آفت زدایی بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع غلات علیه سن گندم

سپهرفر گفت: بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع غلات در دو مرحله سن مادر و پوره آفت زدایی شد.

«محمود سپهرفر»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، با بیان اینکه بیش از 18 هزار هکتار از مزارع غلات در دو مرحله سن مادر و پوره آفت زدایی شد، افزود: مبارزه با سن گندم از اواخر فروردین ماه سال جاری در شهرستان ارومیه آغاز و تا اوایل تیر ماه ادامه داشت.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه اظهار داشت: از این مقدار 5500 هکتار سطح مبارزه با سن مادر و 12980 هکتار سطح مبارزه با پوره این آفت می باشد.

سپهر فر ضمن اشاره به اهمیت کنترل سن گندم تاکید داشت: سن غلات از مهمترين آفات مزارع گندم و جو می باشد و از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند.

اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد (خسارت كمی) و از بين بردن خاصيت نانوايی (خسارت كيفی) می گردد.

وی در رابطه با اقدامات این مدیریت برای کاهش درصد سن زدگی و افزایش کیفیت گندم تولیدی گفت: پایش و رصد حشره در طول مدت رشدی گندم، آموزش و توصیه فنی و کارشناسی زمان مناسب کنترل و نظارت در زمان و نحوه اجرای مقابله با آفت از جمله اقدامات واحد حفظ نباتات شهرستان و شبکه مراقبت آفت در مراکز 11 گانه جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علف های هرز یکی دیگر از عوامل کاهنده عملکرد محصولات کشاورزی هستند که باید در جهت کنترل آنها مبارزه موثر و به موقع انجام گردد و عملیات مبارزه با علف های هرز مزارع گندم و جو شهرستان ارومیه در سال زراعی جاری در  24 هزار هکتار صورت گرفته است.  

 

کد خبر 942972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha