کانون امام علی (ع) قطب فعالیت‌های فرهنگی شرق اهواز

مسجد و کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) پس از تاسیس در سال ۱۳۷۰ در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و مطالبه‌گری فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به‌عنوان یک قطب فرهنگی در شرق اهواز فعالیت می‌کند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: آسیاآباد (آسیاباد) یکی از محله‌های قدیمی و سنتی اهواز است که قدمت آن به بیش از 50 سال می‌رسد، این منطقه در شرق کلانشهر اهواز واقع شده و مردمی خونگرم و منازلی با بافت سنتی خود را همچنان حفظ کرده است.

 

معروف است که زمین این منطقه متعلق به بانوی اهوازی به‌نام آسیه بوده و پس از آن این منطقه به‌عنوان آسیاباد نامگذاری شد، خیابان دوازدهم این محله یکی از پرترددترین خیابان‌های این منطقه است و یکی از دلایل آن وجود قدیمی‌ترین مسجد آسیاباد به‌نام مسجد امام علی (ع) در این خیابان بوده که اکنون به‌عنوان محور فعالیت‌های این محله از آن یاد می‌شود.

 

این مسجد در سال 1370 توسط مرحوم حجت‌الاسلام حسین حمیداوی‌زاده وقف و توسط ایشان بنا شد، مساحت کلی مسجد یک‌هزار و ۲۰۰ مترمربع بوده و با توجه به فعالیت‌های گسترده دارای دو حسینه ویژه آقایان و بانوان است که همه روزه فعالیت‌های گوناگونی در این مسجد صورت می‌گیرد.

 

آجرچینی زیبایی مسجد و نخل‌های درون حیاط مسجد آرامشی عجیب به انسان می‌دهد گویی که عطر عبادت خداوند را از همان ورود به مسجد می‌توان احساس کرد؛ شبستان بزرگ و منحصر به فرد مسجد امام علی (ع) با آیه‌کاری‌های زیبا نقش بسته شده که یادآور روزهای ساخت این مسجد است.

 

در سال 1380 تاسیس کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) با همکاری و هم‌فکری امام جماعت مسجد و هیئت امنا تصمیم به راه‌اندازی می‌شود و محور اصلی فعالیت‌های این کانون موضوعات توسعه فرهنگی و تبلیغی بوده است، هرچند که به گفته یکی از اعضای هیئت امنای مسجد مشکلات مختلفی در خصوص تاسیس کانون وجود داشت اما مصر به راه‌اندازی کانون فرهنگی بودیم.

 

یکی از شاخصه‌های مهم کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) توجه به زیرساخت‌های فرهنگی نوجوانان و جوانان از سنین پایه است، در این کانون روزهای زوج و فرد با تقسیم‌بندی مطلوب کلاس‌های مختلف احکام، اخلاق، بصیرت‌افزایی و ... برگزار می‌شود؛ بیش از 200 کودک و نوجوانان پایه ثابت فعالیت‌های این کانون هستند که نشان از آکادمیک بودن این فعالیت‌ها دارد.

 

 

حسین نوجوانی 15 ساله است که مهم‌ترین دلیل خود را برای حضور مستمر در این کانون جذاب بودن فعالیت‌ها و دوره‌های آموزشی می‌داند و می‌گوید: مربیان رابطه خوبی با ما دارند بیش از آنکه مربی و مدرس ما باشند ارتباط نزدیکی از نظر اخلاقی و اجتماعی با آنها داریم و بسیاری از مشکلات خود چه در حوزه تحصیلی و غیرتحصیلی را با آنها در میان می‌گذاریم.

 

بهره‌گیری از اساتید مجرب حوزه علمیه و دانشگاه مهم‌ترین شاخصه این کانون است که می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای سایر کانون‌ها و مجموعه‌های فرهنگی در استان و جامعه باشد؛ امروز آموزش صحیح به نوجوانان  نقش بسیار تاثیرگذاری در شکل‌گیری آینده آنها دارد.

 

در گوشه‌های مسجد اتاق‌هایی وجود دارد که هر کدام کارایی و مجموعه خاصی در آن اداره می‌شود، مسجد امام علی (ع) دارای پایگاه مقاومت بسیج حضرت حجت (عج)، هیئت فرهنگی مذهبی مکتب الزهرا و مرکز نیکوکاری بوده که فعالیت‌های انسان‌دوستان و مطالبه‌گرانه را انجام می‌دهد.

 

هیئت بزرگ مکتب الزهرا امروز تبدیل به یکی از بزرگترین هیئت‌های استان شده و همه ساله میزبان هزاران عزادار حسینی است، این در حالی است که شب‌های جمعه مراسم هفتگی همراه با حضور مداحان برجسته استان و کشور برگزار می‌شود؛ مصطفی مروانی مداح و ذاکر اهل بیت یکی از موسسان این هیئت است.

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان عنوان می‌کند: فعالیت‌های گسترده کانون و مسجد امام علی (ع) امروز یک قطب مهم در منطقه هفت اهواز است و به گفته برخی این کانون قطب فرهنگی شرق اهواز است.

 

«حجت‌الاسلام مهدی حمیداوی‌زاده» ادامه می‌دهد: مجموعه فرهنگی هنری امام علی (ع) به‌عنوان یک پشتیبان برای کانون‌ها و مساجد اطراف آسیاباد در حال فعالیت است و همکاری‌های مختلفی از جمله فکری، راهبردی و ... برای توسعه فرهنگ عمومی و اجتماعی را با مساجد مختلف انجام می‌دهد.

 

وی اضافه می‌کند: در مرکز نیکوکاری  امام علی (ع) 60 خانواده بی‌سرپرست تحت پوشش قرار دارند که ماهانه بسته‌های معیشتی و کمک معیشتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد هر چند به‌منظور اشتغالزایی آنها دوره‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

 

حجت‌الاسلام حمیداوی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل این کانون محدود بودن منابع مالی است می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه ساختمانی این مسجد بوده زیرا با توجه به حضور جمعیت بالای نوجوانان این ساختمان جوابگوی این جمعیت نیست؛ مشکلات مالی مهم‌ترین دغدغه ما برای توسعه مسجد هستند که انتظار می‌رود مدیران و مسئولان فرهنگی این مهم را مدنظر قرار دهند.

 

 

توسعه فعالیت های فرهنگی در جامعه مرهوم توجه به مجموعه های فرهنگی موجود در لابه لای جامعه است، مساجد و کانون‌های فرهنگی مهم‌ترین رکن برای توسعه فرهنگ عمومی و شهروندی در ابعاد مختلف است به همین منظور باید مدیران توجه دقیق‌تری به فعالیت‌های مسجدی داشته تا نتیجه آن در جامعه نمود پیدا کند.

 

کد خبر 941454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha