انجام گردید؟

با عنایت به ابتکار هوشمندانه دفتر کانون خدمت رضوی ساری و در راستای ایفای وظایف خدمتی، خادمیاران شهرستان موفق شدند جهت کمک به کادر درمان کشور و بهبود بیماران کرونایی اقداماتی نظیر مشارکت در تهیه و تولید 400 هزار ماسک بهداشتی جهت تأمین مصارف گروه‌های هدف، مشارکت در تهیه و تولید 6 هزار لباس یکسره  جهت استفاده کادر درمان، تهیه و توزیع 30 هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده جهت گندزدایی محیط شهرستان ساری، ارائه مشاوره به خانواده‌های درگیر با کرونا توسط کارگروه روانشناسی کانون سلامت و کانون خانواده در راستای ارتقا سلامت روحی و امیدبخشی، تهیه و تولید سبد بهداشتی ویژه بیماری کرونا و توزیع آن در مناطق کمتر برخوردار شهر ساری، تهیه 650 پرس غذای تبرک رضوی به  ارزش ریالی 60 میلیون ریال و توزیع آن در بیمارستان امام خمینی (رحمت‌الله علیه) و... در کارنامه خدمتی خود ثبت نمایند.

 

*برای ماه رمضان و دستگیری از نیازمندان با توجه به عدم برپایی مراسم افطاری برای نیازمندان چه کردید؟

با توجه به وضعیت پیش‌آمده در سال جاری و محرومیت از سفره‌های بابرکت افطار در ماه مهمانی خدا، خادمیاران رضوی ساری با جایگزینی برنامه‌هایی همانند ذبح 70 رأس گوسفند هم‌زمان با نیمه ماه رمضان و میلاد کریم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و توزیع آن در کانون‌های محلی جهت تحویل به محرومین و اهدای 30 کارت هدیه 1 میلیون ریالی به بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص درصدد رفع محرومیت برآمدند.

 

*در بحث رزمایش مؤمنانه و طرح مواسات و سفره مهربانی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (دامت برکاته) چه اقداماتی انجام دادید؟

در راستای لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و در جهت حفظ و اشاعه سیره ائمه اطهار (علیهم‌السلام) برای اطعام ایتام و نیازمندان، خادمیاران ولایی شهرستان ساری با همکاری کانون خدمت رضوی این شهرستان و مشارکت خیرین شهرستانی و اعضای  شبکه بزرگ خادمیاران محلی تعداد 2 هزار و 300 سبد کالا به ارزش هر سبد 2 میلیون ریال تهیه کردند و در اختیار نیازمندان قراردادند.

 

*در دهه کرامت چه برنامه‌هایی دارید؟

تهیه تقویم کاری دهه کرامت ایام منتسب به حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)، حضرت احمد بن موسی (علیه‌السلام) و امام رضا (علیه‌السلام) با توجه به شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی در پی شیوع کرونا تهیه هدایا و تبرکات رضوی جهت توزیع بین نیازمندان، کادر درمانی، بیماران، خانواده‌های شهدا و متوفیان کرونایی و گروه‌های جهادی در دستور کار قرار دارد.

 

با تشکیل جلسه هماهنگی نهایی با تشکل جوانان رضوی و کارگروه زیر سایه خورشید زمینه استقبال از کاروان‌های خدام رضوی هم‌زمان با دهه کرامت موردتوجه است.

 

خادمیاران رضوی ساری پیگیر استفاده از فضای مجازی برای برگزاری جشن‌های باشکوه متناسب با دهه کرامت هستند.

 

تبیین ابعاد شخصیت حضرت امام رضا (علیه‌السلام) از مهم‌ترین اهداف سفر خدام حرم امام رضا (علیه‌السلام) در دهه کرامت به شهرهای کشور است؛ و امسال با توجه به شیوع کرونا برنامه‌های این کاروان‌ها با محدودیت‌ها و تقریباً بدون تجمع مردمی برگزار می‌شود.

 

همچنین در مراسم‌های امسال پرچم گردانی ممنوع بوده و استقبال از کاروان فقط در صورت رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مجاز خواهد بود.

کد خبر 940543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha