تغییر الگوی کشت و تکمیل زنجیره های کشاورزی؛  سیمای اقتصادی کشاورزی استان کرمان را تغییر می دهد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تغییر الگوی کشت و تکمیل زنجیره های کشاورزی دو پیشنهادی است که می تواند سیمای اقتصادی کشاورزی استان را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، کاظم خاوازی شامگاه چهارشنبه (4 تیر) در نشست تشکل ها و فعالان بخش کشاورزی در خصوص الگوی کشت گفت: با توجه به اهمیت ویژه ای که آب در استان کرمان دارد، چاره ای جز اینکه به سمت الگوی کشت تثبیت شده برویم؛ نداریم.

 

 

 

 

وزیر جهاد کشاورزی افزود: الگوی کشت یعنی اینکه گیاه و یا هر محصول کشاورزی در کجا کاشته شود که حداقلِ ریسک و حداکثرِ سود را با شرایط موجود داشته باشد؛ بنابراین چیزهایی که در سازمان های جهاد کشاورزی می بینیم، عمدتاً الگوی کشت نیست بلکه ترکیب کشت است که باید روی آن ها کار شود و چاره ای نداریم که حتی در درون الگوی کشت آبزی پروری و خیلی چیزهای دیگر قرار می گیرد.

 

 

 

وی بیان کرد: ما آماده ایم که یکی دو معاون را معین استان قرار دهیم که تکلیف داشته باشند تا الگوی کشت را برای استان تبیین کنند و همچنین برنامه الگوی تولید محصولات کشاورزی برای کشت پائیزه در حال تدوین است که بیش از 90 درصد مطالعات این برنامه انجام شده و فقط لایحه سیاسی و سیاست گذاری آن باقی مانده  که الگوی تثبیت کشت در سطح کشور رقم خواهد خورد.

 

 

 

وی ادامه داد: آمادگی دیگر وزارت جهاد کشاورزی در بخش زنجیره های کشاورزی است و به نظر من باید کمک کنند تا تصمیم بسیار خوبی از زنجیره ها در استان داشته باشیم؛ حالا اگر که به الگوی کشت رسیدیم که خوب است اگر نرسیدیم با وضعیت موجود همه نقاط و بخش ها و حلقه هایی که دچار مشکل هستند شناسایی شود تا با اولویت بتوانیم تسهیلات کم بهره بانک کشاورزی را در این بخش داشته باشیم.

 

 

خاوازی در ادامه اظهار داشت: بحث تغییر الگوی کشت و تکمیل زنجیره های کشاورزی دو پیشنهادی است که می تواند سیمای اقتصادی کشاورزی استان را تغییر دهد.

 

 

وی در ادامه گفت: در تولید بذر هیبرید در کشور 2 درصد ضریب خوداکتفایی ما است که قول دادم با برنامه ریزی های در نظر گرفته شده، تولید بذر هیبرید را در داخل کشور به 20 درصد برسانم و تا پایان سال برای خیار، فلفل و بادمجان 2 رقم معرفی خواهیم کرد و در سال آینده این تعداد محصولات به 5 رقم تجاری خواهد رسید که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد تا یکی از عقب ماندگی های بخش کشاورزی در این زمینه جبران شود.

 

 

وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: آمادگی کامل داریم که در راه اندازی صندوق پسته و خرما برنامه ریزی کنیم که  جزو برنامه های ما است.

 

 

وی ادامه داد: برای اینکه مشکلات بخش صادرات با شدت و سرعت بیشتری پیگیری شود، در خود وزارت خانه شورای راهبردی صادرات را راه اندازی کردیم و تا هفته آینده جزییات آن را ابلاغ می کنیم و اتاق بازرگانی هم درگیر خواهد شد و فکر می کنم که می توانیم این کار را خوب پیش ببریم.

 

 

خاوازی بیان کرد: قول می دهم که ستاد عالی پسته را در سطح وزارتخانه راه اندازی کنیم و در خصوص بحث کرونا با اینکه خیلی دیر ورود پیدا کرده و بخش کشاورزی را ندیده بودند اما در بحث کرونا 5 رسته آسیب دیده در بخش کشاورزی را دیدیم و مانند سایر رسته های دیگر بحث های استمهال وام و بیمه و ... در آن بودند که به زودی جزییات آن ارائه می شود.

 

 

وی ادامه داد: اراده دولت برای انتقال آب از خلیج فارس برای بخش کشاورزی را حتما" مطرح و پیگیری می کنیم؛ همچنین در بند الف تبصره 18 تا دو هفته آینده حل خواهد شد اما همه ظرفیت های استانی را نمی تواند پر کند و همچنین در خصوص تفویض اختیارات به استاندار و مدیران استان این موضوع شفاف نیست بنابراین موضوعی است که حتماً ما باید تصمیم بگیریم و این به مشکلات ملی ضربه نمی زند لذا این آمادگی وجود دارد که بتوانیم در این زمینه کمک کنیم.

 

 

وزیر جهادکشاورزی گفت: صنعت دام و طیور ما یک صنعت بزرگ است و تقریبا" 80 میلیون تن نهاده به صنعت دام و طیور می دهیم که از این تعداد تقریباً 15 میلیون تن آن از خارج کشور وارد می شود که فشار زیادی را به کشور وارد می کند.

کد خبر 942381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha