استان قم رتبه چهارم از نظر پیشگیری از جرایم در کشور است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم با بیان این که استان قم رتبه چهارم از نظر پیشگیری از جرایم در کشور است، گفت: ما تا کنون ۱۴۹ برنامه پیشگیرانه عملیاتی در قم اجرا کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «مجید یزدی» در نشست خبری که امروز (یکشنبه ۱تیر) به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه در سالن نشست های دادگستری کل استان قم برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته قوه قضاییه اظهار داشت: جا دارد در این روز یاد و خاطره شهید بزرگوار آیت الله دکتر بهشتی را گرامی بداریم، کسی که در تعبیر امام راحل به عنوان یک امت یاد شده بود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات این معاونت افزود: در ابتدای هر سال چندین کد برنامه برای ما تعریف می‌شود که باید هر ماه در نرم افزار مخصوصی که تعبیه شده، گزارش عملی پیشرفت کار را ارائه کنیم.

 

وی در ادامه با تأکید بر این که اقدامات پیشگیرانه باید خروجی معلومی داشته باشد، عنوان کرد: ما در ابتدای سال گذشته 36 کد برنامه داشتیم و تلاش کردیم که این موارد را به صورت تک به تک رسیدگی کرده و گزارش کار را نیز ارائه کنیم؛ ابتدایی که بنده آمده بودم استان قم در بین 31 استان از نظر پیشگیری دقیقا در رتبه آخر بود ولی امروز به رتبه چهارم رسیده ایم.

 

حجت الاسلام یزدی با اشاره به جزیره ای عمل نکردن و لزوم تعامل با دیگر نهادها برای رسیدن به نتیجه مطلوب خاطرنشان ساخت: ما در کتابچه ای که تألیف کرده ایم تنها سرفصل کارهای انجام شده را آورده ایم که به 149 عنوان می رسد که از جمله آنها می‌توان به استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد اشاره کرد.

 

وی بیان داشت: در این تشکل ها با آموزش 350 روحانی تلاش کرده ایم تا بین خانواده هایی که اختلاف وجود دارد، صلح و سازش را برقرار کنیم و همچنین از استان قم 1000 نفر در سامانه سجام به عنوان دیده بان حقوق بشر برای گزارش اشکالات ثبت نام کرده اند که این خود یک آمار خوبی محسوب می‌شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای 172 مرکز آموزش و پرورش برای هشدار نسبت به آسیب های اجتماعی، برگزاری کارگاه هایی برای مدیران استان، استفاده از ظرفیت بسیج برای مقابله با آسیب های مواد مخدر و همچنین تلاش برای مقابله حبس زدایی از جمله کارهای دیگر این معانت محسوب می‌شود.

 

وی با بیان این که در برخی پرونده های سبک، قانون مجازات اسلامی اجازه برخی فعالیت ها به جای حبس را داده است، گفت: ما تلاش داریم در پرونده های سبک بدون این که برای شخص پرونده سوء کیفری تشکیل شود در کارگاه هایی دعوت کنیم و مسائل مختلف را به آنها آموزش بدهیم که این کارگاه ها روزهای دوشنبه برای خانم ها و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای آقایان در ساختمان زیرزمین دادگستری برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام یزدی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: ما در استان قم رتبه اول برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزش مهارت های پیش از ازدواج را داریم به علاوه این که تنها استانی هستیم که نمایشگاهی از مجموعه فعالیت های پیشگیری از جرم را راه اندازی کرده ایم که برای همه قابل مشاهده است.

کد خبر 940960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha