دهه کرامت زمان مناسب آشنا کردن جوانان با مقام حضرت شاهچراغ (ع) است

ظهرابی گفت: دهه کرامت، زمان مناسبی است تا با برگزاری مراسم مختلف و متنوع فرهنگی و سخنرانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، مقاله نویسی و سایر برنامه های جذاب، مردم و به ویژه جوانان را با مقام شامخ حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) آشنا کنیم.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد.

 

در این دهه گرامی، ششم ذی القعده، به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر می کند و سازمان ها و اداره های مختلف، برنامه های متعددی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

«حمید ظهرابی»، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس با گرامیداشت و تبریک این دهه به مردم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس به سئوالات ما در خصوص دهه کرامت به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت تا چه اندازه می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

دهه کرامت فرصت ارزشمندی برای معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی سیره اهل بیت (ع) در سطح گسترده است که در این ایام به ویژه می توان در معرفی کرامات حضرت ثامن الحجج، امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی (ع) بهره فراوانی برد.

دهه کرامت همچنین فرصتی برای شیعیان و رهپویان حقیقی اهل بیت (ع) است تا از بحر عمیق کرامات و فضایل این بزرگواران کسب فیض کنند.

 

 دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

از سال 87 که رهبر معظم انقلاب برای اولین بار شهر شیراز را به عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» نامگذاری فرمودند و پس از آنکه روز ششم ذی القعده، در تقویم ملی کشور اسلامیمان به عنوان روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) ثبت شد، شخصیت والای این امام زاده جلیل القدر، شهرت گسترده تری در سطح ملی و جهان اسلام یافت.

البته نهادینه کردن این عنوان ارزشمند، نیازمند فراهم کردن زیر ساخت های مناسب و در شان زائران این حضرت است.

 

چه انتظاری در مورد دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید و جامعه، فرهنگوران و مسئولان چه نقشی در مرتفع شدن این توقع دارند؟

دستیابی به اهداف والای فرهنگی همواره مستلزم برنامه ریزی های هدفمند و دقیق است. بزرگداشت دهه کرامت و شناخت سیره حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع)، تنها با تدوین خط مشی های روشن و برنامه های دقیق اجرایی از طریق نهادها و سازمان‌های مسئول امکان پذیر است و پس از آن همت جمعی را می طلبد تا شیعیان آن حضرت با تاسی از ایشان به آموزه های دینی عمل نموده و به معارف ناب اسلامی دست یابند.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

مهمترین ویژگی که احمد بن موسی(ع) را مورد احترام و تکریم قرار داد، ولایت‌پذیری و پیروی محض از امام زمان خود بود و همچنین از حضرت احمدبن موسی (ع) با صفاتی چون کرامت، سخاوت و پارسایی یاد شده است. گرچه قلب شیعیان اهل بیت (ع) ارادت ویژه ای به این امام بزرگوار دارد اما متاسفانه مردم، آگاهی اندکی درباره زندگی ایشان دارند.

دهه کرامت، زمان مناسبی است تا با برگزاری مراسم مختلف و متنوع فرهنگی و سخنرانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، مقاله نویسی و سایر برنامه های جذاب، مردم و به ویژه جوانان را با مقام شامخ این شخصیت والا آشنا کنیم.

 

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

شهر شیراز دیر زمانی است که به علت وجود آثار متعدد تمدن و فرهنگ در حوزه گردشگری موفق عمل کرده است اما با کسب عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» و شناخت بیشتر حضرت شاهچراغ (ع) به عنوان الگوی کرامات انسانی، گروه دیگری از مردم و شیعیان به عنوان زائران این امام گرانقدر در حوزه گردشگری مذهبی به شهر شیراز جذب شدند. البته حرم حضرت شاهچراغ (ع) تنها مقصد زائران نیست بلکه به دلیل معماری خاص خود همواره پذیرای گردشگران از سراسر جهان است که این نیز فرصت مناسبی برای ترویج سیره اهل بیت (ع) به شمار می رود.

 

سازمان شما برای این دهه در سال جاری چه برنامه هایی دارد؟

برگزاری و بزرگداشت دهه کرامت، همت آحاد مردم را می طلبد و تمامی نهادها و سازمان ها نیز برنامه هایی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز، برنامه های متنوع و متعددی از جمله آذین بندی و برگزاری جشن های مذهبی، جلسات سخنرانی در خصوص سیره اهل بیت (ع) و تورهای زیارتی برای حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار می کند. البته برخی از سازمان ها به صورت ویژه متولی این امر هستند و موظفند برنامه ریزی های لازم را برای عموم مردم انجام دهند.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت ما چیست؟

امیدارم که افتخار نامگذاری روز میلاد امام رئوف که به رفعتش، آهوی دربند را آزاد کرد به نام روز «محیط بان» را با همت و عنایت مردم شریف ایران و مسئولان محترم و با انجام مطلوب مسئولیت خطیرمان در حفاظت از محیط ‌زیست ایران، همچون گوهری ذی قیمت حفظ کنیم.

محيط بانان از صادق ترين و زحمت كش ترين اجزای بدنه دولت هستند كه به واسطه شغل شريفی كه دارند ضابط قوه قضائيه هم به شمار می روند.

سختی و مخاطرات شغل محيط بانی، باعث شده كه فقط افرادی در اين پيشه بتوانند به نحو موثری خدمت كنند كه عشق به سيره امام عظيم الشانمان حضرت ثامن الحجج (ع)، ضامن آهو دارند، محيط بانان و جامعه محيط بانی كشور با افتخار لباس محيط بانی به تن مي كنند و به تاسی از امام رضا (ع) در حفظ حيات سرزمينمان می كوشند.

کد خبر 942188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha