دختران رحمت و برکت الهی هستند

مهدوی با اشاره به جایگاه والا دختران در دوران ظهور اسلام، گفت: پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) دختر را به عنوان رحمت و برکت الهی مطرح کرده و طبق تاکید ایشان بهترین فرزندان را دختران قلمداد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در طلیعه دهه کرامت که در تقویم میهن اسلامی به روز بزرگداشت دختران اطلاق می شود فرصت مغتنمی است که نسبت به ارزش و جایگاه مهم دختر در فرهنگ و مکتب اسلامی و سیره اهل بیت (علیهم السلام) بیشتر پرداخته شود.

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان در گفتگوی اختصاصی با «حسن مهدوی» کارشناس فرهنگی و مذهبی به ابعاد مختلف جایگاه دختران در پیش از اسلام تا نظریه های امروزی در خصوص این قشر خواهند پرداخت.

 

جایگاه دختران در تاریخ پیش از اسلام چگونه بوده است؟

باید اذعان کرد در تاریخ پیش از اسلام دختران در جامعه اعراب جایگاهی نداشته و ایشان را منشا ذلت قوم و حتی به عنوان اموال و دارایی محسوب می نمودند و از حقوق اجتماعی محروم بودند و در فجیع ترین شرایط ایشان را زنده به گور می کردند که قرآن کریم در آیات 8 و 9 سوره تکویر نسبت به این اقدام شنیع اعراب واکنش نشان داده و روضه خوان این طفلان معصوم می شود «بای ذنب قتلت».

 

پس از ظهور اسلام شخصیت و جایگاه دختران چگونه معرفی شد؟

با ظهور اسلام دختران جایگاه و ارزش بس والا پیدا کردند و از منظر پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) دختر به عنوان رحمت و برکت الهی مطرح شده و طبق تاکید ایشان بهترین فرزندان را دختران قلمداد شده است.

 

نگاهی به روایات مختلف از حضرات معصومین (علیهم السلام) بیانگر آن است که چقدر نسبت به دختر حساسیت داشته و به آن احترام و ارزش قائل هستند. پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «هر کس دختری داشته باشد و آن را خوب تربیت کند و او را به خوبی دانش بیاموزد و از نعمت های الهی به او عطا نماید آن دختر سپر و پوشش پدرش در برابر آتش جهنم است».

 

پیامبر نور و رحمت دختران را با لطافت، مهربان، آماده خدمت رسانی به خانواده، یاد و غمخوار، با برکت و پاکیزه کننده می داند و می فرماید: «خداوند متعال بر دختران مهربان تر است تا پسران» تعابیری که ائمه اطهار (علیهم السلام) برای دختران در روایات می فرمایند بسیار پندآموز و قابل توجه است.

 

امیر المومنین (علیه السلام) دختران را ریحانه به معنای گل، قواریر به معنای بلورها، حسنه به معنای نیکی معرفی می کند و امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرماید: «دختران رحمت و حسنه و پسران نعمت الهی هستند که از رحمت و حسنه سئوالی نخواهد بود و لیکن از نعمت سئوال پرسیده می شود».

 

در مکتب غنی اسلام اهمیت والایی نسبت به دختران بیان شده است، سیره پیامبر اسلام نسبت به دخترش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بسیار قابل تامل است، بوسیدن دست حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توسط پیامبر و بیان «فداها ابوها» که بارها صورت گرفته است و حتی حضور مهم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در جریان مباهله پیامبر نشان از نوع نگاه اسلامی و قرآن نسبت به این وجود نازنین دارد.

 

حدیث کساء از مواردی است که به ارزش والای دختران اشاره شده و حتی معرفی پیامبر به عنوان عقل کل بشریت و امیر المومنین (علیه السلام) و حضرات امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) در ذیل نام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) انسان را به تعجب و تامل بسیار در این خصوص وا می دارد «هم فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها» ایشان بارها فرموده است که بوی بهشت را از دخترم فاطمه (سلام الله علیها) می گیرم و این نشان اهمیت والای بزرگ دختر عالم امکان و کوثر رسالت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است.

 

آیا در مکتب اسلام فرقی بین پسران با دختران وجود دارد؟

طبق آیه شریفه 49 سوره شوری «لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ» خداوند به هر کس بخواهد دختر عطا می کند و به هر کس بخواهد پسر می بخشد حتی در این آیه عطای دختران را به عطای پسران مقدم داشته است این بدین معناست که فرقی بین پسران با دختران وجود ندارد حتی به احترام بیشتر و بهتر بودن دختران نسبت به پسران برای پدران اشاره فراوان شده است مثلا طبق روایات فرموده شده که اگر هدیه را به پسران و دختران همزمان می دهدی یا موقع ورود به منزل دختران را مقدم بدارید.

 

در خصوص شأن و جایگاه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) توضیحاتی بفرمائید؟

باید خاطر نشان کرد که بعد از وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دخت مکرم امام موسی کاظم (علیه السلام) دارای مقام و مرتبتی پس بزرگ دارد ایشان بعد از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تنها زنی است که برایش زیارت نامه روایت شده است و دارای مقام شفاعت در نزد پروردگار بوده و بهشت پاداش زیارت آن حضرت است.

 

فضائل و مقام معنوی و علمی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بسیار روشن و ارزشمند است ایشان در نبود حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) و علی بن موسی الرضا (علیه السلام) پاسخگوی سئوالات شرعی سئوال کنندگان بوده اند که مورد تحسین و تائید حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) قرار گرفته است و اکنون شهر مقدس قم به خاطر وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) دارای شان و جایگاهی بس رفیع پیدا کرده است و در طول تاریخ علما و فضا و ارادتمندان فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) را دور شمع وجود خودش جمع کرده است و پرتو افشان انوار مطهر و نورانی حضرات معصومین کرده است.

 

تمدن غرب نسبت به جایگاه دختر چه دیدگاهی دارد؟

اما متاسفانه در طول یک قرن اخیر و با ظهور اندیشمندانی در تمدن غرب همچون راسل وجود نازنین دختر این مخلوق زیبای الهی مورد ستم قرار گرفته است و با بیان نظریاتی همچون ضرورت روابط آزاد جنسی و زدودن حساسیت های جنسیتدر جامعه، رفع عطش کاذب جنسی با ایجاد بازار آزاد جنسی قانونمندی ضد ارزش ها در غرب، مفاهیم قدسی و بلند و آرمانی همچون غیرت، عصمت، عفت و حیا را حسادت جنسی معرفی کرده اند و با نگاه ابزاری به دختر و زن و بهره کشی از جسم و زیبایی ایشان بجای استفاده از اندیشه و روح لطیف و پاک ایشان فضای جوامع را به گناه و معصیت و بی بندباری و لاقیدی و عیاشی سوق داده است.

 

در این اوج بی رحمی و در واقع مردسالاری مدرن در نگاه و فرهنگ غرب و آمریکاست و اوج آن را می توان در جامعه اسرائیل کودک کش می توان مشاهده کرد که در فروشگاه ها اقدام به فروش دختران می نمایند و این نشان ضعف و بی اعتباری فکر و اندیشه لیبرال دموکراسی است که غرب وحشی آن را نماد اعتلای انسان معرفی می کند.

 

در خصوص آسیب های اجتماعی خصوصاً قتل های صورت گرفته دختران چه نظری دارید؟

باید خاطر نشان کرد که طرفداران فکر و اندیشه غرب در کشور ما باید پاسخ دهند که نتیجه این فرهنگ برای دختران و زنان جوامع غربی و آمریکا چه بوده است که می خواهند ایران اسلامی را هم همچون ایشان از سر تا پا غربی نمایند و در روزهای کنونی و با قتل چند دختر توسط پدران و بستگان خود علم حقوق بشر را بر افراشته و داد حقوق دختران را سر می دهند.

 

فارغ از اینکه رفتار پدران در این ماجراها قطعا غلط، غیر اسلامی و غیر قانونی است و نشان آن داد که ایشان مهارت لازم برای حل مسئله به وجود آمده در درون خانواده خود نداشته اند و خانواده مذکور تعامل و ارتباط صمیمی لازم را برای برخورد مناسب با این چنین مسائلی نداشته است لیکن باید اذعان داشت که دوری از فرهنگ اسلامی و سیره اهل بیت (علیهم السلام) و اخلاق و آداب و منش اسلامی و کمتر شدن روح حیا، عفت و غیرت در میان نوجوانان و جوانان ما باعث و بانی این چنین مسائل است و هر چه از فرهنگ ناب اسلامی دور شویم شاهد چنین مسائل دردناک و مفتضحانه ای در جامعه خواهیم بود.

 

پس نتیجه کلام این است که برای مصونیت دختران و پسران باید به دین داری در خانواده و پیروی از سبک و اسلوب زندگی اسلامی روی آوریم و دین محوری را در همه شئون و عرصه های زندگی باور کنیم، قرآن را عمل نمائیم.

 

چیست دین برخاستن از روی خاک

تا که آگه گردد از خود جان پاک

کد خبر 941605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha