تدوین سند سازگاری با کم آب با همکاری دستگاه های متولی در استان یزد

جوادیان زاده با اشاره به اقدامات در زمینه مدیریت مصرف آب و کاهش استفاده از ذخایر زیر زمینی گفت: سند سازگاری با کم آب با همکاری دستگاه های متولی در استان یزد تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « محمد مهدی جوادیان زاده » ظهر امروز در نشست خبری برخط خانه مطبوعات استان یزد گفت: در سال 97 و 98 کسری مخزن به 267 میلیون متر مکعب رسید و بهبود منابع آب زیر زمینی را به همراه داشته ولی آنچه سهم آب های زیر زمینی است 50 تا 100 میلیون متر مکعب بیشتر نیست که این به معنای مصارف منطفی و مدیریت مصرف آب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: 130 درصد آب تجدید پذیر را بر می داریم که همین امر نیز باعث کاهش ذخایر آب های زیر زمینی شده  و این ذخایر از نسل های گذشته به ما ارث رسیده که باید برای نسل های آینده نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

وی افزود:  سند سازگاری با کم آبی را در سطح ملی می توانیم تصویب کنیم که در آن می توانیم مصارف را نحوی تنظیم کنیم که ذخایر آب های زیر زمینی مصرف نشود.

جوادیان زاده بیان کرد: برآورد تقریبی ما نشان می‌دهد که این 108 و نیم میلی‌متر بارندگی معادل 8 میلیارد مترمکعب آب است ولی به‌دلیل شدت تبخیری که در استان داریم، بخش عمده‌ای از این بارش‌ها تبخیر شده و وارد منابع آب زیرزمینی که منابع حیاتی استان است نمی‌شود.

وی گفت: ذخایر آبی از نسل‌های گذشته به ما ارث رسیده و باید امانت‌دار باشیم و آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم  اما در صورتی که این برداشت بی رویه ادامه پیدا کند با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد و روزی این منابع را نیز از دست خواهیم داد.

مدیرعامل آب منطقه ای یزد گفت:  از 2296 چاه کشاورزی، 1769 مورد به کنتور هوشمند مجهز شده و مابقی چاه‌ها باید تا پایان سال به این کنتورها مجهز شوند و 647 چاه صنعتی در استان داریم که 246 مورد آن کنتور هوشمند دارند.

کد خبر 942254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha